Bättre statistik på LinkedIn – för dig med skaparläge
Bättre statistik på LinkedIn – för dig med skaparläge
För att skapa en innehållsstrategi och nå din målgrupp behöver du förstå vilket innehåll som resonerar med din målgrupp. LinkedIn har nu förbättrat statistiken men bara för dig som har skaparläge igång på din profil. Med den nya statistiken får du större förståelse för vem du når, hur dina följare ökar plus att du ser demografi över dina följare.
4 nyheter som ger bättre statistik på din LinkedIn-profil
För att komma åt den förbättrade statistiken behöver du alltså ha skaparläget igång. Skaparläget ger dig fler funktioner men första steget är att bestämma dig för om du ska ha det igång på din LinkedIn-profil. En stor skillnad är att du får ”följ” istället för ”kontakt” på din profil. Rekommendationen är om du postar 2 inlägg per vecka så ska du ha skaparläget på.
Läs mer här: Så fungerar skaparläge på LinkedIn
#1 Se och förstå tillväxten över dina följare
I likhet med andra appar kommer LinkedIn nu att ge insikter om hur dina följare ökar över tid. Du kommer få en separat flik i statistiken för att se mer om dina följare. Här kan du spåra tillväxten över dina följare. Det hjälper dig att förstå vilket innehåll, ämne eller format som bidrar till att antal följare ökar.
Dina följare ska öka om du kontinuerligt postar inlägg. Det är ett bra mått på hur väl ditt innehåll resonerar med din målgrupp och det är värt att hålla koll för att mäta ditt resultat över tid.
#2 Bättre demografi och information
LinkedIn lägger också till en ny sektion som innehåller demografi över dina följare. Där kommer du att se en uppdelning av dina följare.
Demografin på LinkedIn är lite annorlunda eftersom de är åtskilda av jobbtitlar och företag. Tillsammans med plats och annan information ger det ett intressant perspektiv på vem du når på LinkedIn.
Du kan välja att sortera demografin efter följande:
- jobbtitlar
- plats
- branscher
- tjänsteår
- företagsstorlek
- företagsnamn
Med denna statistik får du en bättre förståelse för vilka dina följare är vilket kommer hjälpa dig med vad du ska posta framöver. Mars -22 lanserade LinkedIn bättre statistik men nu utökas och förbättras det ytterligare.
#3 Sortera och få fram dina bästa inlägg på LinkedIn
Under statistik-fliken kan du nu enkelt se dina bäst presterande inlägg vilket snabbt visar vilka dina bästa inlägg är. Här kan du se upp till tre av dina bäst presterande inlägg efter antingen visningar eller engagemang, från ett datumintervall. För en utökad vy, klicka på ”visa mer” för att se alla dina inlägg inom det valda datumintervallet där dina inlägg sorteras och visas efter prestation..
#4 Exportera statistiken för djupare analys
Vill du fördjupa dig ytterligare så kan du även exportera all statstik till en Excel-fil. Då kan du ytterligare fördjupa dig i hur det går för dig och dina inlägg på LinkedIn. Ta för vana att exportera statistiken varje eller varannan månad.
Sammanfattning bättre statistik för dig med skaparläge på LinkedIn
Det här är en bra och viktig uppdatering från LinkedIn. Med bara några knapptryck kan du snabbt se vilket innehåll som har presterat bäst, hur din följarskara ökar och vad som resonerar med din målgrupp. Du kommer ganska långt med det här men vill du ha ännu bättre statistik och kunna sortera dina inlägg efter taggar rekommenderar jag verktyget Shield. [reklamlänk]
LinkedIn skriver att det kommer att släppas fler sätt att få insikter och statistik över ditt innehåll inom de kommande månaderna.
Den här artikeln är kuraterad från LinkedIn: Artikel LinkedIn och LinkedIn FAQ om statistik
Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedIn
LinkedIn-expert
Social media manager
Välkommen att följa mig:
LinkedIn
Youtube
Spotify
Facebook
Instagram
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!