GUIDE: Så använder du produktsidor för ditt företag på LinkedIn

GUIDE: Så använder du produktsidor på LinkedIn

I december 2020 började LinkedIn rulla ut produktsidor som du kopplar till din företagssida på LinkedIn. Om du har produkter så ska du definitivt kika på produktsidor på LinkedIn och hur de kan hjälpa dig öka medvetenhet och kännedom om dina produkter.

produktsidor LinkedIn

Produktsidor på LinkedIn ger ökad synlighet

På LinkedIn finns nu över 20.000 produktsidor publicerade. Flera stora kända varumärke som GitHub, HubSpot, Atlassian, Slack, Bloomberg har produktsidor, och såklart många fler. Under de senaste sex månaderna har LinkedIn byggt upp produktsidor som innebär att du kan visa dina produkter direkt på din företagssida på LinkedIn. Du kan dessutom bygga trovärdighet genom att visa utvalda kunder samt samla intyg och recensioner från LinkedIn-medlemmar.

OBS: Produktsidor finns i dagsläget endast för B2B software företag men kommer att rullas ut till fler områden. Har du tjänster som produkter kan du alltså inte visa dessa på en företagssida utan de får du lägga på din profil, så kallat providing services.

tjänster_providing_services_LinkedIn

Nyligen släpptes även fler funktioner kopplade till produktsidor.

  • Lead gen forms
  • Sökbara på LinkedIn
  • Synliga utanför LinkedIn (SEO)

På dina produktsidor har du tillgång till Lead Generation Forms. Det här är den senaste funktionen som LinkedIn har lagt till på produktsidor vilket ger dig ett enkelt sätt att börja generera leads – gratis.

Ytterligare två nya funktioner som du automatiskt får tillgång till när du publicerar din första sida är sökbarhet, både på och utanför LinkedIn. Inom kort kommer även produkter att listas i ett sökresultat när du söker efter ett företag och produkter. Majoriteten av köpresan påbörjas utanför LinkedIn därför kommer produktsidor även att bli synliga i sökmotorer.

Fördjupa dig: Vad är produktsidor

Så här fungerar produktsidor på LinkedIn:

När en person besöker din produktsida inbjuds de att lämna ett omdöme. Den som lämnar en recension måste bekräfta att de är en äkta kund och uppmanas sedan att betygsätta din produkt på en skala från 1 till 5. Men innan du kan lämna en recension måste du först klicka på “lägg till kompetens” vilket innebär att det hamnar på din profil, under dina kompetenser.

review produktsidor LinkedIn

 

Ditt omdöme kan vara upp till 500 tecken och LinkedIn uppmanar dig att du skriver både om för- och nackdelar med produkten. Ett valfritt steg är att välja produktens viktigaste styrkor. När detta skrivs finns det fyra alternativ att välja mellan:

  • Lätt att använda
  • Enkel installation
  • Innovativa funktioner
  • Bra support

Recensionerna är synliga på hela LinkedIn och alla kan se personens namn och profilrubrik som bifogas recensionen. När en person har lämnat in en recension uppmanas de att följa din LinkedIn-hashtag för att hålla koll på dina produktinlägg.

Relaterad artikel: Hashtags LinkedIn

Dessutom kan dina anställda lämna recensioner för din produkt och då kommer LinkedIn att identifiera att de arbetar för företaget. När din produktsida har fått fem recensioner visas en sammanlagd siffra av recensionerna.

#1 Så skapar du en produktsida på LinkedIn

För att skapa en produktsida måste du antingen vara superadministratör eller innehållsadministratör på företagssidan. Du klickar på fliken ”produkter” i menyn och sedan klickar du på knappen ”Lägg till produkt”. Därefter skriver du namnet på din produkt.

OBS! När du har lagt till en produkt kan du inte ändra namnet.

skapa produktsidor linkedin

#2 Ange produktinformation

Därefter uppmanas du att ange information om din produkt. De obligatoriska fälten du behöver fylla i är:

  • produktkategori
  • uppmaning (CTA)
  • produktöversikt

Välj den kategori som passar bäst för din produkt. Du kan välja mellan mer än 500 kategorier, allt från email marketing software till webinar Software.

utbildning kurs Linkedin

#3: Välj CTA och länk till landningssida

För CTA-knappen har du sex olika alternativ:

  • Ladda ner nu
  • Kom igång
  • Begär demo
  • Prova nu
  • Kontakta oss
  • Läs mer

När du har valt din CTA (uppmaning) skriver du in webbadressen till landningssidan. Du kan nu se en förhandsgranskning av hur din CTA kommer att se ut på din produktsida.

#4: Lägg till media

Under sektionen media kan du lägga till en blandning av video och bilder som lyfter fram funktioner för dina produkter. Det är valfritt att lägga till media men om du har videos så rekommenderar jag att du lägger till dessa.

Du kan antingen bädda in video från Vimeo alternativt YouTube eller ladda upp en video och bilder. För bilder är den minsta storleken 1128 x 376 pixlar. För video rekommenderar LinkedIn ett bildförhållande på 16:9 och filstorleken måste vara under 5 GB. Här rekommenderar LinkedIn att du lägger till tre videos och två bilder samt håller dina videos under 3 minuter.

Fundera även på att ha med en video som beskriver mer om företaget och varumärket. Då hjälper du personer som inte känner till ditt företag och med både video och kundrecensioner blir de mer medvetna om dina produkter. Kom ihåg att du textar dina videos så du även når de som tittar på video utan ljud. På bilden nedan ser du hur Atlassian har gjort för sin produkt, Trello.

produktsidor media linkedin

# 5: Visa utvalda kunder som använder din produkt

Du kan välja att lägga till upp till 21 kunder som har använt din produkt. För detta ändamål betraktar LinkedIn ”kunder” som organisationer och företag. Men du kan inte lägga till enskilda profiler och kunden måste även ha en företagssida på LinkedIn.

Om du har kunder i olika branscher och storlekar, lägg till en mix av kunder som speglar din målgrupp och omfattning. Var noga med att få tillstånd från dina kunder innan du lägger till dem.

Bra att känna till är att om din företagssida har lagts till som en kund hos en annan produktsida kan du begära att den tas bort via LinkedIn-hjälpcenter. Nedan bild visar vilka företag/kunder som använder LinkedIn campaign manager.

intyg företagssidor linkedin

#6: Skicka in för granskning

Det kan vara så att du redan har fått tillgång till funktionen vilket du ser i menyn på företagssidan. Annars måste du fylla i och skicka in sidan för granskning av LinkedIn. Denna process kan ta upp till två veckor. När din sida har godkänts läggs en flik ”produkter” till på företagssidan.

Om du har flera produktsidor kommer de som besöker din företagssida att få se en lista i alfabetisk ordning med tillgängliga produkter som innehåller en kort sammanfattning av var och en.

flera produktsidor linkedin

Hur du bestrider kundrecensioner på en produktsida på LinkedIn

Som ägare eller administratör kan du bestrida kundrecensioner på din LinkedIn-sida. Här finns tre kategorier och hur LinkedIn kommer att svara på dem:

  • Förtal – exempelvis om någon gör falska anklagelser om dina anställda kommer LinkedIn att radera dessa kommentarer.
  • Förmodligen falskt – exempel om en kund skriver att din produkt inte fungerar i en viss region, medan den faktiskt fungerar. Detta kommer att raderas.
  • Partisk / sponsrad – exempelvis om någon rapporterar en kommentar eftersom de tror att granskaren får betalt. LinkedIn säger att de inte “rimligt eller konsekvent identifierar kommentarer som faller inom denna kategori” och kommer därför inte att vidta några åtgärder.

LinkedIn-medlemmar kan också rapportera en recension genom att klicka på de tre prickarna till höger om en recension och välja ”rapportera” den här recensionen.

Sammanfattning

En av nycklarna till en framgångsrik produktsida på LinkedIn är att uppmuntra dina kunder att lämna recensioner och att följa din produkts hashtag. LinkedIn rekommenderar att du prioriterar recensioner på dina produkter.

Och håll utkik efter fler nyheter, i början på den här artikeln kunde du läsa att LinkedIn håller på att släppa ett formulär för att generera leads – kopplat till produktsidor. Dessutom kommer LinkedIn inom kort, att visa i flödet när någon har skrivit en recension.

Vad tycker du?
Kommer du att skapa en produktsida för ditt företag?

Fördjupa dig på LinkedIn’s FAQ och på sidan om produktsidor.


Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedInLinda Björck

LinkedIn-expert
Social media manager

SmartBizz AB

Välkommen att följa mig:

LinkedIn
Youtube
Spotify
Facebook
Instagram
Twitter

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *