Event på LinkedIn får fler funktioner

LinkedIn har släppt fler funktioner till event

I november 2018 släppte LinkedIn möjlighet att skapa event men först mars 2020 fick företagssidor funktionen. Och nu utökas evenemang med ännu fler funktioner. Att skapa event på LinkedIn har varit en efterlängtad funktion och som skulle funnits för länge sedan. Värdet är stort i ett professionellt nätverk där du kan skapa evenemang på en och samma plattform.

Framför allt i rådande tider där många IRL-evenemang är inställda eller går digitalt. Och nu gör LinkedIn ännu fler förbättringar gällande event. Allt från hur du hittar event till hur du kan marknadsföra dina event på LinkedIn.

event LinkedIn

Så hittar du event på LinkedIn

För att underlätta och får större synlighet på dina skapade event kommer du att få personliga rekommendationer under fliken “mitt nätverk / my network”. Dessutom kommer LinkedIn börja skicka ut ett mail per vecka med kommande event, även dessa anpassat för dig.

Redan nu ser LinkedIn en 40% ökning av deltagare som har hittat rekommenderande evenemang under mitt nätverk. Var det länge sedan du kikade in under den här fliken så gör det nu. Du kommer se flera nya funktioner och förslag på både event, kontakter och företag att följa.

event linkedin

När du publicerar ett evenemang från din företagssida kommer vi också automatiskt att meddela dina följare som troligen är intresserade av att delta baserat på olika kriterier, inklusive deras intressen. Detta kommer att lanseras under de närmaste veckorna.

Relaterad artikel: Senaste nyheterna för LinkedIn

Samla in leads från dina evenemang på LinkedIn

En av de mest efterfrågade funktionen LinkedIn har fått är möjligheten att samla in leads från evenemang. I höstens stora uppdatering kommer du nu att kunna inkludera ett gratis registreringsformulär för ditt evenemang och på så sätt samla in namn och e-postmeddelanden på de personer som har registrerat sig. Du kan också ladda ner listan från sidan för ditt evenemang och skicka ett tackmeddelande till dem, ladda upp till ditt CRM eller dela den med säljteamet. När du lägger till ett registreringsformulär stängs ditt evenemang så att endast de som har registrerat sig kan delta i evenemanget.

utbildning kurs Linkedin

Marknadsför ditt evenemang med sponsrat innehåll

Även om virtuella evenemang och sammankomster har blivit normen krävs det fortfarande en blandad mediestrategi för att få människor att delta i ditt evenemang. Enligt LinkedIn visar det att när en följare exponeras för ditt organiska innehåll är de 61% mer benägna att konvertera på din betalda annons.

För att utnyttja det kan du nu köra sponsrat innehåll med en bild som tillsammans med dina organiska inlägg marknadsför dina evenemang. Med hjälp av en annons kan du få ditt evenemang att visas för rätt personer för svåråtkomliga målgrupper, som chefer och beslutsfattare. Genom att inkludera din webbadress som måladress i din kampanj kan du se hur den presterar mot specifika mätpunkter. Exempelvis det totala antalet registrerade personer, antal visningar och klick på annonsen som ledde till en registrering.

Relaterad artikel: Så streamar du LinkedIn live till ditt event

Använd retargeting för att nå deltagare

När du väl vet vem som är intresserad av ditt innehåll eller ditt varumärke kan du fortsätta framföra budskap till dessa genom att rikta annonsen mot tidigare deltagare. Allt du behöver göra är att skapa en anpassad målgrupp i Campaign Manager baserat på de som har medverkat på något av dina event på LinkedIn.

Sammanfattning event på LinkedIn

Det märks tydligt att LinkedIn satsar på event och lanserar fler och bättre funktioner i en rask takt. Dessutom kommer det ännu mer. Inom de kommande månaderna kommer det ännu fler funktioner kopplat till event såsom avancerad statistik, nya annonseringsformat och nya sätt att nätverka för deltagarna.


Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedInLinda Björck

LinkedIn-expert
Social media manager

SmartBizz AB

Välkommen att följa mig:

LinkedIn
Youtube
Spotify
Facebook
Instagram
Twitter

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *