Lägg till produktsidor på din företagssida på LinkedIn

Lägg till produktsidor på din företagssida på LinkedIn

Tidigare i höstas berättade jag att LinkedIn släpper produktsidor som du kan koppla till din företagssida på LinkedIn. Så sakteligen håller funktionen på att släppas och kommer till fler och fler företagssidor. Personligen tycker jag att produktsidor är riktigt spännande och innebär bl.a att användare kan lämna ett omdöme på dina produkter, men det är mycket mer än så!

produktsidor LinkedIn

Vad är produktsidor på LinkedIn?

Produktsidor är en ny del av LinkedIns ekosystemet för företag och dedikerat till att
bygga en pålitlig information kring B2B-produkter. En produktsida fokuserar på att generera högkvalificerade leads och bygga en gemenskap kring dina produkter. Du kan lyfta upp specifika kunder, lägga till media (bilder & video) samla intyg och recensioner samt ha en CTA-knapp. Det går att välja vad du ska ha på knappen, exempelvis boka en demo eller ett kontaktformulär.

Relaterad artikel: Välj vilken roll en administratör ska ha på företagssidan.

En produktsida på LinkedIn är som ett nav där du kan marknadsföra dina produkter och växla upp dina affärer. För de som använder dina produkter kommer att kunna dela med sig av sina erfarenheter vilket kan innebära att blivande kunder lättare kan fatta ett beslut om dina produkter, i en betrodd miljö. Genom att koppla dina produkter till världens största professionella nätverk strävar LinkedIn efter att bygga den mest pålitliga marknaden för B2B-produkter.

Vad är skillnaden mellan produktsidor, showcase-sidor och företagssidor på LinkedIn?

Om jag tar LinkedIn som ett exempel så ser det ut så här. Företagssidan i toppen, därefter kommer showcase-sidor och längst ner produktsidor. Allt utgår alltså från din företagssida och där du kan koppla på olika undersidor och funktioner.

Innehållet och syftet mellan dessa sidor skiljer sig åt och du bör tänka “ToFu, BoFu, och MoFu” gällande var i tratten personer befinner sig.

innehåll produktsidor linkedin

Fördjupa dig här: Vad betyder CTA, CPC, ToFu och andra ord i marknadsföring

Exempelvis är själva företagssidan på LinkedIn bra för innehåll som riktar sig till de som är i början på köpresan, dvs top of funnel. Innehåll som bygger varumärkeskännedom. När det gäller showcase-sidor funkar det bra med innehåll anpassat för mitten av tratten såsom mer utbildade innehåll. Och på produktsidor rekommenderas innehåll i botten av tratten för att koppla ihop prospects till experter, generera leads och lyfta nöjda kunder.

linkedin företagssida produktsidaHur ser produktsidor ut på befintliga LinkedIn-sidor?

Produktsidor på LinkedIn får en egen flik i menyn till vänster, där du har hem, om, jobb etc. Den här nya fliken gör det möjligt för organisationer att lista utvalda produkter och erbjuda mer information inklusive produktbeskrivningar, media (video & bilder), visa utvalda kunder och få recensioner.

Uppdatera dig: de senaste nyheterna för företagssidor på LinkedIn

Om du bara har en enda produktsida hamnar du som besökare direkt på produktsidan men om du har flera produkter hamnar du på en sida som visar en översikt av dina produkter. Här listas alla dina publicerade produktsidor i alfabetisk ordning och på varje produkt visas en logotyp/bild, namn, kategori, kontakter som är kopplade kunskapsmässigt till produkten och en kort sammanfattning av produktbeskrivningen.

Nedan exempel är från LinkedIn’s företagssida och här ser du hur det ser ut om företaget har flera produkter listade.

LinkedIn produktsidorEtt annat exempel är Slack och nedan skärmdump är från deras startsida på LinkedIn. Det innebär att de senaste recensionerna av dina produkter kommer att visas direkt på startsidan.

slack produktsida LinkedIn

Skapa och publicera en produktsida på LinkedIn

För det första så håller funktionen på att släppas bredare och har du inte möjlighet att klicka på “produktsidor” får du helt enkelt vänta.

Följ dessa steg:

  1. Gå in på företagssidan.
  2. Klicka på fliken “produkter” i menyn högst upp.
  3. Klicka på “lägg till produkt”.
  4. Skriv in namnet på din produkt och klicka på spara. Du hamnar nu på din produktsida.
  5. Skriv in all efterfrågad information genom att klicka på “redigera”.
  6. Klicka på spara efter varje sektion.
  7. Klicka på knappen skicka in för godkännande.
    • Det kan ta upp till 2 veckor innan du får svar. Du kommer få en avisering när svaret är klart.

Om din sida inte blir godkänd kan du redigera innehållet och skicka in igen.

Sammanfattning

Jag tycker det här är en bra funktion och som kommer släppas till fler företag efter hand. Men det som också kommer framöver är en liknande funktion där du som har tjänster kommer att kunna visa upp detta. Mer om det när LinkedIn har släppt mer information.

Här kan du fördjupa dig om produktsidor på LinkedIn:

Så här skapar du en produktsida på LinkedIn
Guide: Kom igång med produktsidor
Produktsidor – FAQ

Artikeln är kuraterad från LinkedIn.


Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedInLinda Björck

LinkedIn-expert
Social media manager

SmartBizz AB

Välkommen att följa mig:

LinkedIn
Youtube
Spotify
Facebook
Instagram
Twitter

1 svara

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] olika rollerna en administratör kan ha på en företagssida. Ytterligare en spännande nyhet är produktsidor. På dessa sidor kan du beskriva dina produkter och användarna kan ge ett omdöme. Företag som […]

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *