Antal användare LinkedIn – Svenskarna och internet 2024
Antal användare LinkedIn – Svenskarna och internet 2024
I veckan släpptes den stora rapporten, Svenskarna och internet. Årets höjdpunkt för oss som jobbar med digital marknadsföring. I rapporten framgår det hur vi i Sverige använder sociala medier. I den här artikeln har jag valt att fokusera på LinkedIn men du kan läsa om alla sociala medier och mycket mer på Svenskarna och internet.
Rapporten är uppdelad enligt följande:
- Internetanvändning
- E-tjänster
- Sociala medier
- Samhällsnyheter på nätet
- Näthat
- Övervakning på nätet
Hur många använder LinkedIn år 2024?
Enligt Svenskarna och Internet har nästan 3 av 10 använt Linkedin under det senaste året.
Drygt 1 av 10 använder Linkedin varje vecka och drygt 1 av 20 (6%) är dagliga användare.
Personer som är födda från 60-talet och till och med 90-talet är de vanligaste användarna. Det är också de generationer där det är som vanligast att vara förvärvsarbetande. Det är nämligen i första hand förvärvsarbetande som använder sig av Linkedin, där drygt 4 av 10 har använt plattformen det senaste året. Bland studenter och pensionärer uppger endast omkring 1 av 10 att de använt Linkedin någon gång under det senaste året (13% respektive 9%).
Fler tjänstemän än arbetare använder LinkedIn
Tjänstemän använder Linkedin i betydligt högre utsträckning än personer med arbetaryrken. Bland tjänstemän har omkring 6 av 10 använt Linkedin under det senaste året. 3 av 10 har använt plattformen varje vecka och drygt en sjundedel är dagliga användare.
Fler män än kvinnor
Det är något fler män än kvinnor som använder Linkedin, men skillnaderna är förhållandevis små. Totalt har 30 procent män använt Linkedin under det senaste året, 13 procent använder plattformen varje vecka och 7 procent är dagliga användare.
Bland kvinnor är det 26 procent som använder LinkedIn under året, 11 procent varje vecka och 5 procent dagligen.
Har användningen av LinkedIn ökat eller minskat under åren 2021–2024?
Användningen av Linkedin har legat mycket stabilt under åren 2021–2024. Det finns vissa tendenser som tyder på en svag ökning av den totala användningen under ett år. Förändringarna från år till år är däremot små och det har inte skett någon ökning av vare sig den veckovisa eller dagliga användningen.
Användningen ligger i stort sett stabilt även inom olika generationer.
Dock har den årliga användningen ökat bland 00-talister, under åren 2023–2024 jämfört med de två föregående åren.
Vad säger Microsoft om användarna på LinkedIn?
I Microsoft’s kvartalsrapporter finns en liten ruta med som handlar om LinkedIn.
I den senaste rapporten för Q4 rapporterades det att antal sessioner ökade med 13% och att 40% av LinkedIn’s svenska medlemmar loggar in varje månad. Även engagemanget är rekordhögt men inget vet exakt vad det betyder.
LinkedIn fortsätter att öka och fler publicerar inlägg
Det som är intressant är att antal publicerade videos har ökat med 34% (!!) vilket är den snabbast växande innehållstypen.
Och varje minut publiceras 1,5 miljoner inlägg.
På LinkedIn postade jag ett dokument som ger en bra överblick av siffrorna. Se inlägget här om du ej ser det här nedanför
Vill du lära mer om rapporten Svenskarna och internet?
Läs hela rapporten på Svenskarna och internet.
Lyssna på podden Social by default, avsnitt 160 och Pixelpodden, avsnitt 219
Källor:
Svenskarna och internet 2024
Svenskarna och internet 2024 LinkedIn
Microsoft Q4 rapport 2024
När du är redo finns det två sätt jag kan hjälpa dig
Hur många tips och verktyg du än använder behöver du ha grunderna på plats först. Strategi, mål och plan samt förståelse för hur LinkedIn fungerar.
Under de senaste 10 åren har jag hjälpt många företag att ta sig till en högre nivå på LinkedIn.
Om du fortfarande letar efter sätt för att komma till nästa nivå med marknadsföringen kan jag hjälpa dig på två sätt.
1) Utbildning, internt på företaget eller boka dig på en av mina öppna utbildningar.
→ Marknadsföring & annonsering på LinkedIn
→ Skapa och planera innehåll effektivt till LinkedIn
→ Kontakta mig om du vill boka en intern utbildning
2) Anlita mig för individuell strategisk rådgivning & coachning.
Du och jag arbetar praktiskt och effektivt vilket snabbt tar dig vidare till nästa nivå.
Det här är för dig som är genuint intresserad av att ta LinkedIn till nästa nivå. Det är främst för beslutsfattare, Vd/chefer, marknad/kommunikation eller om du är en entreprenör som verkligen har bestämt dig för att satsa på LinkedIn.
→ Uppdraget är minst 5 timmar men för bästa resultat rekommenderar jag att du bokar mitt coach-program.
OBS! Dessa uppdrag är helt skräddarsydda och tas i mån av tid.
→ Kontakta mig för ett kort samtal.
Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedIn
LinkedIn-expert
Social media manager
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!