Lär av de 10 största företagssidor på Linkedin med dessa 5 konkreta tips
10 största företagssidor på LinkedIn & 5 tips på hur du maximerar din företagssida på LinkedIn
LinkedIn har släppt en ny lista som innehåller de 10 största företagssidor som har flest antal följare på LinkedIn. Vad är det egentligen som gör en sida på LinkedIn intressant att följa? I den här artikeln hittar du en lista på de företagssidor på LinkedIn som har flest antal följare och vad det är som gör att dessa lyckas.
Här är de 10 företagen med flest antal följare på LinkedIn
Jag tror inte att de här egentligen kommer som en överraskning då det är kända och stora företag som är med på 10-listan. Men frågan är vad du kan lära dig av deras framgång? Och ytterligare en sak som jag såg när jag skrev den här artikeln, på endast några få dagar har i princip alla 10 sidor fått ännu fler följare.
Relaterad artikel: LinkedIn statistik, 5 viktiga saker att mäta
TED Conferences
12,5 miljoner följare har TED Conferences. De levererar bra värde och inspirerande innehåll från företagsledare runt om i världen. Deras sida innehåller en bra mix av video, egna artiklar och bilder anpassade för LinkedIn.
Google
Med 12,1 miljoner följare lyckas Google att få sina följare på LinkedIn att engagerade sig i deras inlägg. De delar bl.a bilder från sina event och ”behind the scenes” samt nya produkter och företagets kultur.
Amazon
Amazon har 8,6 miljoner följare och precis som Google lyfter de upp sin personal. De visar bilder från event och ger intervjutips till jobbsökare.
LinkedIn
På en fjärdeplats kommer LinkedIns egna företagssida med 8,2 miljoner följare. Här blir jag lite förvånad för när jag tittar igenom deras flöde så är de senaste inläggen en enda fråga. Annars ser jag en bra mix i deras flöde med användbart innehåll för både företag, anställda och jobbsökare. De ställer öppna frågor för att få igång ett engagemang i sina inlägg.
Microsoft
På Microsoft´s företagssida hittar du en blandning av format och innehåll. Ett plus att de använder målgruppsanpassade inlägg! Här hittar du företagsnyheter, insikter från deras personal, produkt- & företagsnyheterer. De använder både egna artiklar och innehåll skapat av deras anställda. Microsoft postar även innehåll som är skapat av andra företag.
Relaterad artikel: 23 sätt att få fler följare till företagssidan
IBM
Med 6,4 miljoner följare placerar sig IBM på en 6:e plats. De skapar interaktioner med inlägg som fokuserar på människorna. De lyfter medarbetarna, visar nyheter & innovationer, fokuserat på AI, blockchain och IoT. Även här är det en mix av artiklar, videos och bilder.
Unilever
Om du scollar igenom Unilever´s flöde ser du att de arbetar mycket med visuell media såsom korta videos och bilder. De har 6,2 miljoner följare och lyfter ofta upp sin personal. Du ser tydligt att de arbetar med ”talent branding, dvs ärliga berättelser som de anställda i företaget själv berättar om.
Nestlé
6 miljoner följer Nestlé på LinkedIn. De berättar om företagskulturen och använder främst sin sida för rekrytering och att hitta personal. Företagssidan innehåller en mix av bilder, artiklar och lediga tjänster. Du hittar även en del artiklar från andra källor.
Relaterad artikel: 7 tips på hur du förbättrar din företagssida
Accenture
Med 4,4 miljoner följare bjuder Accenture på en mix av innehåll. Här är det fokus på multimedia-innehåll och de gör det bra. Korta videos fyller deras flöde tillsammans med länkar till deras populära podcast. Deras varumärke framgår tydligt med den lila färgen som återkommer i inläggen. Det här är den sidan som jag ser postar flest videos.
Facebook
På sista plats kommer Facebook med 4,4 miljoner följare på LinkedIn. Här är det fullt fokus på karriärutveckling och de publicerar ofta inlägg som innehåller ”behind-the-scenes”. Många bilder och korta intervjuer med de anställda men färre videos.
Den här listan innehöll inga större överraskningar, stora företag, flera teknikföretag, TED-talks med mera. Alla dessa populära LinkedIn-sidor har sina egna metoder för att glädja och utöka sin publik, men det finns några trådar som knyter samman deras strategier.
5 tips enligt LinkedIn som lyfter din företagssida på LinkedIn.
#1 Publicera videoinnehåll
Enligt LinkedIn är videoinnehåll en stor del av innehållsmixerna för dessa LinkedIn-sidor och dessa inlägg tenderar alltid att hamna högt i toppen. LinkedIn säger att företagen publicerar videoklipp som har texter, är korta och med något som fångar din uppmärksamhet. Många använder nu också LinkedIn live för att tillhandahålla nya videotyper. Dock har inte alla företag fått tillgång till LinkedIn live ännu.
#2 Socialt ansvarsfullt
LinkedIn konstaterar att dessa företag regelbundet belyser företagens sociala ansvar, hållbarhet och andra socialt gynnsamma metoder på sina företagssidor. Det hjälper dem att upprätta bättre kontakt med deras följare.
Relaterad artikel: Lägg till dina teammates / kolleger på LinkedIn
#3 Mångfald och inkludering
Människor vill följa och göra affärer med organisationer som delar sina värderingar. Jämställdhet står högst upp för många i detta avseende. Flera av företagen i listan här uppe visar tydligt och kontinuerligt sina ståndpunkter gällande jämställdhet i sina inlägg.
#4 Lyfter interna experter
LinkedIn ser att dessa organisationer visar upp sina medarbetare och deras expertis. Det gör så andra identifierar sig med människorna i företagen. Därför är det effektivt att visa personerna på företagen och att de delar intressanta historier om företagets organisation. Detta stöder också målet att attrahera nya talanger.
Relaterad artikel: Bygg varumärket med hjälp av medarbetarna
#5 Visar innovation
Förutom den mänskliga sidan vill naturligtvis människor också lära sig om vad dessa ledande företag gör för att ändra spelet i sina respektive branscher. Dessa företag hittar kreativa och övertygande sätt att dela sina framsteg och planer. Genom att publicera branschkunskap hjälper det dem att positionera sig som en ledare/expert inom sitt område och stärker ytterligare sin position inom sin sektor.
Sammanfattning LinkedIn företagssidor
Du har troligtvis lagt märke till att alla de här 10 företagen är världskända och tillhandahåller en produkt eller tjänst i världsklass. De får också många muntliga rekommendationer.
Eftersom de har så stora resurser kan dessa företag också producera mängder av eget innehåll. Inte varje organisation har samma kapacitet, varför det även kan vara fördelaktigt att identifiera och dela relevant innehåll från tredje part. För att hitta relevant innehåll kan du exempelvis använda en funktion på din företagssida, där kan du hitta trendande innehåll inom din bransch och som du kan posta på din företagssida.
Till sist, underskatta aldrig dina anställdas äkthet och räckvidd. När de kopplar sina personliga profiler till din företagssida och ofta delar innehåll därifrån placerar det ditt varumärke framför nya nätverk och kan snabbt stärka din företagssida på LinkedIn.
Ta din LinkedIn-sida till nya höjder
Oavsett om ditt företag är ett etablerat internationellt företag eller ett spirande varumärke som snider ut sin plats i näringslivet, är LinkedIn en bra plattform att använda. Genom att följa ovan exemplen och lägga till ditt egna unika sätt är du på god väg.
Den här artikeln är kuraterad från LinkedIn och du hittar den här
Har du tips på bra svenska företagssidor på LinkedIn?
Jag letar efter bra svenska sidor här på LinkedIn. Vet du någon, eller kanske du arbetar där? Kommentera gärna inlägget!
Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedIn
LinkedIn-expert
Social media manager
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!