Nyhet LinkedIn företagssida – ge kudos & avisera dina medarbetare

Nyheter LinkedIn företagssida – ge kudos & skicka avisering till medarbetare när nytt innehåll är publicerat

LinkedIn fortsätter att släppa nyheter. Nu för dig som har en företagssida eller är administratör för en sida. Det är viktigare än någonsin att bygga upp trovärdighet för ett varumärke. Den påverkar hur dina kunder både känner för, och hur de bedömer ditt varumärke, utifrån vad de får se. Det handlar även om hur engagerat personer interagerar med ditt varumärke och hur du bygger kundlojalitet – via företagssidan på LinkedIn.

Trovärdigheten är generellt sett lägre för ett varumärke än för en person och för att bygga ditt varumärkes äkthet och intresse  är det viktigt att lyfta fram människorna i ditt företag.

Nya funktioner till din företagssida på LinkedIn för ökat engagemang från medarbetarna

LinkedIn har lagt till tre nya funktioner för företagssidor. Den första syftar till att öka medarbetarnas engagemang på plattformen, den andra innebär att du kan ge kudos till en medarbetare och den 3:e att du kommer se om/när din företagssida är fullständig.

Den första funktionen tycker jag är riktigt spännande och bygger lite på tankarna med employee advocacy. Det innebär att du kan välja att skicka en avisering till dina anställda som då får möjlighet att interagera med inlägget som postats på företagssidan.

Employee advocacy innebär att medarbetarna exempelvis lyfter ett företags inlägg i sociala medier och blir på så sätt ambassadörer för varumärket.

Fördjupa dig: Employee advocacy – bygg varumärket på LinkedIn med hjälp av medarbetarna

LinkedIn säger:

“Dina medarbetare kan vara dina mest kraftfulla ambassadörer men många företag vet inte var de ska börja. Med den här nya funktionen där medarbetarna får aviseringar kan administratörer nu tipsa anställda om viktiga inlägg. Inlägg som sedan dina anställda kan engagera sig i eller dela med sina nätverk. Det gör det är lätt för dina anställda att dela företagets innehåll och förstärka din kommunikation.”

Skicka aviseringar från din företagssida till dina medarbetare på LinkedIn

Som du kan se i videon här ovanför kan du välja att skicka en avisering till dina anställda för ett specifikt inlägg. Då kommer LinkedIn att lägga till aviseringar för dina anställda som finns på plattformen. Det kommer att säkerställa att de blir medvetna om uppdateringen och uppmanar dem att dela innehållet med sitt eget nätverk.

Men det finns som tur också en begränsning, eftersom det lätt skulle kunnat bli “spammigt” i flödet när företag om och om igen uppmanar sina anställda att dela inlägg. För att motverka detta har LinkedIn lagt till en gräns vilket innebär att du bara kan skicka en avisering i veckan (ungefär som i grupper, där du likaså kan lyfta ett inlägg i veckan). Det betyder att du behöver bestämma dig för vilket inlägg du vill “marknadsföra” via dina medarbetare.

En tidigare funktion som LinkedIn har släppt är där du kan lägga till dina medarbetare som team-mates. Med den funktionen i kombination med att du som admin nu kan skicka aviseringar kommer att lyfta både företagets och dina medarbetares varumärke.

Så här skickar du avisering till dina medarbetare på LinkedIn

  1. Publicera ett inlägg på företagssidan
  2. Klicka på “mer” på inlägget
  3. Välj “avisera medarbetare / notify employees of post”

En medarbetare kan få en avisering var 7:e dag och får avisering både via dator och mobil. Dina anställda kan när som helst välja att stänga av dessa aviseringar vilket kan påverka statistiken för dina inlägg.

När en medarbetare klickar på en avisering kommer de direkt till det specifika inlägget på företagssidan och kan då välja att gilla, dela eller kommentera inlägget.

För att mäta räckvidden och engagemanget som genereras genom dina anställda kommer dessa att märkas som “employee notified” i statistikverktyget.

Relaterad artikel: 5 viktiga saker att mäta på företagssidan

Det här borde ha en väsentlig betydelse för alla varumärken. Forskning har visat att innehåll som delas av anställda får i genomsnitt 8 ggr mer engagemang än innehåll som delas via företag.

Lyft dina medarbetare med kudos

Nästa nya funktion till företagssidan på LinkedIn är kudos och specifika händelser för ditt team.
(Kudos betyder ungefär ”heder åt” eller ”ge respekt”.)

Som du ser, får kudos här ett dedikerat format. Det kan hjälpa till att separera inläggen i flödet samtidigt som du uppmuntrar till engagemang genom ett ytterligare text-element i uppdateringen. Ett exempel som du kan använda detta på är att lägga till en fråga för fler kollegor på LinkedIn.

kudos medarbetare linkedin företagssida

Bild från LinkedIn

LinkedIn säger:

“Med Kudos och team-ögonblick kan en administratör utnyttja ett anpassat innehållsformat som är specifikt byggt för att välkomna nya team-medlemmar, belysa framstående arbetsinsatser och visa erkännande till människorna bakom en organisation. Genom att lyfta fram människorna bakom ditt varumärke manifesterar du den mänskliga sidan av din organisation till potentiella kunder och anställda.”

Indikator som visar hur bra din företagssida är

Den tredje nyheten är en indikator, en skala som visar hur pass heltäckande företagssidans innehåll är. Den här funktionen finns redan på profiler och som nu alltså släpps till företagssidor på LinkedIn. Den visar hur komplett din företagssida är på LinkedIn, dvs hur väl den har använt sig av alla fält och funktioner. I den här artikeln hittar du 7 tips på hur du redan nu kan förbättra din företagssida.

Detta nya alternativ hjälper till att vägleda administratörer genom processen och liknar de system för att gradera som finns tillgängliga på andra plattformar.

Relaterad artikel: Lär av de 10 största företagssidorna på LinkedIn

Enligt LinkedIn:

“Kompletta LinkedIn-sidor genererar 30% fler sidvisningar per vecka jämfört med ofullständiga sidor. Men mindre än 5% av de som är administratörer för en ofullständig sida väljer att uppdatera den, oftast eftersom de inte vet vad som saknas.”

indikator linkedin företagssida

Bild från LinkedIn

Sammanfattning nyheter LinkedIn företagssidor

De funktioner som nu lanserats kan vara väldigt nyttiga för företag som vill få högre engagemang på sin företagssida på LinkedIn genom att öka medarbetarnas interaktion. Hur användbara de kommer att vara kommer att bero på hur du väljer att använda dem. Jag ser att det finns en tydlig potentiell nytta med dessa nya funktioner.


Linda Björck <– följ gärna mig på LinkedInlinda_björck_smartbizz_linkedin

Social media manager
LinkedIn-expert

SmartBizz AB

Välkommen att följa mig:

LinkedIn
Facebook
Instagram
Twitter

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *