Bra innehåll är viktigare än någonsin – här är mina bästa tips

Innehåll är viktigare än någonsin – här är mina bästa tips på hur jag arbetar smart och effektivt med min marknadsföring

Att hinna med att ta fram bra och intressant innehåll – riktat till din målgrupp, eller ICP, tar tid. Men det går att göra mycket smartare och enklare än vad du tror – även utan AI.

Ai är bra för inspiration och hjälper dig om du har fastnat eller är osäker på vad du ska publicera för något. Men fortfarande måste du anpassa det efter dig och företagets tonalitet samt justera texterna.
Bra innehåll och marknadsföring viktigare än någonsin

Rätt innehåll och marknadsföring ger ett bättre resultat

Som marknadsförare är det mycket du ska hålla koll på. Det är mycket mer än LinkedIn och att ta fram bra innehåll. Eftersom jag själv har jobbat som marknadschef plus att jag coachar ett flertal marknadschefer så jag vet jag hur mycket du har att göra.

Att välja det absolut bästa innehållet eller den aktivitet som du behöver för att få ett så bra resultat som möjligt.

Kontinuitet är ”allt” du behöver

En missuppfattning som finns är att du måste posta 5 gånger per vecka men kvalitet slår alltid kvantitet. Givetvis måste du ha en kontinuitet men att det räcker med att ha en kontinuitet är ett dåligt råd.

Men ändå ser jag det gång på gång, rådet att ”kontinuitet är allt du behöver för att lyckas på LinkedIn”.
Det är bara en del av vad du behöver för att lyckas.

Du behöver ha:

  • En bra strategi och mätbara mål.
  • Riktigt bra innehåll riktat till din målgrupp.
  • Tydlig taktik för marknadsföring på LinkedIn.

Enligt Content marketing institute har 79% svarat att framgången med marknadsföring är att känna din målgrupp. Och ändå upplever jag fortfarande att det är alldeles för mycket prat ”om oss” istället för att ha fokus på vad din målgrupp vill se.

79% framgång innehållsmarknadsföring känna din målgrupp

Källa CMI

Mitt smarta arbetssätt hjälper mig skapa mer och bättre innehåll

Jag jobbar hårt med mitt innehåll och jag gör i princip allting själv. Men för att jag ska klara av det behöver jag ha en viktig sak, och det är ett riktigt, riktigt bra system. Annars har jag ingen aning om vad som ska publiceras, har ingen bra överblick och dålig koll på vad som fungerar. Jag vet exakt vad jag publicerade för 3, 6 eller 17 månader sedan. Jag kan snabbt återanvända mitt innehåll och tänker hela tiden i flera steg.

Linkedin _coach marknadsföring

Mitt första tips är att du måste ha ett riktigt bra contentsystem.

Men många frågar ju mig, hur hinner du med, Linda?

Jag publicerade 764 inlägg förra året.

Vänligen klicka här och acceptera kakor för att titta på den här videon.

Utöver det har jag nordens största blogg om LinkedIn (den du läser nu), sänder live varje fredag och skriver ett kunskapsbrev varje vecka.

Men jag måste även tillägga, håll det enkelt och utgå ifrån dig själv.

För ibland när jag hjälper och coachar personer, då är det krångligare än vad det behöver, och då tröttnar du. Och sedan sitter du ändå där och kliar dig i huvudet och undrar vad som gick fel.

Och så spenderar du timmar på fel sak, du hittar inte eller så förstår du inte statistiken. Du har ingen överblick och du kommer aldrig att jobba effektivt med ditt innehåll, utan du skapar nytt och nytt och nytt och nytt, istället för att jobba riktigt smart.

Det här smarta systemet som jag har, och som du också måste ha, sparar din tid. Du maximerar dina insatser eller din närvaro på LinkedIn. Och det spelar ingen roll om vi pratar utifrån dig som använder din profil, eller om du är ansvarig för ett företags marknadsföring – du måste veta, vad är det du ska göra, vem du ska prata med och hur ska du göra.

Det är grunden, dvs strategin och taktiken.

Kontinuitet ger framgång

I en undersökning jag gjorde nyligen svarade 36% att det är svårt att få kontinuitet.
Och du måste ha en kontinuitet, det går inte att dutta lite här och dutta lite där eller göra något när du känner för det.

Det kommer aldrig att ge ett bra resultat.
Du behöver hitta en kontinuitet som håller över tid.

Min takt, som kanske gör dig stressad, är hög. Kanske du nu tänker,  hur klarar hon allt, hur fixar hon det?
Svaret är att jag har ett jättebra system.

Men  2023 gjorde jag en liknande undersökning, då svarade 41 procent att kontinuitet är svårt, och 30 procent vet inte vad de ska prata om.

Och då blir det riktigt svårt.

Om du saknar en kontinuerlig närvaro och inte vet vad du ska posta, eller vem du ska prata med – hur gör du då?

Min innehållsplan och taktik för LinkedIn

Så vad är min innehållsplan och taktik?
Jag postar sju till åtta inlägg per vecka på LinkedIn, tre stycken på min profil, tre stycken på SmartBizz företagssida plus min livesändning varje fredag. Dessutom skriver jag ett kunskapsbrev per vecka som mailas ut till alla prenumeranter plus den här bloggen en gång per vecka.

Varje vecka publicerar jag:

  • 7-8 inlägg på LinkedIn
  • 1 livesändning på LinkedIn & Facebook.
  • 1 bloggartikel per vecka (den du läser nu).
  • 1 kunskapsbrev som skickas ut till +6800 prenumeranter.

Allt det här fixar jag själv.
Och det kan du också, om du har ett smart system som gör att du får en bra överblick, att du snabbt kan analysera och återanvända, för det där sista, återanvända, är det magiska för hur du kan jobba effektivt med ditt innehåll. Men du måste ju såklart ha både kontinuitet och veta vad du ska prata om, annars spelar det ju ingen roll.

Mitt system och verktygen jag använder för mitt innehåll

Det finns en uppsjö med verktyg du kan använda. Det viktiga är att du gör det enkelt och får en bra överblick. Jag använder ett Excel-dokument, där jag har färgmarkerat utifrån innehåll och format. Samma färger har jag har lagt in i mitt schemaläggningsverktyg, SmarteQueue [reklamlänk], och på så sätt får jag en riktigt bra överblick. Jag ser snabbt om jag använder något för ofta, eller för sällan.

schemalägg inlägg sociala medier

Det innebär att när jag schemalägger ett inlägg med exempelvis en bild, då hamnar det direkt i kön för att att publiceras på tisdagar 7.45. Schemalägger jag en video, då publiceras den på måndagar 7.45. Och så vidare och så vidare.

I och med att jag har satt grunden samt att jag är kreativ och gillar färger, då är det sjävklart för mig att använda färger i Excel, samma som i SmarterQueue. [reklamlänk]

Ett tredje verktyg som jag använder är Shield [reklamlänk]. Anledningen är att jag får bättre statistik än vad LinkedIn tillhandahåller. Framförallt är det för att jag vill se engagemangsgraden, och det berättar inte LinkedIn för oss. (På företagssidan visas ER).

Anledningen till att jag vill se engagemangsgraden är att jag vill ha fortsatt högt engagemang trots att antal följare ökar. Vem som helst kan följa mig (och dig) och då blir det ännu viktigare att fylla på med min ICP.

En konsekvent närvaro är A och O, det går inte att dutta här och där, utan du behöver verkligen ha en kontinuerlig närvaro. Plus att du behöver definiera dina content-pelare så du verkligen vet vilka ämnen du ska fokusera på.

Syfte, mål, strategi och taktik

Du behöver ha en strategi med ett ett syfte och mål, och ännu hellre, ett syfte med varje innehåll som du funderar på att posta.

Vet du vad vill du innehållet ska göra?

Vill du:

  • bygga varumärkeskännedom?
  • bli sett som en expert?
  • ha ett säljande inlägg?
  • få engagemang?
  • öka tillväxten?

Vad är det specifika syftet med just det innehållet som du funderar på att posta?

Contentpelare plus ett system

Att sätta dina content-pelare är ofta en ”game changer”. För när du har satt strukturen och du har systemet, då blir det väldigt mycket lättare.

När du har definierat content-pelarna, satt dina mål och KPI:er behöver du ha ett syfte för ditt innehåll. Det kan du ta reda på genom att ställa frågor, du kan nyttja kommentarerna du får för att ta reda på vad vill din målgrupp se mer av.

Och sen formaterar vi allt det här och kokar ner det snabbt och enkelt till ett inlägg. En bra hook, formaterad text och någon form av visuellt media och en CTA.

Linkedin _coach marknadsföring

Analysera och förstå statistiken

Du har ganska mycket statistik på LinkedIn, både på din profil och företagssida. Men det gäller att förstå och tolka siffrorna. Att analysera och se vad du ska göra mer, eller mindre av.

Det innebär att du behöver veta vad det är för skillnad på ett dokument, en video eller en bild. LinkedIn mäter de olika formaten på olika sätt. Och för att du ska få fram vilka av dina publicerade inlägg som har presterats bäst så måste du kunna analysera och förstå vad som ger ett resultat.

Att du vet vilka av dina senaste 20 inlägg som är dina tre bästa inlägg. Både för engagemang, engagemangsgrad och visningar.

Inventera och återanvänd ditt innehåll

Nu kommer vi till det magiska.
Jag skapar mer om de tre bästa inläggen.

Det innebär att du inte ska skapa nytt, nytt, nytt och mer nytt. Utan du ska jobba smartare, inte hårdare. Och jag brukar säga att det största misstaget en marknadsförare gör, är att du publicerar och använder ett inlägg eller ett innehåll endast en gång. Då jobbar du ineffektivt.

När jag ser statistiken i Shield får jag en mycket bättre överblick än vad jag kan få från LinkedIn. Där utgår jag från mina topp tre och sen så uppdaterar jag, justerar eller gör om till någonting helt annat. Dessutom kan du använda Shield för att mäta flera personers aktiviteter! Perfekt för dig som arbetar med employee advocacy, dvs att medarbetarna är aktiva på LinkedIn.

I min livesändning var det många som svarade att de aldrig eller sällan återanvänder eller gör om sitt innehåll.

Och det är här du kommer spara tid. Du läser statistiken, tolkar och gör mer av det som du redan vet att det fungerar. Så det är dags att sluta med att ständigt skapa nytt.

Du ska utnyttja ditt befintliga innehåll. Det innebär att du behöver gå igenom allt ditt innehåll och sen distribuerar du det till max. Och funderar på hur ska jag göra det här och hur kan jag göra om det här och vad kan jag göra med det här.

Nu maximerar du ditt innehåll, ökar synligheten och du sparar din tid. Så återanvänd, uppdatera, återskapa. Det är ord som du från och med nu ska tänka på.

Relaterad artikel: Återanvänd ditt innehåll och maximera effekten

Statistiken talar för sig själv

I en stor undersökning svarade 79% svarade att innehållsmarknadsföring är viktigare än någonsin. 97 procent säger att man har fått ett positivt resultat och 72 procent av köparna konsumerar tre eller fler inlägg innan köp. (Källa)

Och när vi jobbar med bra innehåll så får vi tre gånger fler leads.
Bara en sådan sak.

Ha en bra innehållsmix

Det är lätt att fastna i ett format, det enklaste. Men vi tycker om olika saker. Några gillar video, andra gillar dokument eller att läsa långa artiklar.

Själv både gillar jag och publicerar en mix av format på LinkedIn. När det gäller min livesändning så har jag i snitt 100 deltagare varje vecka. Det är många som gillar att vara med, men andra läser hellre texter.

Och det måste du tänka på.

Du behöver ha ett innehåll som resonerar med flera personer. För om jag bara hade sänt live, då hade säkert en del tyckt att Linda, hon pratar så snabbt. Och andra tänker, äntligen fredag, åh vilken energi och massor av kunskap.

Det är det jag menar, att vi är olika. Och det behöver du ha med dig när du planerar ditt innehåll. Alla är inte som du eller som jag. Och därför behöver du få in det här tänket, att ändra till olika format, optimera, uppdatera och göra om till små och mindre bitar.

Vilka är dina 3 bästa inlägg och i vilka format är de i?

Det behöver du kunna svara på snabbt. Och när du har ett bra system som ger en bra överblick kan du det. Per vecka, månad, kvartal och år.

Har du svar på följande?

  • Vilka format använde du förra månaden?
  • Postade du för många inlägg med bilder?
  • Glömde du att posta video?
  • Och dokument?

Vad var det som du gjorde förra månaden och som gav ett bra resultat?
Med ett smart system får du både en snabb överblick, bra innehållsmix och en kontinuitet.

Mitt innehåll och min plan

Som du precis har läst har jag mycket innehåll. Systemet är viktigt men också ekosystemet. LinkedIn är ingen enskild stapel eller marknadsföring i en silo.

Ungefär så här ser min plan ut.
Massor av cirklar och du ser att all marknadsföring hänger ihop.

smart contentsystem för innehåll och marknadsföring

Jag utgår nästan alltid från bloggen.
När jag skriver mitt blogginlägg, då tänker jag:  hur kan jag använda hela, delar eller en punkt ifrån bloggen till att göra inlägg i sociala medier? Kan det bli en poll, en video, ett dokument eller audio event om du gillar det. Även livesändningen är med.

Den här artikel som du läser nu är en tidigare livesändning. Den har jag transkriberat och justerat texten så den lättare går att läsa. Och sen har jag video vilket jag publicerar 2 gånger per vecka på LinkedIn.

Plus inlägg i andra sociala medier. Och hur jag gör om och anpassar allt innehåll.

Längst nere står det kunskapsbrev.
Mitt veckovisa mejl som jag skickar ut till 6800 personer, det gör jag också om. Jag gör om det till inlägg till sociala medier eller inlägg till LinkedIn eller till korta videos.

Du behöver alltså se all din marknadsföring som ett helt ekosystem. Men om du jobbar med de olika marknadsföringsinsatserna i silos, då behöver du backa. Och då jobbar du väldigt ineffektivt.

Du behöver se på all din marknadsföring. Allt ditt innehåll som ett fint, härligt sammanhängande ekosystem. Och se till att du har en riktigt bra överblick över allting.

Om jag hamnar efter med något format, exempelvis video, ser jag det direkt i mitt dokument.
Det är inte alltid lätt. Men ett enkelt system hjälper dig.

Se livesändningen, ditt innehåll är viktigare än någonsin – mina bästa tips för att lyckas med marknadsföringen



När du är redo finns det två sätt jag kan hjälpa dig

Hur många tips och verktyg du än använder behöver du ha grunderna på plats först. Strategi, mål och plan samt förståelse för hur LinkedIn fungerar.

Under de senaste 10 åren har jag hjälpt många företag att ta sig till en högre nivå på LinkedIn.

Om du fortfarande letar efter sätt för att komma till nästa nivå med marknadsföringen kan jag hjälpa dig på två sätt.

1) Utbildning, internt på företaget eller boka dig på en av mina öppna utbildningar.

→ Marknadsföring & annonsering på LinkedIn

→ Skapa och planera innehåll effektivt till LinkedIn

→ Kontakta mig om du vill boka en intern utbildning

2)  Anlita mig för individuell strategisk rådgivning & coachning.

Du och jag arbetar praktiskt och effektivt vilket snabbt tar dig vidare till nästa nivå.
Det här är för dig som är genuint intresserad av att ta LinkedIn till nästa nivå. Det är främst för beslutsfattare, Vd/chefer, marknad/kommunikation eller om du är en entreprenör som verkligen har bestämt dig för att satsa på LinkedIn.

→ Uppdraget är minst 5 timmar men för bästa resultat rekommenderar jag att du bokar mitt coach-program.
OBS! Dessa uppdrag är helt skräddarsydda och tas i mån av tid.

→ Kontakta mig för ett kort samtal.


Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedInLinda Björck LinkedIn-expert

LinkedIn-expert
Social media manager

SmartBizz AB

Välkommen att följa mig:

LinkedIn
Youtube
Spotify
Facebook
Instagram

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *