12 sätt att öka effekten av din företagssida på LinkedIn
12 sätt att öka effekten av din företagssida på LinkedIn
En riktigt bra och uppdaterad företagssida på LinkedIn är avgörande för att driva tillväxt, få fler leads eller fler ansökningar. Visst, den hjälper andra att få en överblick över ditt erbjudande, dvs de produkter och tjänster som du erbjuder men huvudsyftet bör vara att locka din målgrupp, och få dessa att interagera med ditt innehåll.
Företagssidan – ett dynamiskt marknadsföringsverktyg
Om du behandlar företagssidan som ett dynamiskt marknadsföringsverktyg snarare än en statisk ”om oss”-sida, kan du öka trovärdigheten, bygga varumärkeskännedom samt bygga och underhålla en stark relation med din målgrupp.
5 grundläggande tips
Det finns några grundläggande tips som du bör ha koll på:
- Komplett sida: Sidor med fullständig information får 30 % fler visningar per vecka.
- Kontinuitet: Företag som gör inlägg minst en gång i veckan ser en 2x ökning i engagemang med sitt innehåll.
- Använd visuell media: Inlägg med bilder får vanligtvis en 2 gånger högre kommentarfrekvens jämfört med de utan bilder.
- Ta hjälp av medarbetarna: Uppmuntra dina anställda att bjuda in sina förstahandskontakter att följa företagssidan. När en LinkedIn-sida når 150 följare kommer den att fortsätta växa nya följare i en takt som är 9 gånger snabbare än sidor med färre än 150 följare.
- Uppmuntra till engagemang: Tänk på varje inlägg som en möjlighet att starta en konversation med dina följare. Bjud in till dialog genom att ställa frågor i dina inlägg.
Här är 12 tips för att få bättre effekt, ökad synlighet och högre engagemang på din företagssida på LinkedIn
Att optimera ditt företags närvaro på LinkedIn är avgörande i dagens digitala landskap. Konkurrensen om uppmärksamheten är hårdare än någonsin och en bra företagssida gör att du både bygger medvetenhet om varumärket och genererar kvalitativa leads.
Genom att strategiskt använda de verktyg och funktioner som LinkedIn erbjuder kan ditt företag skapa en starkare koppling till målgruppen och effektivt positionera sig som en ledande aktör i branschen.
Här får du 12 tips för att maximera din företagssida och lättare nå dina marknadsföringsmål.
1. Använd video på LinkedIn
Du kan och bör posta video på LinkedIn. Video är det formatet som växer snabbast och har ökat med 34% YoY. Inlägg med video får 5 gånger högre engagemang än ett vanligt inlägg. Även livesändning är ett effektivt format och enligt LinkedIn får en live-video hela 24 gånger högre engagemang.
Fem tips för video
- Planera för mobil visning: Upp till 91 % av användarna på Linkedin tittar på videor på sina mobiltelefoner. Om videon du skapar inte kräver liggande format, spela in den vertikalt istället.
- Ha alltid undertexter: Enligt LinkedIn är det endast en tredjedel av de som tittar på videor på mobilen som har ljudet på.
- Visa vad du vill de första tio sekunderna: Du har bara så lång tid på dig att fånga din publiks uppmärksamhet.
- Optimera längden på videon för att matcha ditt mål: LinkedIn-studier visar att video som är kortare än 30 sekunder är idealiskt för att bygga varumärkeskännedom, men om du vill skapa efterfrågan kan de vara något längre.
- Använd en tydlig thumbnail: Detta hjälper dina tittare att snabbt se vad din video handlar om.
Relaterad artikel: 7 verktyg för att texta videos
2. Gör företagssidan intressant och lockande
Se till att din företagssida på LinkedIn lockar din målgrupp. Använd engagerande, unika bilder till dina inlägg. LinkedIn klarar flera mått och även om de fortfarande rekommenderar liggande format (1200×627) rekommenderar jag att du använder antingen 1:1, dvs 1080×1080 alternativt 1350×1080 px.
Använd en tilltalande bakgrundsbild
Även bakgrundsbilden är viktig och byt gärna ut den varje kvartal. En bra bakgrundsbild är en förlängning av ditt varumärke, lyft upp medarbetare, kommande evenemang eller annan relevant information.
Använd följande mått:
Bilder: 1080×1080 eller 1080×1350 px
Logotype: 400×400 px
Bakgrundsbild: 1128×191 px
Fördjupa dig: Bildstorlek LinkedIn
3. Håll dina texter korta
Du har bara några sekunder på dig för att locka en följare att klicka på ditt inlägg. Var tydlig och berätta snabbt vad du vill ha sagt. . Men givetvis fungerar det även med längre texter på LinkedIn, det handlar om hur du formulerar dig och om du lyckas att få dina följare att läsa hela texten. Våga skala bort onödig text och formatera texten så den blir lättläst.
Använd texten smart, ställ en tankeväckande fråga eller lyft dina åsikter. Våga vara personlig, även som företag, och locka dina följare till att interagera. När det gäller annonsering så håll texten under 150 tecken.
4. Mindre fokus på dig / företaget
Det är lätt att ha fokus på företaget i inläggen och prata inifrån-ut. Dvs det här är budskapen som vi vill få ut. Istället bör du tänka tvärtom, dvs utifrån-in med fokus på din målgrupp. Vad vill de läsa och hur kan du lösa deras utmaningar och problem med ditt innehåll?
5. Minska på antal länkar
Det bästa är att undvika inlägg med länkar eftersom de ger en lägre synlighet. Satsa hellre på en bra innehållsmix i varierat format. Och inlägg som innehåller tankeväckande eller inspirerande innehåll tenderar att få högt engagemang, Testa att minska på antal länkar och ställ frågor som du ser kommer leda till en diskussion på plattformen.
Tänk på! Nyligen ändrade LinkedIn hur ett inlägg med en länk visas och nu får dessa inlägg ännu lägre synlighet.
Relaterad artikel: Att länka eller ej i inlägg på LinkedIn
6. Spåra länkar & klick
Företagssidan på LinkedIn har ett bra statistik-verktyg. Där kan du mäta varje inlägg men du kan göra mer än så.
När du använder en länk som du enkelt kan spåra kan du lättare se resultatet av ditt innehåll samt varifrån trafiken kommer till din hemsida. Exempelvis kan du använda Bit.ly eller Google Anlaytics kampanjverktyg.
Du kan också installera LinkedIn Insight-tag på din webbplats för att spåra konverteringar, använda för retargeting och lära dig mer om vilka som interagerar med ditt innehåll.
7. Skapa ett nyhetsbrev för att öka antalet prenumeranter och öka medvetenheten om sidan
Nyhetsbrev har dykt upp som ett bra sätt att konsekvent publicera tankeledarskap och längre artiklar. Allt för att hålla ditt varumärke i fokus. När du har publicerat ditt första nyhetsbrev kommer det att läggas upp som en artikel på företagssidan och meddela alla dina följare.
Genom att täcka ämnen som är intressanta för dina följare fungerar nyhetsbrevet som ett fortlöpande sätt att attrahera och engagera en intresserad målgrupp. Genom att granska statistiken ser du vilka nyhetsbrev som resonerar bäst hos prenumeranterna. Använd det för att anpassa din innehållsstrategi framåt.
Relaterad artikel: Nyhetsbrev får nya funktioner
8. Följ andra företag
Som super- eller innehållsadministratör på LinkedIn-sidan kan du följa andra företagssidor. Du kan se och interagera med inlägg från sidor du följer från administratörsvyn.
Ett enkelt sätt för omvärldsbevakning, hålla kolla på kunder, konkurrenter och andra företag som du är intresserad av att följa.
9. Svara på kommentarer
Att ställa frågor som uppmuntrar till att kommentera hjälper för att få ett engagemang. Och när du svarar på kommentarerna ökar förtroendet och lojaliteten för ditt varumärke. När du engagerar dig visar du att din sida är dynamisk och intresserad och inte bara en anslagstavla med information. Du kanske inte har tid att svara på alla kommentarer, fokusera då på de där ditt svar tillför värde för den som kommenterat eller för andra som ser tråden.
Relaterad artikel: Kommentera mera på LinkedIn
Administratörer kan och bör kommentera som sin LinkedIn-sida på annat innehåll, dvs utanför själva sidan. Använd den här funktionen för att etablera och bygga relationer med andra varumärken.
10. Engagera dina medarbetare
Många av de framgångsrika företagssidorna har involverat och tagit hjälp av sina medarbetare. Du som marknadsförare är bara en del av teamet. Chefer, experter, säljare och alla som har kundkontakt kan bidra på något sätt, oavsett om det är att hjälpa till att skapa innehåll, dela företagets inlägg, eller ännu hellre, publicera egna inlägg.
Genom att du engagera dina medarbetare ökar både räckvidden och varumärkeskännedomen. Dra även nytta av fliken ”Mitt företag” för att främja internt engagemang.
När anställda är aktivt engagerade i sina kollegor och organisation är det 60 % mer sannolikt att de engagerar sig i varandras inlägg och 14 gånger mer sannolikt att de delar din organisations innehåll i sina flöden.
Relaterad artikel: Uppmuntra dina medarbetare att bli mer aktiva på LinkedIn
11. LinkedIn showcase sida
Om du är ansvarig för ett större företag på LinkedIn rekommenderar jag att du kikar på ”showcase-sidor”. Då kan du ha undersidor för ett specifikt område eller affärsenhet och som blir kopplade till din primära företagssida. På så sätt ger du följare möjligheten att följa det som de är mest intresserade av.
Med Showcase-sidor riktar du inläggen till den relevanta målgruppen för det området eller ämnet. Dessa sidor har samma format och statistik som din primära LinkedIn-sida.
Två svenska företag som jobbar bra med showcase-sidor är RISE och AFA Försäkring
LinkedIn erbjuder 4 typer av sidor:
12. Överväg att annonsera på LinkedIn
Genom att annonsera på LinkedIn säkerställer du att innehållet når exakt rätt målgrupp. Typer av inlägg som varumärken ofta annonserar med är branschledarskap, kundfokus och lanseringar av nya produkter eller evenemang.
En enkel strategi: utgå ifrån befintligt innehåll som har gått bra eftersom du vet att det har resonerat bra med din målgrupp. LinkedIn har en riktigt bra målgruppsinriktning som gör att du lätt kan nå din målgrupp.
Som ett alternativ kan du boosta inlägg men tänk på att det är ett begränsat verktyg så jag rekommenderar alltid att använda campaign manager.
Relaterad artikel: Hur dyrt är det och vad kostar det att annonsera på LinkedIn?
Sammanfattning – få bättre effekt på din företagssida på LinkedIn
En väl optimerad företagssida på LinkedIn är en viktigt för att bygga och stärka företagets närvaro. Genom att regelbundet publicera relevant innehåll, analysera resultatet och använda annonsering kan ditt företag effektivt nå dina målgrupper och driva tillväxt. En framgångsrik LinkedIn-strategi innebär att skapa värde för följare och positionera företaget som en ledande röst inom branschen.
Med rätt strategi kan företagssidan bli en kraftfull motor för att generera leads, stärka varumärket och öka affärsmöjligheterna.
Relaterade artiklar:
10 idéer till inlägg på LinkedIn
23 sätt att få fler följare till företagssidan
Dra tillbaka en inbjudan för att följa företagssidan
Profil vs företagssida – ska du båda och vad är skillnaden?
20 frågor att ställa dig för att få ett bättre resultat på Linkedin
Källa: LinkedIn’s artikel, 13 ways to improve your LinkedIn company page
När du är redo finns det två sätt jag kan hjälpa dig
Hur många tips och verktyg du än använder behöver du ha grunderna på plats först. Strategi, mål och plan samt förståelse för hur LinkedIn fungerar.
Under de senaste 11 åren har jag hjälpt många företag och marknadsförare att ta sig till en högre nivå på LinkedIn.
Om du fortfarande letar efter sätt för att komma till nästa nivå med marknadsföringen kan jag hjälpa dig på två sätt.
1) Utbildning, internt på företaget eller boka dig på en av mina öppna utbildningar.
→ Marknadsföring & annonsering på LinkedIn
→ Skapa och planera innehåll effektivt till LinkedIn
→ Kontakta mig om du vill boka en intern utbildning
2) Anlita mig för individuell strategisk rådgivning & coachning.
Du och jag arbetar praktiskt och effektivt vilket snabbt tar dig vidare till nästa nivå.
Det här är för dig som är genuint intresserad av att ta LinkedIn till nästa nivå. Det är främst för beslutsfattare, Vd/chefer, marknad/kommunikation eller om du är en entreprenör som verkligen har bestämt dig för att satsa på LinkedIn.
Uppdraget är minst 5 timmar men för bästa resultat rekommenderar jag att du bokar mitt coach-program.
→ Ansök här för att jobba tillsammans med mig.
OBS! Dessa uppdrag är helt skräddarsydda och tas i mån av tid.
Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedIn
LinkedIn-expert
Social media manager
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!