Streama LinkedIn live till event + andra nyheter för företag
LinkedIn live för event – streama till deltagarna på ett evenemang
LinkedIn live som släpptes 2019 har ytterligare utökat funktionen och integrerar den nu med event. I mars släppte LinkedIn event till företagssidor som en beta och har sedan dess utvecklats. Ytterligare ett steg för live streaming på LinkedIn blir nu alltså att du kan sända live – direkt i evenemanget.
Integrationen innebär att du kan välja vem som kan se dina live sändningar på LinkedIn och på så sätt stärka relationerna med mer riktade målgrupper.
För att sända live på LinkedIn behöver du ha ett tredjepartsverktyg. Streamyard som jag använder har redan släppt den här integrationen med live sändning i ett evenemang.
Här hittar du tidigare släppta nyheter för företagssidor på LinkedIn.
LinkedIn virtuella event + live
Med den här nyheten innebär det att du livesänder ditt evenemang på själva sidan för evenemanget. Det innebär att du kan begränsa sändningen av din LinkedIn Live-video till bara de som har valt att delta eller dina följare på företagssidan. Allt innehåll och diskussioner hamnar alltså endast på den dedikerade sidan för själva evenemanget.
Enligt LinkedIn genererar LinkedIn Live sändningar 23x fler kommentarer och 6x fler reaktioner per inlägg än native video.
När ditt evenemang är över läggs videon till under fliken ”videos” på företagets sida, så att du kan hålla det tillgängligt för lätt åtkomst.
Nytt är att även dina native videos hamnar under samma flik.
- Håll dina event i en säker miljö: Genom att du använder LinkedIn Live kan du välja att streama till dina följare på företagssidan eller till deltagarna på evenemanget.
- Attrahera rätt målgrupp: LinkedIn har förenklat möjligheten att dela ditt evenemang till följarna av företagssidan samt att skicka inbjudningar till dina 1:a handskontakter.
- Skapa ”surr” och engagemang för ditt event: Du kan skapa intresse för ditt evenemang eller live sändning genom att publicera inlägg i själva flödet för evenemanget.
- Få ut mer av dina evenemang: När ditt event är över kan du fortsätta hålla igång konversationerna under fliken ”video” på din företagssida. Där hamnar alla organiska videos och är tillgängliga för alla. I och med att live video hamnar här förlänger du även livslängden på ditt video innehåll.
När ska du använda LinkedIn live vs LinkedIn live med event?
Det beror helt på vilket syfte du har med din live sändning. LinkedIn live i kombination med event blir endast synligt för de som har tackat ja till att delta. Det passar bäst för en utvald målgrupp som du vill engagera dig med. Däremot är LinkedIn live synligt för alla och passar för dig som vill ha stor räckvidd.
Här hittar du fler tips om du ska använda LinkedIn live separat eller tillsammans med ett event.

Bild från LinkedIn
Statistik över dina live sändningar på LinkedIn
När du sänder live via din företagssida så har du betydligt mer statistik än om du sänder live via en profil.
Under statistik-fliken ser du hur mycket engagemang du får samt hur länge personer tittar på din live sändning på LinkedIn.
Tips, ta en skärmdump direkt efter live sändningen så kan du jämföra statistiken över de som tittade live och de som tittar i efterhand.

Bild från LinkedIn
Ytterligare nyheter för företagssidor på LinkedIn
Avisera dina medarbetare på LinkedIn
I höstas släppte LinkedIn en funktion där du kan avisera dina medarbetare när du har publicerat ett inlägg. Den funktioner var tidigare begränsad till ett inlägg i veckan men det har nu LinkedIn ändrat så du kan avisera dina medarbetare en gång om dygnet, dvs var 24:e timme.
Anpassningsbar banner
I samband med ovan nyheter har LinkedIn även släppt en ny anpassningsbar ”banner”. Det gör att du kan posta snabba uppdateringar som hamnar överst på din företagssida. Dessutom har de lagt till en ny call-to-action knapp och där du numer även kan välja volontär. Detta för att hjälpa ideella organisationer och denna knapp är endast tillgängligt för icke vinst drivande sidor.
Sammanfattning
LinkedIn fortsätter att utöka både event och live funktionen vilket är ett intressant drag. Kombinationen kan bli riktigt bra, framför allt om du enbart vill nå utvalda personer. Säg att du har ett evenemang som deltagare får betala för att medverka på, då är den här kombinationen riktigt bra. Dessutom då med möjlighet att konversera både innan, under och efter evenemanget. Det innebär att LinkedIn delvis kommer att konkurrera, eller ta andelar från andra företag som erbjuder event eller webinars online.
Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedIn
LinkedIn-expert
Social media manager
Välkommen att följa mig:
LinkedIn
Youtube
Spotify
Facebook
Instagram
Twitter
Trackbacks & Pingbacks
[…] svara på kommentarer och frågor, och använd materialet för att skapa kortare klipp. Genom att dela inspelningen och uppmuntra till fortsatt diskussion skapar du en långsiktig relation med din […]
[…] nyheter som LinkedIn nyligen har släppt är att du kan kombinera LinkedIn live med event och att de har lagt till nya sätt att använda […]
[…] släppte LinkedIn evenemang till företagssidor som du kan kombinera med live-sändning samt uppdaterade funktionen där du aviserar dina […]
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!