Tankar för B2B-marknadsföring för 2025 LinkedIn B2Believe
Tankar för B2B-marknadsföring för 2025 från LinkedIn B2Believe
För några veckor sedan gick B2Believe, LinkedIn’s stora event inom marknadsföring. Där samlas de främsta tänkarna och innovatörerna inom branschen. Eventet lanserades 2022 i San Francisco och var nyligen i London för första gången.
B2Believe erbjuder en spännande inblick i framtidens B2B-marknadsföring och eventet samlar många duktiga och smarta personer inom B2B-marknadsföring. Bl.a deltog Ann Handley (du har väl läst hennes bok?!) Jay Baer och många fler!
Här är 4 tips från B2Believe LinkedIn som är viktiga att ha med gällande B2B-marknadsföring för 2025.
AI ändrar all marknadsföring
Använd AI för kreativitet och inspiration. Ta hjälp för att analysera och identifiera samt generera innehåll. AI kommer (och har redan) förändra sättet som vi marknadsförare arbetar på.
Influencers är viktigare än någonsin
Konceptet med interna influencers tar fart, med företag som alltmer uppmuntrar anställda att bygga sina personliga varumärken.
När dina medarbetare blir förespråkare, humaniserar det företagets varumärke och utökar dess räckvidd.
Tiffani Bova påpekade:
”Anställda är ditt varumärkes nya ansikte utåt. Hjälp dem, och du kommer att förstärka företagets röst.”
Humanisera varumärket – en game changer
I en digital värld sticker äktheten ut. Varumärken som visar sin mänskliga sida genom att dela berättelser, misslyckanden och lärdomar är mer benägna att bygga varaktiga relationer med kunder. Det handlar om att skapa dialoger, inte bara att skicka ut budskap.
”Varumärkena som vinner är de som vågar visa sina brister.” – Ann Handley
Resultatbaserad marknadsföring är här för att stanna
Fler företag fokuserar på resultatdrivna kampanjer, där framgången för en marknadsföringsinsats mäts genom dess inverkan på affärsmål, såsom intäktstillväxt eller kundbehållande.
Dagarna med att bara räkna leads är över. Det handlar om att visa verkligt affärsvärde.
Jay Baer sammanfattade det perfekt: ”I B2B är det enda mått som spelar roll den som visar värde.”
Den transformativa kraften av AI i marknadsföring
Ett genomgående tema på B2Believe London var artificiell intelligens (AI) och hur den förändrar marknadsföringens landskap.
När det gäller framtidens arbete befinner vi oss mitt i en verklig transformativ tid, en av de få perioderna genom århundradena där en stor förändring sker och omdefinierar både ekonomins och framtidens viktigaste kompetenser.
LinkedIn chefsekonom, Karin Kimbrough, förklarade att AI inte kommer att ersätta människor, utan förstärka de mänskliga elementen i marknadsföring. Hon betonade:
“De sociala färdigheter som vi länge har underskattat som mjuka kommer troligen att förbli de mest hållbara i AI-eran. Vi kommer att se en arbetsvärld där människors förmåga är mer, inte mindre, central. Medan maskiner tar över fysisk arbetskraft och AI hanterar intellektuell arbetskraft, är de färdigheter vi behöver för att lyckas i framtiden de mänskliga.”
Denna insikt understryker hur framtida framgång kommer att bero på förmågor som inte kan replikeras av maskiner, utan som är djupt rotade i mänsklig social förmåga och intelligens.
Hur AI kommer att påverka marknadsföringens framtid
Enligt Kimbrough kommer AI att förändra marknadsföring på flera områden, inklusive:
- Automatisering av enkla uppgifter, vilket frigör tid för mer kreativt arbete.
- Förbättrad kundförståelse genom dataanalys, vilket leder till mer personliga kampanjer.
- Skapande av nya marknadsföringsverktyg som hjälper företag att bättre förstå kundresan.
B2B-marknadsföring i en AI-driven värld
Den AI-drivna transformationen som beskrevs på B2Believe är en signal om en kommande förändring i hela B2B-världen. Att omfamna AI handlar om att utveckla nya kompetenser som kommer att bli ovärderliga framöver, särskilt inom:
- Dataanalys och insikter – Möjliggör djupare förståelse för kundens behov.
- Automation – Effektiviserar marknadsföringskampanjer genom att minska manuellt arbete.
- Personalisering – Ger företag möjligheten att skapa mer skräddarsydda upplevelser för sina kunder.
Detta skifte lovar nya möjligheter och roller inom relationsekonomin, en tid då unika mänskliga färdigheter och sociala förmågor kommer att bli mer avgörande för framgång än någonsin tidigare, sa Kimbrough.
Buyer Group Marketing: Förståelsen för beslutsfattande grupper
Jann Martin Schwarz och Mimi Turner från LinkedIn presenterade forskningsresultat i samarbete med Bain & Company om vikten av att förstå ”buyer groups” för att effektivt påverka B2B-beslutsfattande.
De betonade att:
“Vi har ett helt ekosystem som vet hur man stimulerar och mäter efterfrågan på sneakers, flingor och läsk, men vi vet inte mycket om hur man får köpargrupper att vilja köpa CRM-system och verktyg för att hantera arbetsflöden.”
En av deras viktigaste insikter var begreppet ”Hidden Buyers” – de som inte använder produkten men ändå har ett stort inflytande på inköpsbeslut. Det visade sig att dessa ”Hidden Buyers” och ”Target Buyers” har ungefär lika stort inflytande, men att varumärket spelar en större roll för de förstnämnda.
Detta innebär att styrkan i varumärket inom B2B är viktigare än vad vi tidigare har förstått, och att varumärkets roll sträcker sig över hela köpresan, från första kontakt till avslut.
Innovation och framtidens verktyg
Jae Oh, Director of Product Management på LinkedIn, presenterade LinkedIn produktplaner och nya funktioner för att hjälpa marknadsförare att bättre engagera både Hidden och Target Buyers. En av de största förändringarna är en ny video-flik, som fokuserar på professionellt videoinnehåll, vilket är det snabbast växande formatet på LinkedIn.
- Video är 40% mer engagerande än andra format och LinkedIn ser en 34% ökning i uppladdningar av video.
Relaterad artikel: LinkedIn släpper en dedikerad video-flik
Humanisering av B2B-marknadsföring
Mel Furze, Global VP of Customer Science på LinkedIn, diskuterade hur B2B-marknadsföring nu handlar om att bygga äkta relationer. I en tid då creator economy och influencer-marknadsföring växer, är det viktigt att skapa genuint innehåll som kommer från experter och tankeledare snarare än företagsmärken.
- 87% av B2B-köpare föredrar innehåll från trovärdiga branschinfluencers snarare än från säljspecifika företagsmeddelanden.
Mätning och påverkan
Antonia Wade, Global Chief Marketing Officer på PwC, gav sina bästa tips om hur marknadsföring kan bli en tillväxtmotor för företaget. Det var också en session om B2B-mätning, ledd av Lauren de Boer, som betonade vikten av data-drivna insikter för att verifiera och förbättra marknadsföringens effektivitet.
Relaterad artikel: Att mäta är nyckeln till framgång
Framtiden för B2B-marknadsföring på LinkedIn
B2Believe London belyste inte bara aktuella trender utan också framtidens riktning för B2B-marknadsföring. De bjöd på en inspirerande och framtidsfokuserad inblick i hur B2B-marknadsföring kommer att utvecklas, särskilt genom AI framväxt. Eventet gav flera insikter, att AI inte är här för att ta över, utan för att förstärka mänskliga insatser och kreativitet vilket kommer att definiera en framgångsrik B2B-marknadsföring framöver.
Nyckelinsikterna var:
- Integrera AI-teknologi för att förbättra arbetsflöden och beslut.
- Förstå köpargruppsdynamik för att effektivt påverka B2B-beslut.
- Mänskliggör marknadsföring genom äkta innehåll och influencer-strategier.
Relaterad artikel: Nå bortom de som är redo att köpta med hjälp av thought leadership
Det här är en kraftfull påminnelse om att B2B-marknadsföring utvecklas blixtsnabbt, med fokus på innovation, autenticitet och resultat.
Mer på ämnet:
GUIDE: Så blir du en trovärdig tankeledare – thought leadership
7 tips för att lyckas med marknadsföringen 2024 och 2025
12 sätt att öka effekten av företagets marknadsföring
LinkedIn B2Believe 2022 – nyheter för annonsering
13 nyheter på LinkedIn (oktober 2024)
Källor:
Artikel Alex Beddoe, LinkedIn
Video, B2Belive London: Recap
När du är redo finns det två sätt jag kan hjälpa dig
Hur många tips och verktyg du än använder behöver du ha grunderna på plats först. Strategi, mål och plan samt förståelse för hur LinkedIn fungerar.
Under de senaste 10 åren har jag hjälpt många företag att ta sig till en högre nivå på LinkedIn.
Om du fortfarande letar efter sätt för att komma till nästa nivå med marknadsföringen kan jag hjälpa dig på två sätt.
1) Utbildning, internt på företaget eller boka dig på en av mina öppna utbildningar.
→ Marknadsföring & annonsering på LinkedIn
→ Skapa och planera innehåll effektivt till LinkedIn
→ Kontakta mig om du vill boka en intern utbildning
2) Anlita mig för individuell strategisk rådgivning & coachning.
Du och jag arbetar praktiskt och effektivt vilket snabbt tar dig vidare till nästa nivå.
Det här är för dig som är genuint intresserad av att ta LinkedIn till nästa nivå. Det är främst för beslutsfattare, Vd/chefer, marknad/kommunikation eller om du är en entreprenör som verkligen har bestämt dig för att satsa på LinkedIn.
→ Uppdraget är minst 5 timmar men för bästa resultat rekommenderar jag att du bokar mitt coach-program.
OBS! Dessa uppdrag är helt skräddarsydda och tas i mån av tid.
→ Kontakta mig för ett kort samtal.
Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedIn
LinkedIn-expert
Social media manager
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!