GUIDE: boosta inlägg på LinkedIn
GUIDE: boosta inlägg på LinkedIn
Att boosta ett inlägg innebär att det inlägget får större synlighet genom att du utökar räckvidden med en reklamkampanj. Du väljer ett mål för att boosta ditt inlägg, definierar målgruppen (vem ska se ditt inlägg) och sätter en budget och ett schema för att begränsa hur länge inlägget boostas på LinkedIn.
Är du van vid att annonsera på exempelvis Facebook känner du säkert till att du kan boosta inlägg även där.
Enkelt förklarat betalar du för synligheten när du boostar ett inlägg. Själva tillvägagångssättet är enklare än när du annonserar i campaign manager men det innebär även att du har färre kriterier att välja mellan.
Den här artikeln finns även inspelad som podcast.
Vem kan boosta inlägg på LinkedIn?
Du behöver vara superadmin- eller innehållsadministratör på din LinkedIn-sida för att boosta ett inlägg. Om du har tillgång till att sponsra innehåll kan du istället sponsra inlägg i Campaign Manager.
Att boosta ett inlägg från din företagssida är ett enklare sätt för att skapa kampanjer, men begränsar också de tillgängliga alternativen för mål, målgruppskriterier samt bud och budget.
Vill du ha alla alternativ så rekommenderar jag att du använder och skapar en kampanj i Campaign Manager.
Viktigt att veta
För närvarande kan endast inlägg enligt nedan boostas:
- text
- enstaka bilder
- event
- videor
- dokument
- LinkedIn-artiklar & nyhetsbrev
Boostade inlägg debiteras via ditt annonskonton i Campaign Manager, inte LinkedIn-sidan.
Och tidigare boostade inlägg kan inte boostas igen. Om du boostar ett inlägg som har redigerats måste det gå igenom granskningsprocessen igen. När den har godkänts ändras annonsstatusen från pausad till aktiv.
Fördjupa dig om vilka format du kan boosta på LinkedIn
Så här boostar du inlägg på LinkedIn
Du går in på företagssidan och du måste vara super- eller innehållsadministratör för att kunna boosta ett inlägg. Du scrollar ner och väljer vilket inlägg. Därefter väljer mål, definierar målgruppen, sätter en budget och datum för att begränsa hur länge inlägget ska boostas.
Du väljer mellan följande mål:
När du boostar ett inlägg från din LinkedIn-sida kan du välja olika marknadsföringsmål för att optimera resultaten. Ett mål kommer att rekommenderas baserat på det inlägg som valts för att öka.
- Få fler visningar (rekommenderas) – Välj det här för att nå fler personer med ditt inlägg.
- Få mer engagemang – Välj det här för att sprida medvetenhet om ditt inlägg vilket ökar det totala engagemanget.
- Få fler potentiella kunder – Samla kontaktinformation från människor för att skapa kampanjer med en målgrupp. Tänk på att det här målet inte är tillgängligt för dokument.
Den här tabellen listar de mål som är tillgängliga när du boostar ett inlägg från din LinkedIn-sida och motsvarande mål i Campaign Manager.
Därefter väljer du målgruppsmall för din kampanj
- Profilbaserad (standard) – Välj målgruppskriterier från tjänstgöringstid, jobbfunktioner eller företagsbranscher.
- Intressebaserade – Välj målgruppskriterier från medlemsgrupper.
- LinkedIn Målgruppsmall – Välj en LinkedIn Målgruppsmall med förinställda alternativ.
- Sparad inriktningsmall – Välj en målgrupp som du redan har skapat.
I nästa steg väljer du attribut för att definiera målgruppen
Vilka attribut du ser beror på vilken typ av målgrupp du väljer.
Om du inte ser det attribut du vill ha kan du prova att välja en annan typ av målgrupp.
Du kan spara den här målgruppen genom att klicka på Spara målgrupp.
Valfritt: Under Avancerade alternativ klickar du på kryssrutorna för att aktivera Automatisk målgruppsexpansion / Automatic Audience Expansion och inkludera LinkedIn Audience Network / Include LinkedIn Audience Network.
Därefter använder du fälten för att ange ett start- och slutdatum och en livstidsbudget.
Tänk på!
Om du väljer ”Få fler potentiella kunder / leads” som kampanjmål:
- Välj en en mall för att generera leads / lead gen form template, antingen med en personlig eller arbetsmail och fyll i de obligatoriska fälten.
- Ange en webbadress för sekretesspolicyn.
För artikel- eller dokumentinlägg kan du välja en annan CTA för ditt formulär. För videoinlägg måste du lägga till en rubrik som kommer att visas på både den organiska och boostade inlägget.
Sista steget för att boosta inlägg på LinkedIn
I det sista steget väljer du ett betalningssätt.
Om du inte har ett annonskonto med åtkomst till kampanjansvarig eller högre skapas ett nytt annonskonto.
Därefter klickar du på Boost.
Relaterade artiklar:
Roller som administratör LinkedIn FAQ
Så lägger du till & tar bort en administratör
Vad händer när du har boostat ett inlägg?
När du har boostat ett inlägg skapas en kampanj i ditt annonskonto med de valda kampanjinställningarna och annonsen. Kampanjens namn kommer att inkludera Boost_Post, kampanjmålet och datumet då inlägget boostades.
