Nyheter LinkedIn företagssida 2020

Nyheter LinkedIn företagssida januari 2020

Om du följer mig på LinkedIn, i andra sociala medier eller läser min blogg vet du att jag fångar upp i princip alla nyheter som LinkedIn släpper. LinkedIn börjar året med att direkt släppa flera nyheter och verktyg till företagssidan och den här gången är det fokus på att öka engagemanget på din företagssida på LinkedIn.

Över 50 miljoner organisationer runt om i världen har en LinkedIn-sida. Tanken med en sida är att som företag kunna kommunicera och skapa engagemang med kunder, anställda och leads.

Några funktioner som har släppts under 2019 är möjlighet att avisera dina medarbetare när du har publicerat ett inlägg på företagssidan, kudos, team medlemmar och associerade hashtags. Nyligen släppte LinkedIn även en uppdatering för grupper.

Nyheterna för LinkedIn företagssida i korthet:

  • Bjud in kontakter att följa företagssidan
  • Utökning av LinkedIn live
  • Nytt sätt att publicera inlägg

Relaterad artikel: Profil eller sida – vad är skillnaden och ska du ha båda? 

Bjud in dina kontakter att följa din företagssida på LinkedIn

Möjligheten att bjuda in dina kontakter att följa din företagssida släpptes juni 2019 men togs bort i en rasande fart. Många klagade eftersom funktionen missbrukades i kombination med att den bara plötsligt dök upp. Under en helg fick jag över 50 inbjudningar till att följa olika företagssidor.

Här vill jag verkligen poängtera:

Att ha många följare är inte viktigt, det viktiga är att dina följare är intresserade av det du pratar om och att de är villiga att engagera sig i dina inlägg.

Den här funktionen har funnits på Facebook i flera år och jag får fortfarande inbjudningar från företagssidor som jag antingen inte är intresserade av, eller att de inte finns i mitt närområde. Jag menar vilken nytta har jag att följa ett företag som erbjuder massage – i Umeå?

Jag rekommenderar dig är att enbart bjuda in de kontakter som du tror är intresserade av det du postar.

Funktionen är förbättrad och om jag tackar nej till att följa din sida kan du inte bjuda in mig igen. Utöver det finns det också en begränsning på hur många kontakter du som är administratör kan bjuda in per dag. Tänk på att det är totalt antal inbjudningar, och inte per sida. Och kanske den viktigaste funktionen, du kan stänga av möjligheten att personer bjuder in dig till att följa en sida på LinkedIn. Det gör du från dina inställningar och varför inte passa på att gå igenom dessa och stäng av aviseringar som du inte vill ha. Bl.a kan du stänga av aviseringar för födelsedagar, årsdagar, jobb och mycket mer.

LinkedIn utbildning företag

Beroende på hur många följare du har på företagssidan hittar du den här funktionen antingen under administratörsverktyget eller ute till höger.

Relaterad artikel: 23 sätt att få fler följare till din sida på LinkedIn

Publicera inlägg som företagssida eller profil

En ganska enkel funktion tycker jag. Du kan välja vem du vill publicera inlägg som, direkt i publiceringsrutan från startsidan. När du som person ska posta ett inlägg kan du nu alltså enkelt välja vem det är som ska publicera inlägget. Det innebär att du kan publicera dina inlägg från en och samma plats.

Den här funktionen finns både via dator och mobilen.

OBS! Du kan inte redigera eller radera ett inlägg som är publicerat från startsidan till en företagssida.

LinkedIn företagssida profil

Så här ser det ut via datorn.

Streama med LinkedIn Live – som din företagssida

Inte oväntat men efterlängtat, LinkedIn live släpps till alla företagssidor.
Med LinkedIn Live ökar möjligheten att interagera med dina följare, i realtid. De företag och varumärke som redan har fått  sända Live fick 7x fler reaktioner och hela 24x fler kommentarer jämfört med ett vanligt videoinlägg.

Nu släpper LinkedIn möjligheten att sända live från en företagssida. Den här nyheten var väntat och det märks tydligt att LinkedIn satsar på video.

Det här innebär att du får ytterligare ett sätt att kommunicera med dina följare, skillnaden här är att det blir i realtid. Utöver det kommer det att skickas en avisering till dina följare när du börjar sända live, under förutsättning att personen har aviseringar på och redan engagerar sig i video på LinkedIn.

Relaterad artikel: PwC först ut i Sverige – läs intervjun och ta del av tipsen de delar med sig av

 Fler nya funktioner till LinkedIn Live

LinkedIn har ett flertal leverantörer av 3:e partsverktyg, (du måste ha ett externt verktyg för att sända live) och tillåter nu att du privat kan testa din live-sändning – innan du sänder live. På så sätt hoppas LinkedIn kunna minimera stressen som en del känner inför en livesändning. Dessutom blir det lättare nå “rätt” publik genom att målgruppsanpassa språk och geografi.

LinkedIn Live håller fortfarande på att släppas och det lär dröja innan alla användare har fått möjlighet till att sända Live. Du kan ansöka om att få tillgång till LinkedIn Live.

Relaterad artikel: Kom igång med LinkedIn live


Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedInLinda Björck

Social media manager
LinkedIn-expert

SmartBizz AB

Välkommen att följa mig:

LinkedIn
Youtube
Spotify
Facebook
Instagram
Twitter

10 Kommentarer
  1. Anna-Karin Trollborg
    Anna-Karin Trollborg says:

    Hej!
    Vet du om det blir det någon skillnad i räckvidd för ett inlägg på LinkedIn om en person delar ett företags inlägg eller om personen skriver samma inlägg/innehåll själv och publicerar från sin egen profil?

    Svara
      • Anna-Karin Trollborg
        Anna-Karin Trollborg says:

        Tack för supersnabbt svar! Gäller samma sak att det blir lägre räckvidd om man delar en privatprofils inlägg än om man postar ett eget inlägg som privatperson?

        Svara
        • Linda Björck
          Linda Björck says:

          Hej igen,
          Ja, alla delningar ger lägre räckvidd. Om det är räckvidden du vill åt så är det allra bäst att posta ett eget inlägg, antingen på profilen eller på företagssidan.

          Många av de här sakerna går jag igenom på min utbildning, LinkedIn för företag. Kika på den och se om det är aktuellt för dig.

          Vänligen,
          Linda

          Svara

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] vid annonsering och vilket innehåll som du kan använda dig av. Du får även reda på de senaste nyheterna som LinkedIn har släppt och hur dessa […]

  2. […] Relaterad artikel: LinkedIn nyheter gällande företagssidor 2020 […]

  3. […] Relaterad artikel: Nyheter på LinkedIn företagssida 2020 […]

  4. […] Relaterad artikel: Nyheter för LinkedIn företagssida januari 2020 […]

  5. […] Förutom att antal användare ökar så släpper LinkedIn många nyheter. Nyligen släpptes bl.a live video till företagssidor och att du kan publicera inlägg till en sida direkt ifrån startsidan på […]

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *