6 verktyg för att mäta på LinkedIn

6 verktyg för att mäta hur det går på LinkedIn

För att kunna veta hur det går för dig på LinkedIn behöver du använda bra verktyg för att kunna mäta. På LinkedIn får du en del data och möjlighet att mäta dina inlägg, vilket räcker för en del. Men har du flera sociala medier igång, ja då är det en stor fördel att använda ett externt verktyg. Då får du snabbt en överblick, blir enkelt att mäta, inte bara LinkedIn, utan flera av de insatserna du gör i andra plattformar, i ett enda verktyg.

Även om LinkedIn nyligen utökat statistiken för inlägg via din profil är det fortfarande stor skillnad mellan profil och företagssida. Du har färre data att utgå ifrån och det är svårare att mäta hur det går för dina inlägg på din profil. Artikeln innehåller reklamlänkar, sk. affiliate-länk.

6 verktyg för att mäta på LinkedIn

Företagssidan på LinkedIn ger dig helt ok statistik. När du är ”superadmin” kan du se all statistik och data som gör det lätt för dig att mäta hur det går. På företagssidan kan du se:

  • Antal besökare, unika och totalt
  • Vem som följer sidan
  • Engagemang & visningar på inlägg / engagemangsgrad
  • Employee advocacy (hur medarbetarna bidrar)
  • Jämför sidan med konkurrenter

På bilden nedan ser du hur LinkedIn definierar de olika mätpunkterna samt för vilket syfte du kan använda dessa.

mäta företag LinkedIn statistik

profilen kan du se följande statistik:

  • Antal följare/kontakter
  • Vilka som besöker din profil (endast de senaste 5 om du har gratiskonto)
  • Engagemang & visningar på inlägg / engagemangsgrad

Har du skaparläget igång på din profil får du tillgång till ytterligare statistik som exempelvis demografi över vilka som engagerar sig i dina inlägg.

Följande externa verktyg rekommenderar jag för att du lätt ska kunna mäta effekten LinkedIn

Om vi börjar med profilen så finns det i dagsläget två verktyg. Det ena använder jag själv och får mycket bättre statistik än vad LinkedIn ger mig. Det innebär att det går snabbt att mäta och få fram exempelvis vilka de bästa inläggen är, över en viss tid. Det hjälper även till att kunna återanvända innehåll som redan har gått bra. Överblicken i dessa verktyg är mycket bättre än LinkedIn’s, även om LinkedIn precis har förbättrat statistiken så får du med dessa verktyg all data på en plats.

Relaterad artikel: Använd social selling index för att mäta på din LinkedIn-profil

Shield – för din LinkedInprofil

Shield tillhandahåller en mängd data från din LinkedIn-profil. Du kan se alla dina mätvärden på ett ställe. Kontrollera hur det går för dina inlägg, antal reaktioner, kommentarer och se engagemangsgraden. Dessutom kan du se, och följa, din tillväxt över antal följare och kontakter, månad efter månad. Du får snabbt en överblick på hur det har gått för dina inlägg.

Shield mäta LinkedIn

Snabbt ser du om ditt innehåll presterar bättre eller sämre än ditt genomsnitt och du sorterar enkelt inläggen. Du får helt enkelt en bättre förståelse för vem som konsumerar ditt innehåll, vad de gör och var de kommer ifrån.

Shield verktyg mäta LinkedIn

Shield kan du använda för att arbeta med data från flera profiler på LinkedIn, vilket gör att verktyget är idealisk för team och byråer. Shield startar från $6/mån och är väl värd att använda.

Läs mer och starta din gratis provperiod av Shield här [Reklam-länk]

Inlytics – för din LinkedInprofil

Inlytics är ett nytt verktyg som påminner om Shield men som har färre funktioner. De har en liten del som är gratis men då med färre funktioner och begränsad statistik, vilket du endast ser över 30 dagar. För att få mer statistik och kunna mäta på ett bra sätt kostar det $7/mån och vill du kunna exportera datan, mäta mer avancerat och kunna schemalägga 100 inlägg kostar det $21/mån.

Inlytics mäta LinkedIn

Läs mer och starta din provperiod av Inlytics här

När vi ändå är inne på att schemalägga inlägg så rekommenderar jag  SmarterQueue. [Reklam-länk] Det kostar från 15.99$/mån och då får du ha 4 sociala medier och kan schemalägga hela 500 inlägg. De flesta verktyg där du kan schemalägga inlägg erbjuder mer eller mindre bra statistik vilket innebär att du kan mäta hur det går, men då endast för dina inlägg.

Relaterad artikel: 7 verktyg för schemaläggning

Verktyg för att mäta hur företagssidan går på LinkedIn

Det finns flera verktyg som du kan använda för att mäta hur det går för företagssidan på LinkedIn. Jag har testat en hel del och här är tre bra verktyg, i olika prisnivåer. Samtliga verktyg erbjuder gratis ”prova-på” så testa och se vad som fungerar för dig och vad du behöver mäta.

Metricool för att mäta företagssidor på LinkedIn och andra sociala medier

Metricool har som mål att göra ditt liv som social media manager enklare när du hanterar, mäter och schemalägger ditt innehåll till sociala medier.

statistik LinkedIn

Bild från Metricool.

Det finns en del som är gratis men då ingår inte LinkedIn. Om du vill ha LinkedIn och en mängd andra funktioner så får du betala från 10€/mån och då ingår även 5 konto för Instagram, Facebook, Twitter, Pinterest, TikTok, Youtube, Twitch, LinkedIn och webbsidor. Plus 5 konto för Facebook Ads, Google Ads, TikTok Ads, Google My business och rapportering. Det här verktyget ger dig en mängd data och du kan mäta mycket mer än LinkedIn.

Du kan även koppla ihop Metricool med Google data studio.

Läs mer och starta Metricool här

utbildning kurs Linkedin

Klipfolio för att mäta företagssidor på LinkedIn och andra sociala medier

Klipfolio är ett avancerat verktyg och erbjuder tre produkter:

  • Klips – anpassade dashboards och rapporter
  • PowerMetrics – enkel dataanalys
  • MetricHQ – för mätvärden och KPI:er

Du kan skapa flera dashboards över LinkedIn för att spåra och mäta dina KPI:er. Du kan enkelt se hur det går för din marknadsföring på sociala medier då du kan koppla ihop Klipfolio med en mängd sociala medier och verktyg. Med hjälp av LinkedIn’s API kan du utveckla anpassade dashboards, eller så kan du använda färdiga mallar för att snabbt kunna mäta och få fram din data. Dessutom kan du kombinera din data och koppla ihop flera hundra verktyg som Google Analytics, Facebook, Twitter, Salesforce, Marketo, Hubspot, Xero, Google Adwords, SQL Databases, Excel/Google Sheets och många fler. Allt för att få all data på ett ställe så du lättare kan mäta din insatser med din digitala marknadsföring.

I gratiskontot får du obegränsat antal mätpunkter och dashboards men det är begränsat till 2 användare och 2 månaders data. Nästa nivå kostar $99 per månad.

Läs mer och starta ditt gratiskonto här

Cyfe för att mäta företagssidor på LinkedIn och andra sociala medier

Cyfe är precis som Klipfolio, ett mer avancerat verktyg som ger dig mycket mer än data för LinkedIn. Du kan snabbt förvandla rader med data till iögonfallande visualiseringar och diagram. Här kan du välja från en mängd olika diagramtyper för att enkelt kunna visa din data. Du kan se realtidsdata och mätvärden för att övervaka och automatiskt rapportera på hur det går för dig, eller för din kund. Oavsett om det är nyckeltal, kundförvärv, avkastning på investering, hur annonseringen går, SEO-framsteg, kundpipelines, kassaflöde, försäljningsframsteg, marknadsföring i sociala medier och mycket mer!

cyfe statistik

Bild från Cyfe

Du kan hämta data från en mängd tjänster som data Google, Salesforce  och de flesta sociala medier. Cyfe har över 100 integrationer och 250+ mätverktyg. Cyfe erbjuder 14 dagars prova på och kostar sedan från 19$/mån med 2 dashboards och 1 användare.

Läs mer om Cyfe och starta ditt konto här

Whatagraph för att mäta företagssidor på LinkedIn och andra sociala medier

Whatagraph ger dig rapportering över flera kanaler och marknadsförare använder verktyget för att mäta och spåra kampanjresultat över olika kanaler, inklusive LinkedIn. Du kan enkelt visualisera din data från LinkedIn. Tillväxt av antal följare, interaktioner, engagemangsgrad och mycket mer. Datan hämtas automatiskt från LinkedIn och du får uppdaterade insikter om publik, sida, inlägg och engagemang. De har färdiga mallar och rapporter så du snabbt kan skapa omfattade rapporter.

Du får en enda rapport för alla dina marknadsföringsmål (KPI:er) tillsammans. Få data från flera kanaler, konton eller kampanjer och presentera en tydlig resultatöversikt både för egen del, eller för din kund. Du kan koppla ihop och integrera över 40 verktyg så du får datan samlad på en plats vilket gör det enkelt att mäta och följa upp. Inkl rapportering av LinkedIn ads och mycket mer!

Här har vi levlat upp flera nivåer men du får väldigt mycket data. Whatagraph börjar på $179/mån.

Läs mer om Whatagraph och prova gratis i 7 dagar

Sammanfattning över bra verktyg för att mäta på LinkedIn

Det finns många verktyg du kan använda för att mäta. Här har jag sammanställt 6 olika verktyg som du kan testa för att hitta just din favorit. Skriv ner vilken data du måste ha tillgång till och utgå ifrån det. Vilka andra plattformar behöver du koppla ihop och vill du kunna mäta din profil, företagssida eller båda? De två verktygen som jag rekommenderar är Shield och Klipfolio. [Reklam-länk]


Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedInLinda Björck

LinkedIn-expert
Social media manager

SmartBizz AB

Välkommen att följa mig:

LinkedIn
Youtube
Spotify
Facebook
Instagram
Twitter

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *