Employee advocacy – bygg varumärket med hjälp av medarbetarna
Employee advocacy – bygg varumärket med hjälp av medarbetarna
De bästa förespråkarna för ditt varumärke arbetar redan för dig. Medarbetarna är en av de största marknadsföringsresurserna ett företag kan ha. Men ofta är det en outnyttjad tillgång.
Glöm det där med att personalen inte ska använda sociala medier på arbetstid. Tänk om du kunde öka räckvidden för företagets inlägg i sociala medier med 20% – vilken effekt hade det haft på varumärket?
Employee advocacy handlar kort om att medarbetarna blir ambassadörer och förespråkare för företaget via sina egna kanaler. Det är en term som används för att beskriva den exponering som de anställda genererar för varumärken genom sin egen närvaro online. Sociala medier är ofta det viktigaste mediet och dessa ”online-tillgångar” omfattar e-post, chatt, forum, diskussioner och mycket mer.
Employee advocacy kan:
- Generera en positiv exponering och öka medvetenheten för ett varumärke genom digitala medier eller offline-kanaler.
- Rekommendera ett företags produkter eller tjänster till en vän eller familjemedlem.
- Representera de bästa intressena i företaget, både internt och externt.
- Vara en expert på din produkt eller tjänst och vara en trovärdig talesman för ditt företag.
Medarbetarna, en resurs i varumärkesbyggandet – employee advocacy
När företag ska bygga sitt varumärke och vara en attraktiv arbetsgivare är det en förutsättning att ha medarbetarnas engagemang. Sociala medier har förändrat sättet vi kommunicerar på men ändå hänger många företag inte med i utvecklingen. Eftersom 90% litar på en rekommendation och det är den mest kostnadseffektiva marknadsföringen, blir den egna personalen en viktig tillgång i både för marknadsföring och uppbyggnad av varumärket. Det blir win-win eftersom både personalens privata varumärke och företagets varumärke byggs upp, skapas det ett mervärde för alla.
När man tittar på B2B så har det hänt mycket de senaste åren. Vi vet att 89% av B2B-kunder använder internet för att ta reda på mer. På ytan är det inte mycket av en förändring från 2012. Men vad är det som har ändrats? En undersökning från Google visar att det har skett en dramatisk förändring i demografin för B2B. 2012 var det en ganska jämn blandning i alla åldersgrupper. 2014 stod 18- till 34-åringar (Millenials) för nästan hälften av alla efterforskningar på nätet, en ökning med 70%. Förutom att mobilanvändningen ökar så börjar 71% av ett sök som en generell sökning.
Relaterad artikel: 7 sätt du kan få dina medarbetare att bli mer aktiva på LinkedIn
Hur fungerar employee advocacy?
Det här är en fråga för hela företaget då både HR, försäljnings- och marknadsavdelningen tjänar på detta. Att tydligt kommunicera internt är viktigt. Medarbetarna vill veta vad de får ut av detta.
I grunden är det främjandet av ett företag eller organisation av dess anställda. Det är någon som:
- Kan fastställa företagets trovärdighet och professionalism genom sina personliga sociala nätverk.
- Lyssnar till sina kunder genom sociala medier för att bättre förstå deras behov, prioriteringar och intressen.
- Ökar varumärkesexponering genom att dela intressant och relevant innehåll som får användarna att interagera.
- Personligen svarar på förfrågningar i tid.
Med några steg kan företaget vara igång relativt snabbt. Ett rätt utformat employee advocacy-program bör leverera värde till din målgrupp, stödja företagets värderingar och inspirera dina medarbetare att dela innehåll med sin familj och vänner.
Relaterad artikel: GUIDE: Så kan du använda LinkedIn för employer branding
#1 Sätt mätbara mål
Vad vill du uppnå och vad är ett mätbart mål? Utgå från de KPI:er som är satta och som du kopplar till företagets övergripande affärsmål. Vet vad du ska mäta.
Relaterad artikel: 10 KPIer du bör ha koll på i sociala medier
#2 Skapa inlägg och ha innehåll lättåtkomligt
Det blir tidsbesparande för medarbetarna och underlättar delning när det finns en innehållsbank att hämta i från. Tänk på att innehållet ska vara relevant och att det tillför något för läsarna.
#3 Välj medarbetare
Om du arbetar på ett större företag finns det säkert medarbetare som redan är aktiva i sociala medier. Börja med dem.
#4 Posta & dela
Hjälp medarbetarna så de delar företagets inlägg och även postar eget innehåll i sitt nätverk.
#5 Handling
När personer ser företagets artiklar via medarbetarna ökar sannolikheten till att det genererar leads, laddas ner en pdf eller att de skriver upp sig på nyhetsbrev.
#6 Mät
Som alltid gäller det att mäta resultatet. Sätt upp några relevanta mätpunkter samt titta även på antal likes, delningar och kommentarer.
Genom att ge anställda möjlighet och uppmuntra till aktiviteter i sociala medier kan företag exponentiellt öka storleken på deras sociala försäljningskanal, så kallad social selling. Rätt gjort kan detta vara skillnaden på hur bra företaget lyckas med sin närvaro i sociala medier.
Vad tycker du är den viktigaste delen av ett employee advocacy-program?
Vilka företag har du sett som använder sig av detta med ett bra resultat?
Relaterade inlägg:
7 trender för sociala medier 2020
5 avancerade tips för marknadsföring i sociala medier
7 steg som tar företaget till nästa nivå i sociala medier
Skapa större engagemang med hjälp av personalen
Öka effektiviteten med dessa verktyg för sociala medier
När du är redo finns det två sätt jag kan hjälpa dig
Hur många tips och verktyg du än använder behöver du ha grunderna på plats först. Strategi, mål och plan samt förståelse för hur LinkedIn fungerar.
Under de senaste 10 åren har jag hjälpt många företag att ta sig till en högre nivå på LinkedIn.
Om du fortfarande letar efter sätt för att komma till nästa nivå med marknadsföringen kan jag hjälpa dig på två sätt.
1) Utbildning, internt hos er eller boka dig på en av mina öppna utbildningar.
→ Skapa och planera innehåll effektivt till LinkedIn
→ Kontakta mig om du vill boka en intern utbildning
2) Anlita mig för individuell strategisk rådgivning.
Du och jag arbetar praktiskt och effektivt vilket snabbt tar dig vidare till nästa nivå.
Det här är för dig som är genuint intresserad av att ta LinkedIn till nästa nivå. Den här är främst för beslutsfattare, Vd/chefer, marknad/kommunikation eller om du är en entreprenör som verkligen har bestämt dig för att satsa på LinkedIn.
→ Uppdraget är minst 4 (2×2) timmar men för bästa resultat rekommenderar jag 10 timmar.
OBS! Dessa uppdrag är helt skräddarsydda och tas i mån av tid.
→ Kontakta mig för ett kort samtal.
Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedIn
LinkedIn-expert
Social media manager
Välkommen att följa mig:
LinkedIn
Youtube
Spotify
Facebook
Instagram
Twitter
Trackbacks & Pingbacks
[…] Relaterad artikel: Bygg varumärket på LinkedIn med hjälp av medarbetarna […]
[…] du har hört talas om LinkedIn Elevate, deras system för att arbeta med Employee advocacy. Det kommer att stängas vid årsskiftet och ny flyttar LinkedIn in en del funktioner därifrån […]
[…] en uttalad strategi för employee advocacy blir fördelarna många. Medarbetarna är en resurs i varumärkesbyggande och kan generera en […]
[…] Relaterad artikel: Bygg varumärket med hjälp av medarbetarna […]
[…] Relaterat inlägg: Bygg varumärket med hjälp av medarbetarna […]
[…] Relaterad artikel: Bygg varumärket med hjälp av medarbetarna – employee advocacy […]
[…] Fördjupa dig: Employee advocacy – bygg varumärket på LinkedIn med hjälp av medarbetarna […]
[…] Relaterad artikel: Bygg varumärket med hjälp av medarbetarna […]
[…] är svårare och svårare att nå ut i sociala medier. Att jobba med employee advocacy är nödvändigt för att både få räckvidd och trovärdighet. Efterfrågan på influencers ökar […]
[…] Relaterat inlägg: Bygg varumärket med hjälp av medarbetarna. […]
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!