Du kan också granska och filtrera boostade inlägg från din sida eller Campaign Manager genom att klicka på fliken Sidinlägg i den vänstra panelen på din sida. Tänk på att du inte kommer att kunna filtrera inlägg som är kvalificerade för att boosta.
Du kan se kampanjresultat eller redigera kampanjinställningar från ditt annonskonto i Campaign Manager. Du kan också redigera de boostade inläggen och kampanjinställningarna från din LinkedIn-sida.
Viktigt att veta gällande att boosta inlägg på LinkedIn
När du väljer att boosta ett inlägg har du ett begränsat urval i målgruppskriterierna. Det är därför bättre att skapa en annons i kampanjverktyget, campaign manager.
Steg för steg för att boosta inlägg på LinkedIn:
- Gå in på företagssidan och sidan över dina publicerade inlägg.
- Klicka på ”boost” precis vid ditt inlägg.
- Välj ett mål i listan
- Välj vilken målgrupp du vill nå..
- Bekräfta de avancerade valen, Automatic Audience Expansion och Include LinkedIn Audience Network.
- Sätt en budget samt datum.
- Välj vilket annonskonto som ska debiteras.
- Det här steget finns endast om du har flera annonskonto kopplat till företagssidan.
- Har du inget annonskonto så kommer det att skapas.
- Klicka på boost.
Om du boostar ett inlägg:
- utan en URL kan du inte välja att driva trafik till din sida.
- utan en video kan du inte välja dela din videopost som ett mål.
- utan ett evenemang kan du inte välja öka medvetenheten om ditt evenemang som ett mål.
Om du istället skapar en kampanj i Campaign Manager har du även tillgång till:
- Webbkonverteringar
- Jobb-annonser
- Lead generation
Relaterad artikel: Så lyckas du med en annons på LinkedIn
Rätt mål
Rätt mål kan bidra till att förbättra prestandan för dina kampanjer baserat på det resultat som betyder mest för dig.
Så fråga dig själv:
- Om jag spenderade 1 000 dollar på den här kampanjen och fick 100 visningar anses det vara en framgång?
- Vill jag att folk ska vidta en mer specifik åtgärd som att följa ditt företag eller besöka din webbplats?
Att veta vilken handling du vill ha av din målgrupp kommer göra att LinkedIn kan optimera prestandan av din annons för att lättare få det resultat du vill uppnå.
Relaterad artikel: 6 tips på hur du kan mäta din annons på LinkedIn
Vilka inlägg ska du boosta?
En organisk närvaro går hand i hand med en framgångsrik kampanj. När du ska välja vilket inlägg du ska boosta behöver du gå igenom de tidigare publicerade inläggen – och välja de som har presenterat bäst. Du har data och insikter på vilka inlägg som har resonerat bra med din målgrupp vilket jag rekommenderar att du utgår ifrån.
Relaterad artikel: 3+3 tips på hur du kan använda organiskt och betalt innehåll på LinkedIn
Rekommenderad budget för boosta inlägg
I LinkedIn’s best practice guide framgår det att du bör ha en budget på mins $25 per dag och att din kampanj ska pågå i minst 2 veckor. Dessutom rekommenderas det att du har en stor målgrupp. När det gäller antal kriterier så skriver LinkedIn att du max ska använda 2-3st. Som vanligt gäller det att ha bra koll på sin målgrupp och tydliga mål så att du snabbt kan följa upp hur det går.
Fördjupa dig här:
Mål för boostade inlägg på LinkedIn
Skillnaderna mellan att boosta ett inlägg och sponsra innehåll i kampanjhanteraren
Få bättre resultat med din marknadsföring och annonsering på LinkedIn
7 dyra och onödiga misstag gällande annonsering på LinkedIn
När du är redo finns det två sätt jag kan hjälpa dig med LinkedIn
Hur många tips du än läser och hur många verktyg du använder spelar ingen roll om du saknar grunderna. Strategi, mål och plan samt förståelse för hur LinkedIn fungerar.
Under de senaste 10 åren har jag hjälpt många företag att ta sig till en högre nivå på LinkedIn.
Om du fortfarande letar efter sätt för att komma till nästa nivå med marknadsföringen kan jag hjälpa dig på två sätt.
1) Utbildning, internt på företaget eller boka dig på en av mina öppna utbildningar.
→ Marknadsföring & annonsering på LinkedIn
→ Skapa och planera innehåll effektivt till LinkedIn
→ Kontakta mig om du vill boka en intern utbildning
2) Anlita mig för individuell strategisk rådgivning & coachning.
Du och jag arbetar praktiskt och effektivt vilket snabbt tar dig vidare till nästa nivå.
Det här är för dig som är genuint intresserad av att ta LinkedIn till nästa nivå. Det är främst för beslutsfattare, Vd/chefer, marknad/kommunikation eller om du är en entreprenör som verkligen har bestämt dig för att satsa på LinkedIn.
→ Uppdraget är minst 5 timmar men för bästa resultat rekommenderar jag att du bokar mitt coach-program.
OBS! Dessa uppdrag är helt skräddarsydda och tas i mån av tid.
→ Kontakta mig för ett kort samtal.
Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedIn
LinkedIn-expert
Social media manager
Välkommen att följa mig:
LinkedIn
Youtube
Spotify
Facebook
Instagram
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!