LinkedIn statistik- 5 viktiga saker att mäta

De här 5 viktiga sakerna behöver du mäta & analysera i statistiken på LinkedIn

Att mäta dina insatser i sociala medier är väldigt viktigt men det är ännu viktigare att mäta rätt saker. Vet du vad du mäter på LinkedIn och vilka KPI:er som stämmer överens med den statistik du tittar på din företagssida på LinkedIn?

LinkedIn statistik

LinkedIn har passerat 690 miljoner användare och är världens största professionella plattform. I dag är LinkedIn så mycket mer än en CV-databas eller dit personer endast går för att leta nytt jobb. Jag påstår att LinkedIn är den bästa plattformen för att bygga varumärke och dela relevant innehåll som genererar både leads och varumärkeskännedom.

I Sverige finns det 3,5 miljoner användare men en hel del av dessa är inte speciellt aktiva vilket innebär att det finns stora möjligheter att få synlighet på plattformen. Dessutom ser jag ofta företag som inte har förstått hur LinkedIn har utvecklats och som endast gör inlägg om lediga jobb eller företagsnyheter. Här missar många företag återkommande möjligheter!

Relaterad artikel: Varför företag ska ha en sida på LinkedIn

När gick du senast igenom statistiken på din företagssida på LinkedIn?

Jag rekommenderar dig verkligen att stanna upp och se vad du får för resultat på dina insatser du gör på LinkedIn. Det är gratis att ha konto på LinkedIn men din tid och det arbete du lägger ner är också en kostnad.

Ställ dig följande frågor:

  • Hur ser det ut på företagssidan?
  • Får du några interaktioner?
  • Vem interagerar med dina inlägg?
  • Hur mycket av trafiken till hemsidan kommer från LinkedIn?

På LinkedIn kan du och företaget bygga upp både trovärdighet och varumärke – rakt framför näsan på din målgrupp. Genom att göra inlägg med kunskap som ger dina följare något av värde skapar du dig en roll som expert inom din nisch.

Oavsett vad ditt mål är med LinkedIn behöver du mäta hur det går. Varje vecka.

Vad är LinkedIn statistik?

Alla sociala medier har egna inbyggda verktyg där du hittar statistik på hur det går för företagssidan. Vanligtvis mäter de antal följare, klick, delningar och interaktioner (gilla/kommentar). Dessutom finns statistik på både publicerat organisk innehåll, annonser och antal personer som besökt företagssidan.

Att avsätta tid och förstå hur statistik-verktyget fungerar är viktigt. Det är först då du vet vilken effekt du får på dina inlägg – och om det är rätt målgrupp du når. Du får också reda på om det innehåll du postar uppskattas av dina följare. Får du inga interaktioner behöver du stanna upp och granska dina inlägg med nya ögon.

Relaterad artikel: Det här ska du göra när din marknadsföring i sociala medier inte fungerar

Här är de 5 viktigaste mätpunkterna du bör fokusera på LinkedIn

När du loggar in som administratör på företagssidan har du statistik i menyn. LinkedIn bryter ner statistiken i tre kategorier. Under varje kategorisida, har du så kallade ”highlights”, där ser du en sammanfattning högst upp på sidan.

I undermenyn finns följande alternativ:

  • Visitors
  • Updates
  • Followers

Statistik LinkedIn besökare (visitors):

I den första kategorin ser du statistik över de personer som har hamnat på din företagssida.

Du ser följande:

  • Page Views – Total antal visningar av din företagssida, inkl karriärsidan om du har en sådan.
  • Unique Visitors – Unika besökare på sidan.
  • Visitor Metrics – Ett diagram som visar antal visningar av din sida över en tid.
  • Visitor Demographics – Här ser du demografin över de som har besökt sidan.

Genom att ändra i den lilla menyn (se bild nedan) kan du ändra datumintervall, se antal besökare per sida och ändra mellan totalt antal besökare eller unika besökare.

LinkedIn statistik besökare

Lite längre ner på sidan har du statistik över demografin och antal besökare på din företagssida på LinkedIn. Du kan sortera enligt nedan 5 alternativ:

  • Job function
  • Location
  • Seniority
  • Industry
  • Company size

I statistiken gällande dina besökare får du information om vem som har besökt din företagssida och ingenting annat.

LinkedIn utbildning företag

Statistik LinkedIn uppdateringar (updates):

I den andra kategorin får du statistik på hur det går för dina inlägg och om de genererar något engagemang. Även här har du ”highlights” eller en kort sammanfattning för hur det har gått de senaste 30 dagarna.

Under fliken updates ser du följande:

  • Update title – Titeln på inlägget
  • Posted by – Vem som har publicerat inlägget
  • Created – Datum som inlägget publicerades
  • Impressions – Antal gånger inlägget visats
  • Video views – Antal gånger en video har visats. OBS minst 3 sek eller klick på CTA vid sponsrade inlägg
  • Clicks – Antal klick på inlägget
  • CTR (Click Through Rate) – Antal klick delat med antal impressions (visningar)
  • Reactions – Totala antalet reaktioner på inlägget
  • Comments – Antal kommentarer på inlägget
  • Shares – Antal gånger inlägget har delats
  • Follows – Antal personer som har klickat på ”följ” på dina sponsrade inlägg
  • Engagement Rate – (Klick + gilla + kommentarer + delningar + följare / Impressions)

engagement rate betyder LinkedIn

 

Statistik LinkedIn följare (followers):

I den sista kategorin ser du statistik om de personer som följer din företagssida. Du kan välja att se följare du har fått organiskt för sig och följare du har fått via annonsering för sig, eller alla tillsammans.

Även här visar diagrammet en viss tid och du kan ändra tidsintervallet för att se antal följare för en specifik period.

Under fliken followers ser du följande:

  • Total Followers – Totalt antal följare
  • Organic Followers – Antal följare du har fått utan att annonsera
  • Sponsored Followers – Antal följare du har fått genom annonsering.
  • Follower Demographics – Demografi om dina följare. Här ser du ”Location, ”job function”  och ”company size”

Tänk på att du inte ser VEM som följer din företagssida på LinkedIn.

Relaterad artikel: 23 sätt att få fler följare på din företagssida på LinkedIn

Vilken typ av innehåll fungerar på LinkedIn?

Ju mer innehåll du postar som är av värde för dina följare och som matchar din målgrupp, ju större nytta har en person av att följa ditt företag. Exempel på innehåll:

  • How-to artiklar/video/bilder/bildspel
  • Behind the scenes
  • Tips & råd
  • Nyheter inom branschen
  • Video (kunskap & värde)

 

Relaterad artikel: 4 sätt att skapa innehåll på Linkedin som ger högt engagemang

Strategi är grunden för att lyckas

I en nyligen gjord undersökning från Buffer framgår det att endast varannat företag har en strategi. Strategin ska ligga som grund i det du gör i sociala medier. Se till att det finns en nedskriven strategi – innan du börjar göra inlägg. Det absolut viktigaste är att svara på ”varför” men även vad, vem, var & hur ska besvaras. Du behöver också se till att företagssidan är helt uppdaterad och komplett ifylld.

Relaterad artikel: Så här tar du fram en enkel strategi för sociala medier

Vad ska du mäta på LinkedIn?

Det finns många mätpunkter du kan mäta på LinkedIn, vilka du bör mäta ska kopplas till företagets mål med närvaron på LinkedIn. Här är är de 5 viktigaste.

1) Impressions (visningar/räckvidd)

Antal impressions visar räckvidden och antal visningar av ditt inlägg, dvs totalt hur många gånger ditt inlägg har visats. Dock är det inte unika visningar utan inkluderar även om en person har sett ditt inlägg flera gånger. Tänk även på att antal visningar endast innebär att ditt inlägg har susat förbi en person i flödet.

Exempel: Om en användare ser ditt inlägg tre gånger räknas det som 3 impressions men det räknas endast som en unik visning/impression.

I statistiken för impressions kan du även läsa ut vilken den bästa dagen är för dina inlägg samt vilka inlägg du ska sponsra.

statistik linkedin impressions

Du ser också vilka inlägg som dina följare tycker är bra genom att jämföra organiska och sponsrade inlägg. Det underlättar även om du ska sponsra ett befintligt inlägg, då är det bra att välja ett inlägg som har gått bra organiskt.

När du tittar på antal impressions över en längre period visar det om du är på rätt väg.

Om du ser att antal impressions sjunker kan det bero på två saker, antingen att dina följare inte tycker det du gör är bra eller att LinkedIn har uppdaterat sina algoritmer. Om ingen interagerar med dina inlägg får färre personer se inlägget. Ha som mål att få igång interaktionerna i dina inlägg.

Kom ihåg, att ha hög räckvidd innebär inte att ditt inlägg är kanonbra, det är en indikation på att inlägget är ”ok”.

För att få bättre fakta och beslutsunderlag behöver du även titta på CTR och engagemangsgraden.

Relaterad artikel: Vad betyder CPC, CPM, CTA, CTR och andra förkortningar?

2) CTR (Click through rate)

Hur går det för dina inlägg, egentligen?

Ofta har företag mest fokus på antal klick men att titta på CTR ger bättre fakta. CTR är antal klick delat med antal impressions. Det mäter alltså hur många procent som har klickat sig vidare för att läsa mer.

Att det är viktigt med en hög CTR är vi säkert överens om. Det visar att ditt innehåll är så intressant att personer klickar sig vidare till din hemsida.

Det indikerar helt enkelt att din bild, video och/eller text är så intressant att användarna på LinkedIn vill läsa mer och klickar sig vidare till hemsidan eller en landningssida.

Genom att följa upp din CTR ser du tydligt vilka inlägg som inte går bra och ger dig en signal att du behöver förändra dina inlägg.

 Enligt Linkedin får bilder 200% mer engagemang än ett inlägg med text.

3) Engagement Rate (Engagemangsgrad)

Är personer intresserade av det du vill berätta?

Engagement rate är den bästa mätpunkten för att bestämma kvalitén och relevansen på dina inlägg. Ju högre grad av engagemang desto bättre tycker de som ser ditt inlägg att innehållet är bra.

Det här hjälper dig att se vad dina följare tycker om – och att du ska ta fram mer liknande innehåll.

Glöm inte bort att testa dig fram. Variera dina inlägg med bilder och video. En bild får upp till 200% mer engagemang än ett inlägg utan bild.

Linkedin statistik CTR

4) Follower demographics – Demografi följare

Du behöver veta mer än räckvidd, du behöver veta att du når rätt personer. Genom att titta på dina följares demografi får du bättre förståelse för vem som ser dina inlägg.

Vilken roll har dessa personer?
Är de beslutsfattare?

Du kan se om din publik kommer från små eller stora företag, vilken titel de har samt var de är befinner sig.

När du tittar på demografin över dina följare samt CTR och ER ser du tydligt vilka som gillar dina inlägg. Med hjälp av den här statistiken kan du skapa fler inlägg för den målgruppen.

Relaterad artikel: Så här målgruppsanpassar du dina inlägg på LinkedIn

5) Followers – Följare

Här ser du totalt antal följare, uppdelat på organiska och de som du har fått via annonsering.

Största sannolikheten att någon ser ditt inlägg är främst av en anledning, att de följer ditt företag på LinkedIn. Det är viktigt att löpande och medvetet öka antal följare.

Att ha ”många” som följer din företagssida visar att trovärdigheten för ditt varumärke är hög men att bara samla följare räcker inte utan du behöver ha följare som interagerar med dina inlägg.

I ”highlights” ser du totalt antal följare och hur trenden ser ut för de senaste 30 dagarna. I diagrammet kan du välja tidsintervall och då ser du tydligt när du har fått nya följare vilket du kan koppla till dina inlägg. Dvs du ser vilka inlägg som har genererat nya följare till din sida på LinkedIn.

Att veta vilka inlägg som genererar fler följare ger dig möjlighet att förbättra det innehåll som du delar med dig av. Du får alltså konkret feedback att utgå ifrån.

Här ser du även hur många nya följare du har fått via sponsrade inlägg (annonsering) jämfört med organiska inlägg.

LinkedIn följare statistik

 

LinkedIn är den bästa plattformen för marknadsföring mot B2B. En effektiv strategi för marknadsföringen på LinkedIn kommer hjälpa dig att bygga ditt varumärke och generera fler leads.

Med hjälp av ovan statistik ser du vad som fungerar – och vad som inte fungerar.

Beroende på vilka KPI:er du har satt upp och vilka andra verktyg du använder kan du få fram riktigt bra underlag. Du kan enkelt exportera statistiken och göra diagram för att mäta och följa upp. Det finns flera verktyg som hämtar statistiken från LinkedIn (och andra plattformar) där du får en enkel överblick genom några få knapptryck.


Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedInLinda Björck

LinkedIn-expert
Social media manager

SmartBizz AB

Välkommen att följa mig:

LinkedIn
Youtube
Spotify
Facebook
Instagram
Twitter

 

6 Kommentarer

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] Fördjupa dig: 5 viktiga saker du ska mäta på LinkedIn […]

  2. […] artikeln, 5 viktiga saker du måste mäta och analyserar i statistiken på LinkedIn, går jag igenom all statistik som finns på företagssidan – och det är mycket. Du kan […]

  3. […] Relaterad artikel: 5 viktiga saker att mäta på LinkedIn […]

  4. […] Relaterad artikel: 5 viktiga saker att mäta på LinkedIn […]

  5. […] Relaterad artikel: LinkedIn statistik, 5 viktiga saker att mäta […]

  6. […] Läs: 5 viktiga saker att mäta på LinkedIn […]

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *