Välj vilken roll en administratör ska ha på din företagssida på LinkedIn

Välj vilken roll en administratör ska ha på din företagssida på LinkedIn

LinkedIn har ändrat vilka administratörsroller som du kan ge en person. I veckan uppdaterade LinkedIn vilken roll du kan ge till en administratör och kanske har du sett att det har stått “super admin” högst uppe på företagssidan? Nu blir det fler roller att välja mellan och vilken åtkomst dessa personer ska ha.

administratör LinkedIn företagssida

Det är två kategorier, en sid-administratör och en för annonsering (paid media). I varje kategori finns det tre roller att välja mellan, dvs totalt sex olika roller. En person kan ha flera roller samtidigt beroende på vad du vill att den administratören ska ha tillgång till på din företagssida. Du kan ge administratörsrättighet till medlemmar på LinkedIn, anställda och annonsörer.

Det går att välja mellan:

  • Super Admin
  • Content Admin
  • Analyst
  • Sponsored Content Poster
  • Lead Gen Forms Manager
  • Pipeline Builder

Skillnaden mellan rollerna som administratör på LinkedIn

En superadmin ger dig tillgång till alla tillgängliga behörigheter, inklusive att lägga till och ta bort alla administratörer på sidan, redigera information om företagssidan samt att inaktivera sidan. När du går in på företagssidan så hamnar du automatiskt i vyn som super admin.

Som administratör för innehåll ges du behörighet att skapa och hantera innehåll, inklusive uppdateringar (samt boosta inlägg), event, stories och jobb. När du går in på företagssidan så hamnar du automatiskt i vyn som administratör för innehåll.

Som analytiker får du tillgång till all statistik för att kunna analysera hur det går. Du har begränsad tillgång till företagssidan och har endast tillgång till fliken statistik i menyn. Det är också på den fliken du automatiskt hamnar på när du går in på sidan.

Relaterad artikel: 5 viktiga saker att mäta på LinkedIn

När det gäller administratör över annonsering är det sponsrat innehåll som ger dig möjlighet att skapa annonser, via ditt annonskonto på LinkedIn. Tänk på att denna roll inte ger åtkomst till att boosta publicerade inlägg.

Relaterad artikel: LinkedIn har lanserat rapport för engagemang i campaing manager

Om du vill annonsera med “lead gen forms” behöver du få tillgång som administratör för just detta. Det ger dig behörighet att ladda ner leads, kopplade till Lead Gen Forms som har skapats i campaign manager.

Pipeline Builder som används för att jobbannonsering får du behörighet att skapa och redigera specifika landningssidor som är associerade med din sida. Din startsida är sidan för Pipeline Builder.

På nedan bild från LinkedIn ser du vad respektive administratör får tillgång till.

administratör LinkedIn roller

Bild från LinkedIn

Begär åtkomst som administratör på en LinkedIn-sida

Du som har skapat sidan får automatiskt rollen som superadmin. Det är den administratören som har möjlighet att lägga till alla andra roller och administratörer på en företagssida.

När det gäller annonsering kan en person begära att bli administratör via campaign manager eller via en super admin. När någon begär att få bli administratör kommer den personen som är super admin få an avisering via fliken “aktiviteter” och kan se väntande förfrågningar via administratörsverktyget.

Om du vill begära åtkomst som administratör som Pipeline Builder och Lead Gen Form Manager behöver du kontakta den personen som är super admin.

OBS! LinkedIn kan inte tillhandahålla information om administratörerna till andra personer på LinkedIn.

utbildning kurs Linkedin

Så här lägger du till en administratör på din företagssida:

  1. Gå till vyn som Super Admin.
  2. Klicka på “adminverktyg” högst upp på sidan och välj “hantera administratörer”.
  3. Klicka på fliken “sidadministratörer” eller “annonseringsadministratörer”.
  4. Klicka på knappen “lägg till administratör”.
  5. Skriv namnet på den person som du vill lägga till i textfältet “sök efter en …”.
  6. Klicka på personens namn i menyn som visas.
  7. Välj administratörsroll.
  8. Klicka på spara.

administratör LinkedIn

Endast en sidadministratörsroll kan tilldelas per person men mer än en adminroll för annonsering kan tilldelas. Administratörsroller för annonsering kan beviljas utan ett tillhörande campaign manager-annonskonto.

Relaterad artikel: Senaste nyheterna på LinkedIn

Så redigerar du eller ta bort en administratör

Alla företagssidor på LinkedIn måste ha minst en superadmin.

Så här redigerar du en administratörsroll:

  1. Gå till vyn som Super Admin.
  2. Klicka på “adminverktyg” högst upp på sidan och välj “hantera administratörer”.
  3. Klicka på fliken “sidadministratörer” eller “annonseringsadministratörer”.
  4. Klicka på ikonen “redigera” till höger om administratörens namn.
  5. Välj den nya rollen.
  6. Klicka på “para ändringar”.

Så här tar du bort en administratör:

Följ steg 1-3 här ovanför, därefter klickar du på ikonen “ta bort” till höger om administratörens namn.

Så här begär du åtkomst som administratör till en företagssida:

  1. Lista din nuvarande position med organisationen i din profil. Detta steg krävs.
  2. Gå till den sida du vill bli administratör för.
  3. Klicka på “mer” och välj “begär administratörsåtkomst” i menyn.
  4. Markera i kryssrutan för att verifiera att du har behörighet att bli administratör för sidan.
  5. Klicka på knappen “begär åtkomst”. Du ser ett meddelande att din begäran har skickats.
    Detta ger alla nuvarande superadministratörer tillgång till din offentliga profilinformation.
  6. Du kommer att få bekräftelse under fliken “meddelanden” när du har tilldelats rättighet för att bli administratör för företagssidan.

Som vanligt rullar LinkedIn ut nyheter efter hand men gå redan nu in på din företagssida och gå igenom vilka som är administratörer. Artikeln är kuraterad från LinkedIns hjälpsidor.


Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedInLinda Björck

LinkedIn-expert
Social media manager

SmartBizz AB

Välkommen att följa mig:

LinkedIn
Youtube
Spotify
Facebook
Instagram
Twitter

 

2 Kommentarer

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] Relaterad artikel: Välj roller som administratör […]

  2. […] Relaterad artikel: Välj vilken roll en administratör ska ha på företagssidan. […]

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *