Så här enkelt skapar du en dashboard för din statistik på LinkedIn

Så här enkelt skapar du en dashboard för din statistik på LinkedIn – gör det lättare att mäta

På LinkedIn har du bra statistik, både på din profil och på företagssidan. Men för att se vad som fungerar behöver du förstå och tolka statistiken rätt. Du kan enkelt skapa en dashboard i Excel när du exporterar statistiken. Med hjälp av den kan du sedan tolka, analysera och optimera din LinkedIn-strategi.

Så här enkelt skapar du en dashboard för din statistik på LinkedIn

Tolka och analysera statistiken för att ett få bättre resultat på LinkedIn

Att exportera statistiken och skapa en enkel dashboard ger dig kunskap om vad som fungerar och vad du behöver ändra på för att få ett bättre resultat med ditt innehåll. En bra innehållsstrategi ligger som grund men det är statistiken som berättar hur det går och vad du behöver göra mer, eller mindre av.

Är du redo att förbättra din närvaro på LinkedIn?

I den här artikeln får du veta hur du skapar en dashboard för din statistik på LinkedIn. Dessutom får du en mall som kommer göra det ännu enklare för dig.

#1 Ladda ner din statistik från LinkedIn

Först och främst, för att skapa en dashboard för LinkedIn måste du ladda ner din statistik. Utan den kan du varken spåra eller förbättra din närvaro. Och det är här allting börjar, att ladda ner och börja jobba med datan som LinkedIn ger dig.

Så här gör du:

  1. Gå in på din profil och klicka på ”visa all statistik / show all analytics”.
  2. Klicka på ”export / ladda ner” uppe till höger.

statistik profilen LinkedIn

För företag:

  1. Gå in på företagssidan och dubbelkolla så du är i administratörsvyn.
  2. Till vänster, klicka på ”analytics / statistik”.
  3. Välj vad du vill ladda ner, klicka på exportera.

statistik företagssidan Linkedin

OBSERVERA, statistiken skiljer sig åt om du exporterar från din profil eller företagssida.

#2 Tolka och förstå statistiken på företagssidan på LinkedIn

När du är på företagssidan har du mer statistik tillgängligt. När du öppnat statistiken är det dags att sätta dig in och förstå vad datan säger. Varje flik berättar något för dig och säger hur det går för företaget på LinkedIn. Det hjälper dig att förstå vad du behöver förbättra, göra mer eller mindre av.

Relaterad artikel: 12 sätt att öka effekten av företagssidan på LinkedIn

På startsidan, dvs din ”dashboard” på LinkedIn ser du snabbt en förenklad statistik. Den berättar hur det går för sidan.

Därefter klickar du in på respektive flik:

  • Content / innehåll: För att förstå vilket innehåll och format som fungerar.
  • Visitors / besökare: Dyk djupare in i data om vilka besökarna är. Titta på det totala antalet sidvisningar, unika besökare över tid och unika knappklick över tid.
  • Followers / Följare: Du ser totalt antal följare och förändring över de senaste 30 dagarna.
  • Leads: antal personer som fyllt i formuläret.
  • Competitors / konkurrenter: Här ser du hur dina inlägg presterar och engagemang jämfört med dina konkurrenter. Procentuell förändring jämför dina inlägg och engagemang med genomsnittet av dina konkurrenter från de senaste 30 dagarna.

Relaterad artikel: Så får du bättre resultat på din marknadsföring & annonsering på LinkedIn

Vad ska du fokusera på?

Det finns mycket data och statistik och det som jag tycker är extra intressant är:

  • Antal klick
  • Antal följare
  • Engagemangsgrad
  • Visningar – men ej enbart

Relaterad artikel: LinkedIn statistik – 5 viktiga saker att mäta

Skapa en dashboard för din LinkedIn-statistik

Nu har du laddat ner din statistik och det är dags att börja jobba med den, dags att skapa din dashboard. Och med en dashboard får du bättre överblick vilket gör det lättare att förstå, tolka och ändra din innehållsplan.

->> Längre ner i den här artikeln kan du hämta David’s dashboard!

dashboard LinkedIn statistik

Om du vill skapa en dashboard på egen hand så följer du dessa steg:

  1. Öppna Excel eller Google Sheets.
  2. Importera filen du har laddat ner från LinkedIn.
  3. Ställ in nyckeltal och organisera datan.
  4. Använd diagram för att enkelt visa datan

Använd olika diagram beroende på vad du vill jämföra och på vilket sätt du vill att datan ska visas.

#3 Analysera och justera din innehållsplan

Nu när du har exporterat datan och skapat din dashboard är det dags att läsa och förstå vad datan säger. Det är viktigt att regelbundet gå igenom statistiken samt justera din strategi och innehållsplan för att förbättra resultatet.

Gör så här:

  1. Granska regelbundet: Gör det till en vana att kontrollera statistiken åtminstone en gång per månad. Oftare om du publicerar flera gånger per vecka. Det säkerställer att du håller dig uppdaterad och kan se vad som fungerar bra.
  2. Identifiera mönster: Leta efter mönster i din data. Presterar vissa typer av inlägg konsekvent bättre? Är det något format som särskiljer sig? Eller inlägg med…. ja, vaddå?
  3. Justera strategin: Använd insikterna för att justera din innehållsstrategi. Om du till exempel märker att videor får mer engagemang, använd det oftare.

Vill du ha ännu bättre statistik?

Om du tycker att LinkedIn’s statistik är begränsad så finns det externa verktyg som ger dig mer och bättre statistik. Exempelvis vill jag gärna kika på engagemangsgraden på inläggen på min profil men det är inget LinkedIn delar med sig av. Därför använder jag även externa program för att få ännu bättre statistik.

I Shield [reklamlänk] får jag mer statistik och där får jag även se engagemangsgraden för mina inlägg. Och för mig är det en viktig mätpunkt, dvs procentuellt hur många av mina följare som engagerar sig i mina inlägg.

statistik linkedin profilen Shield analytics

I SmarterQueue [reklamlänk] som är mitt verktyg för att schemalägga inlägg, får jag både bra överblick över kommande inlägg och statistik över allting som är publicerat.

statistik smarterqueue Linkedin

Med externa verktyg kan jag se engagemangsgrad, sortera efter prestanda, jämföra olika format och se hur följarna ökar. Och mycket mycket mer.

I den här videon kan du se hur du går tillväga för att skapa en dashboard

Vänligen klicka här och acceptera kakor för att titta på den här videon.

Vikten av att använda, förstå och skapa en dashboard för din statistik på LinkedIn

När du förstår och ser mönster i din statistik blir det både tydligt och enkelt att se vad som fungerar. Det är endast då du vet vad du ska göra mer eller mindre av.

Vad du mäter beror på två saker:

  1. Ditt mål med närvaron och syftet med dina inlägg
  2. Vad du vill mäta.

Med detta tillvägagångssätt fattar du datadrivna beslut som förbättrar din LinkedIn-närvaro och ger en högre framgång.

Hur du väljer att analysera är upp till dig, det viktiga är att du mäter.

Hämta David’s dashboard

Fyll i formuläret nedan för att hämta David Stavegård’s dashboard: eller klicka här om du ej ser formuläret.

 

Läs mer:

6 verktyg för att mäta på LinkedIn

Hur du bättre kan mäta och förstå din marknadsföring

Få bättre resultat med din marknadsföring och annonsering på LinkedIn



När du är redo finns det två sätt jag kan hjälpa dig

Hur många tips och verktyg du än använder behöver du ha grunderna på plats först. Strategi, mål och plan samt förståelse för hur LinkedIn fungerar.

Under de senaste 10 åren har jag hjälpt många företag att ta sig till en högre nivå på LinkedIn.

Om du fortfarande letar efter sätt för att komma till nästa nivå med marknadsföringen kan jag hjälpa dig på två sätt.

1) Utbildning, internt på företaget eller boka dig på en av mina öppna utbildningar.

→ Marknadsföring & annonsering på LinkedIn

→ Skapa och planera innehåll effektivt till LinkedIn

→ Kontakta mig om du vill boka en intern utbildning

2)  Anlita mig för individuell strategisk rådgivning & coachning.

Du och jag arbetar praktiskt och effektivt vilket snabbt tar dig vidare till nästa nivå.
Det här är för dig som är genuint intresserad av att ta LinkedIn till nästa nivå. Det är främst för beslutsfattare, Vd/chefer, marknad/kommunikation eller om du är en entreprenör som verkligen har bestämt dig för att satsa på LinkedIn.

→ Uppdraget är minst 5 timmar men för bästa resultat rekommenderar jag att du bokar mitt coach-program.
OBS! Dessa uppdrag är helt skräddarsydda och tas i mån av tid.

→ Kontakta mig för ett kort samtal.


Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedInLinda Björck LinkedIn-expert

LinkedIn-expert
Social media manager

SmartBizz AB

Välkommen att följa mig:

LinkedIn
Youtube
Spotify
Facebook
Instagram

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *