GUIDE: boosta inlägg på LinkedIn
GUIDE: boosta inlägg på LinkedIn
Nyligen släppte LinkedIn möjligheten att boosta ett inlägg. Du som är van att annonsera på exempelvis Facebook känner säkert till att du kan boosta inlägg även där. Enkelt förklarat innebär det att du annonserar för att få ökad synlighet på ett befintligt inlägg. Själva verktyget är enklare än vanliga campaign manager vilket innebär att du har färre kriterier att välja mellan.
Den här artikeln finns även inspelad som podcast.
Så här boostar du inlägg på LinkedIn
Du går in på företagssidan och du måste vara superadmin eller innehållsadmin för att kunna boosta ett inlägg. Du väljer vilket mål du har, definierar målgruppen, sätter en budget och datum för att begränsa hur länge inlägget ska boostas. För närvarande kan endast inlägg som innehåller en bild boostas.
Relaterad artikel: Välj roller som administratör
Bra att veta gällande att boosta inlägg på LinkedIn
När du väljer att boosta ett inlägg har du ett begränsat urval i målgruppskriterierna. Det är därför bättre att skapa en annons i kampanjverktyget, campaign manager.
Här kan du läsa om skillnaderna mellan att boosta ett inlägg och sponsra innehåll i kampanjhanteraren.
För närvarande kan endast evenemang, videor och inlägg med text eller en enskild bild boostas. Boostade inlägg faktureras via dina annonskonton i Kampanjhantering, inte via LinkedIn-sidan. Det går inte att boosta inlägg som har boostats tidigare. Om du boostar ett inlägg som har redigerats måste det gå igenom granskningsprocessen igen. Så fort annonsen har godkänts ändras den från pausad till aktiv.
Rekommenderad målgrupp för att annonsera på LinkedIn är minimum 50.000 (se artiklar längst ner) men det går självklart att sätta upp en annons med en mindre målgrupp.
Vid varje inlägg finns en knapp ”boost” och när du klickar där går du igenom följande steg:
- Gå in på företagssidan och sidan över dina publicerade inlägg.
- Tidigare boostade inlägg går ej att boosta igen.
- Klicka på ”boost” precis ovanför ditt inlägg.
- Välj ett mål i listan
- Välj vilken målgrupp du vill nå med din kampanj.
- Profil baserad: Välj målgruppskriterier från jobbfunktioner, senioritet eller företagsbransch.
- Intresse baserad: Välj målgrupp från grupper.
- LinkedIn Audience template: Välj en färdig mall, så kallad LinkedIn Audience template, som har förinställda val.
- Fortsätt att definiera din målgrupp.
- Välj profilspråk på målgruppen.
- Lägg till the plats/platser.
- Välj eller exkludera fler kriterier baserat på målgruppen som du har valt.
- Bekräfta de avancerade valen, Automatic Audience Expansion och Include LinkedIn Audience Network.
- Sätt en daglig budget.
- Välj vilket annonskonto som ska debiteras.
- Det här steget finns endast om du har flera annonskonto kopplat till företagssidan.
- Har du inget annonskonto så kommer det att skapas.
- Klicka på boost.
Följande mål finns när du boostar ett inlägg på LinkedIn
Du kan välja mellan olika mål för att optimera resultaten av ditt boostade inlägg.
De tillgängliga målen är:
- Driv trafik till din sida: Få fler klick på inläggets landningssida. Endast tillgängligt om ditt inlägg innehåller en URL.
- Öka medvetenheten om ditt inlägg: Få fler visningar av ditt inlägg.
- Få engagemang i ditt inlägg: Få fler klick och interaktioner (såsom gilla, delningar, kommentarer eller följer) på ditt inlägg.
- Video: Få fler personer att titta på din video med videovisningar.
- Öka medvetenheten om ditt evenemang: Få fler visningar av ditt evenemangsinlägg.
Ett mål kommer att rekommenderas baserat på det du har valt.
Om du boostar ett inlägg:
- utan en URL kan du inte välja att driva trafik till din sida.
- utan en video kan du inte välja dela din videopost som ett mål.
- utan ett evenemang kan du inte välja öka medvetenheten om ditt evenemang som ett mål.
De tillgängliga målen som du kan välja mellan motsvarar de marknadsföringsmålen som finns tillgängliga i Campaign Manager. Det är bra att känna till marknadsföringsmålet när du granskar viktiga resultatmätvärden eller filtrerar rapporteringspanelen efter mål.
Om du istället skapar en kampanj i Campaign Manager har du också tillgång till:
- Webbkonverteringar
- Arbetssökande
- Lead generation
När du har boostat ett inlägg läggs en kampanj till ditt annonskonto med de valda kampanjinställningarna och annonsen. Kampanjens namn kommer att innehålla Boost Post, kampanjens mål och datumet för inlägget. Du kan visa resultat eller redigera inställningar för din annonskampanj från ditt annonskonto i Campaign Manager.
Tänk på att när du väljer att boosta inlägg så har du en begränsad möjlighet för mål. målgruppskriterier, bud och budget. Om du vill ha fler kriterier så måste du använda campaign manager.
Relaterad artikel: Så lyckas du med en annons på LinkedIn
Rätt mål
Rätt mål kan bidra till att förbättra prestandan för dina kampanjer baserat på det resultat som betyder mest för dig. Så fråga dig själv: Om jag spenderade 1 000 dollar på den här kampanjen och fick 100 visningar anses det vara en framgång? Eller vill du att folk ska vidta en mer specifik åtgärd som att följa ditt företag eller besöka din webbplats?
Att veta vilken handling du vill ha av din publik kommer göra att LinkedIn kan optimera prestandan av din annons för att få det resultat du vill ha.
Relaterad artikel: 6 tips på hur du kan mäta din annons på LinkedIn
Vilka inlägg ska du boosta?
En organisk närvaro går hand i hand med en framgångsrik kampanj. När du ska välja vilket inlägg du ska boosta behöver du gå igenom de tidigare publicerade inläggen – och välja de som har presenterat bäst. Du har data och insikter på vilka inlägg som har resonerat bra med din målgrupp vilket rekommenderas att du utgår ifrån.
Rekommenderad budget för boosta inlägg
I LinkedIn’s best practice guide framgår det att du bör ha en budget på mins $25 per dag och att din kampanj ska pågå i minst 1-2 veckor. Dessutom rekommenderas det att du har en stor målgrupp, minst 50.000. När det gäller antal kriterier så skriver LinkedIn att du max ska använda 2-3st. Som vanligt gäller det att ha bra koll på sin målgrupp och tydliga mål så att du snabbt kan följa upp hur det går.
Fördjupa dig här:
Målgruppskriterier för boosta inlägg
Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedIn
LinkedIn-expert
Social media manager
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!