13 nyheter på LinkedIn – Q4 2024
13 nyheter LinkedIn Q4 2024
LinkedIn släpper över 200 nya funktioner och uppdateringar varje år, vilket visar på plattformens snabba utveckling. Allt för att möta användarnas behov och anpassning till marknaden. Dessa uppdateringar spänner över ett brett spektrum – från förbättringar av användarupplevelsen och säkerheten till nya verktyg för din profil, företagssidor, och mycket mer.
Och genom att du håller dig ajour kan du nyttja LinkedIn’s fulla potential och ständigt vara i framkant på världens största nätverk.
#1 Ändringar gällande event
Tidigare har du kunnat skicka meddelande till alla som har deltagit på ett event. Detta har ätnligen ändrats. Och andledningen till att jag säger äntligen är att personer har gått in i mina event och sålt sina tjänster till de som medverkat.
Det är varken bra för mig, deltagarna eller för den som gör det.
Ändringen innebär nu att du endast kan skicka meddelande till de som är dina kontakter förutom om du har premium eller som jag med ”open profile” aktiverat.
Det är dock en nackdel för dig som använde funktionen på ”rätt” eller bra sätt. Och de som har blivit spammande kommer jubla!
#2 Uppdaterad meny på profilen
På din profil har du fått ett nytt utseende och funktioner. Bland annat har du istället för ”more” fått ”resources” och endast 3 val.
#3 Annonser i inkorgen
Annonser kommer nu att visas i inkorgen. Du har två alternativ för att anpassa hur annonserna kommer att visas i din inkorg. Du kan ändra detta när som helst under inställningar.
Välj mellan:
- Maximerat skärmutrymme där sponsrade meddelande (annonser) kommer att visas i din inkorg. Det ger mer skärmutrymme med färre annonser. (Rekommenderad)
- Ta emot bannerannonser där flera annonser kommer att rotera ovanför din inkorg. Dessa kan dyka upp oftare.
Det finns inget alternativ där du kan låta bli att få annonser i din inkorg.
#4 Fler språk
LinkedIn utökat antal språk som stöds] och omfattas as ytterligare 10 språk:
- vietnamesiska
- persiska
- grekiska
- hebreiska
- finska
- ungerska
- bengali
- marathi
- punjabi
- telugu
Du kan välja ditt språk under för ”inställningar och sekretess” eller klicka på språk i sidfoten.
Tidigare språk inkluderade engelska, arabiska, bangla, kinesiska (förenklad), kinesiska (traditionell), tjeckiska, danska, holländska, finska, franska, tyska, hindi, indonesiska, italienska, japanska, koreanska, malaysiska, norska, polska, portugisiska, Rumänska, ryska, spanska, svenska, tagalog, thailändska, turkiska och ukrainska.
Totalt har LinkedIn nu stöd för 36 språk.
#5 Unika visningar ändras
Att mäta är viktigt men att veta vad du mäter och vad som skiljer sig åt är ännu viktigare. LinkedIn mäter nämligen på olika sätt beroende på vilket format du använder. Nyheten är att ”unika visningar” har ändrats till ”members reach / medlemmar som nåtts”.
Impressions / visningar innebär hur många gånger ditt inlägg visades på LinkedIn men siffran är en uppskattning och ej exakt.
Members reached / medlemmar som nåtts är antalet distinkta medlemmar och sidor som såg ditt inlägg. Detta antal är en uppskattning och inkluderar inte upprepade visningar.
#6 Mer AI på LinkedIn
Det släpps mer och mer AI men en del är endast för Premium-användare.
Lägg till ledigt jobb
Nu får du möjlighet att lägga till / koppla ett ledigt jobb i ett inlägg. Detta sker automatiskt och beror på vad inlägget handlar om. Om du klickar på förslaget kommer dina (företagets) lediga jobb kopplas till ditt inlägg. Om det inte finns något upplagt kan du välja att skapa ett.
Förslag på AI-skapad text för att skapa kontakt.
Även detta en Premium-funktion, nu på mobil, hittar mellan avsändare och inbjuden och skapar ett förslag på inbjudningsmeddelanden
Och ännu mer AI – i Sales Navigator
Även i Sales navigator släpper LinkedIn flera AI-funktioner. Det här kvartalet börjar LinkedIn testa förbättringar av Account IQ, inklusive mer detaljerade, personliga insikter. Dessa visar varför din lösning passar perfekt för ett målkonto och den kommer att coacha dig om hur du bäst kartlägger din lösning till dina köpares verksamhet behov. Dessutom släpps:
- Lead Finder
- Lead IQ
- Message Assist
Allt för att hjälpa dig främja dina kundengagemang i hela köpgruppen.
Läs mer: AI-funktionerna i Sales Navigator
#7 Top voice badge läggs ner
Om du har kommenterat på minst 3 artiklar, så kallade collaborative articles, fick du en ”guldrig community Top Voice-märke” på din profil. Denna kommer nu att försvinna och om du har ett märke på din profil kommer även det att tas bort.
Personligen har jag inte förstått det här, det fanns ingen kvalitetssäkring, utan det räckte att kommentera på 3 artiklar.
Läs mer: LinkedIn’s FAQ community top badges
#8 Livesändningar flyttade på din profil
Tidigare när du gick live så ändrades din bakgrundsbild till själva livesändningen. Jättebra tyckte jag då en del har svårt att hitta livesändningarna. Förutom att de har slutats att visas på din bakgrundsbild så finns de nu under fliken event.
OBS! Vill du få ett mail av mig gällande veckans sändning så kan du skriva upp dig här
#9 Utkast för meddelande
Kanske du har märkt att LinkedIn numera sparar dina icke skickade meddelande som utkast? En bra och enkel funktion och dessutom har det lagts möjlighet att filtrera på dessa.
#10 Fler spel på LinkedIn
Nu utökar LinkedIn antal spel, från 3 till 4 och tillskottet heter Tango. Ett logikspel där du måste fylla ett rutnät så att varje rad och kolumn innehåller lika många solar och månar.
Har du fortfarande bara tre spel? Klicka här för att spela Tango.
#11 LinkedIn har uppdaterar användaravtal
LinkedIn har uppdaterat sitt användaravtal och förtydligar vissa metoder som omfattas av vår sekretesspolicy.
I användaravtalet finns uppdateringar och information om innehållsrekommendationer och metoder för innehållsmoderering samt nya bestämmelser som rör de generativa AI-funktioner som finns inbyggt på LinkedIn.
Det här har diskuterats flitigt i flera inlägg om LinkedIn får använda vår data för att träna sin AI-modell. Först fanns inget ”opt-out” utan alla blev mer eller mindre tvingade till detta men det berör inte oss inom EU.
Läs det uppdaterade avtalet här.
#12 Fliken My Company och Employee Advocacy försvinner
LinkedIn tittar ständigt på att förbättra och utveckla funktioner. Med jämna mellanrum försvinner funktioner och nu tas fliken ”my company och employee advocacy” bort, med start i november 2024.
Fliken ”Mitt företag / my company” gav anställda i en organisation möjlighet att se medarbetares milstolpar och inlägg som de delat med sig av. Det var ett lättare sätt att engagera sig i trendiga inlägg från medarbetare och även innehåll som företaget rekommenderat.
- Som LinkedIn-medlem kan du fortsätta att engagera dig i din arbetsgivares inlägg och kollegers delade innehåll.
- Som administratör kan du fortsätta att interagera med dina anställda på LinkedIn genom att dela din organisations innehåll:
- Dela vidare dina anställdas bästa inlägg och @omnämnanden från fliken ”flöde”.
- Meddela anställda om dina viktigaste inlägg för att öka den organiska räckvidden.
För att fortsätta mäta dina medarbetares framgång på Linkedin, så kallad employee advocacy, rekommenderar LinkedIn att du använder ett 3:e partsverktyg. Det finns ett flertal verktyg för att hantera detta och vilket du väljer beror på vad du vill mäta.
Ett enkelt verktyg jag rekommenderar är Shield [reklamlänk] där du enkelt kan koppla dina medarbetare och se deras statistik i verktyget. Även flera verktyg för att schemalägga inlägg klarar av hantera medarbetarnas profiler.
Funktionen tas bort oktober 2024 och på mina företagssidor har nu ”employee advocacy” ersatts av ”page ads” – som buggar hos mig…
Läs mer: LinkedIn tar bort fliken my company
#13 LinkedIn har även släppt en ny guide för ”revenue rapport”.
Det är en praktisk översikt över en praktisk rapport, som kan ge mer insikt i dina LinkedIn-kampanjer och en bättre bild av det mer specifika resultatet av dina LinkedIn-annonsutgifter.
Rapporten som lanserades förra året, ger en översikt över hela din kampanjprestanda genom att synkronisera din CRM-data med LinkedIns Business Manager. Det ger dig sedan mer insikt i faktisk avkastning och prestanda.
Du måste ansluta ditt CRM, vilket vissa kan vara tveksamma till att göra. Men om du vill maximera din LinkedIn-marknadsföring kan det vara värt en titt.
Läs mer om revenue rapport och du hittar den nya guiden här
Tidigare nyheter på LinkedIn
När du är redo finns det två sätt jag kan hjälpa dig
Hur många tips och verktyg du än använder behöver du ha grunderna på plats först. Strategi, mål och plan samt förståelse för hur LinkedIn fungerar.
Under de senaste 10 åren har jag hjälpt många företag att ta sig till en högre nivå på LinkedIn.
Om du fortfarande letar efter sätt för att komma till nästa nivå med marknadsföringen kan jag hjälpa dig på två sätt.
1) Utbildning, internt på företaget eller boka dig på en av mina öppna utbildningar.
→ Marknadsföring & annonsering på LinkedIn
→ Skapa och planera innehåll effektivt till LinkedIn
→ Kontakta mig om du vill boka en intern utbildning
2) Anlita mig för individuell strategisk rådgivning & coachning.
Du och jag arbetar praktiskt och effektivt vilket snabbt tar dig vidare till nästa nivå.
Det här är för dig som är genuint intresserad av att ta LinkedIn till nästa nivå. Det är främst för beslutsfattare, Vd/chefer, marknad/kommunikation eller om du är en entreprenör som verkligen har bestämt dig för att satsa på LinkedIn.
→ Uppdraget är minst 5 timmar men för bästa resultat rekommenderar jag att du bokar mitt coach-program.
OBS! Dessa uppdrag är helt skräddarsydda och tas i mån av tid.
→ Kontakta mig för ett kort samtal.
Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedIn
LinkedIn-expert
Social media manager
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!