LinkedIn släpper ny funktion “featured / utvalt” på din profil

LinkedIn släpper ny funktion “featured section / utvalt” på din profil

I veckan släppte LinkedIn en ny funktion kopplat till din profil, en sektion där du kan visa utvalt innehåll. Den här sektionen kan du använda för att lägga till artiklar, länkar eller annat som är viktigt för dig att visa för de som tittar på din profil.

linkedin featured section

LinkedIn säger såhär:

The Featured section allows you to showcase samples of your work to people who view your LinkedIn profile. This is a great way to provide evidence of your skills and experience.

Relaterad artikel: Nyheter på företagssidor

Featured section / utvalt på din LinkedIn-profil

Den här nya funktionen hamnar precis under din översta information, det så kallade introduktionskortet. Som du ser på bilden nedan kommer du att kunna lägga till flera utvalda inlägg och som via mobilen går att scrolla i sidled, i ett karusellformat. Du lägger till sektionen genom att klicka på den blå knappen och väljer “utvalt/featured”.

utvalt featured sektion LinkedIn

 

Så här funkar featured section / utvalt på LinkedIn

Alla användare kommer att kunna lägga till några av sina LinkedIn-inlägg i sin lista över utvalda inlägg. Du kan även lägga till länkar till externa webbplatser (till exempel din blogg eller YouTube), bilder och/eller dokument för att visa upp specifika inlägg, artiklar och prestationer för dina profilbesökare.

Enligt LinkedIn har den här funktionen varit efterfrågad. Bortsett från att göra det möjligt för användare att visa upp viktiga aspekter av deras professionella kapacitet är det också möjligt för frilansare och/eller småföretagare att numera lyfta fram sina tjänster direkt på sina profiler.

LinkedIn utbildning företag

Så här lägger du till ett inlägg

För att lägga till något i sektionen för utvalt innehåll går du in på sidan med dina aktiviteter. Där klickar du antingen på stjärnan under inlägget eller på de tre prickarna. Genom att klicka där hamnar det specifika innehållet under din utvalda / featured section.

sektion-utvalt-LinkedIn-profil

 

LinkedIn påpekar att du måste ha skrivit och publicerat ett inlägg eller en artikel på LinkedIn för att kunna lägga till det i den här sektionen. Men genom att skriva ett inlägg som länkar direkt till din hemsida kan du sedan lägga till det inlägget i sektionen och på så vis får du en länk direkt från LinkedIn till din hemsida.

När du har lagt till några utvalda inlägg kan du sedan redigera hur det visas och ändra ordning om så önskas. Du kan när som helst ta bort innehåll från den här sektionen.

Det är ett intressant tillägg från LinkedIn som ger ett helt nytt sätt att visa din professionella kompetens, prestationer, tjänster och mycket mer.

Följande kan du lägga till:

  • Inlägg som du har publicerat eller delat på LinkedIn
  • Artiklar som du har skrivit och publicerat på LinkedIn
  • Länkar till externa webbsidor, exempelvis en blogg
  • Media som du kan ladda upp, exempelvis bilder, dokument, presentationer och videos.

Relaterad artikel: Så blir du en tankeledare på LinkedIn

sektion-utvalt-LinkedIn-profil.

Nuvarande sektion för media flyttas och ersätts

Du kan du ladda upp media under både sammanfattning (om/about) och erfarenhet men media under “om” kommer att flyttas. Den funktionen har funkat sådär tycker jag och hoppas det blir bättre och även snyggare snippets med den här funktionen. Det innebär att media som ligger i din sammanfattning kommer att flyttas och automatiskt ändras till featured section.

featured section linkedin

Pinna inlägg överst på din profil

En annan ny funktion är möjlighet att kunna pinna inlägg överst på din profil. Den funktionen finns redan på företagssidan men nu blir det möjligt även på din profil.

Sammanfattning featured section LinkedIn

Som vanligt tar det tid innan det här är tillgängligt för alla. LinkedIn håller på att rulla ut funktionen till alla användare så om du inte ser den ännu kommer den snart. De börjar rulla ut den här från och med nästa månad.

Funktionen känns modern och gör att du ytterligare kan stärka ditt personliga varumärke och visa på din expertis.

Det du kan göra redan nu är att fundera på vilka inlägg som du skulle vilja lyfta fram på din profil.  Som jag har beskrivit finns det fler sätt som du kan använda detta på och du kan läsa mer om det här. Den här artikeln är kuraterad från Social Media Today.


Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedInLinda Björck

Social media manager
LinkedIn-expert

SmartBizz AB

Välkommen att följa mig:

LinkedIn
Youtube
Spotify
Facebook
Instagram
Twitter

2 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *