Förbättrad sökfunktion på LinkedIn – ger bättre synlighet
Förbättrad sökfunktion på LinkedIn – ger bättre synlighet
Nu förbättrar LinkedIn sökfunktionen, den kallas för semantisk sökkapacitet.
Semantisk sökkapacitet innebär att LinkedIn nu bättre förstår sammanhanget och betydelsen av ord i användarnas sökfrågor. Istället för att bara matcha nyckelord, kan sökmotorn nu tolka hela fraser och hitta resultat som är mer relevanta baserat på intentionen bakom sökningen. Semantik är läran om relationen mellan språkliga tecken och deras betydelse.
Den här uppdateringen innebär att dina inlägg får bättre synlighet och träffar i sökresultatet – om du skriver innehåll som ger svar på frågor.
Är hashtags nödvändigt på LinkedIn 2024?
Tidigare har jag publicerat ett inlägg om hur du ska använda hashtags på LinkedIn, vilket var viktigt då, nu är frågan om du faktiskt behöver hashtags i dina inlägg.
LinkedIn har haft ett blandat förhållande till hashtags. Först var de motståndare till hashtags, sedan tvingades vi att använda dessa, de togs bort helt och kom tillbaka 2018 med rekommendationen att hashtags skulle användas och att det gav 30% högre synlighet.
Men sedan dess har LinkedIn gett olika information om behovet av just hashtaggar. De fasades ut dem från skaparläget och försvann från företagssidor.
Och enligt LinkedIn’s senaste uppdatering av algoritmerna och sökfunktionen är behovet av hashtags mindre. Det *kan* hjälpa till men eftersom algoritmerna har ändrats blir innehållet nu mycket bättre matchat i ett sök.
I veckan (aug -24) berättade LinkedIn mer om hur algoritmerna fungerar när du använder sökfunktionen. En teknisk översikt av hur söksystemet fungerar och hur det har utvecklats för semantisk matchning, dvs ett bredare utbud för att ge bättre resultat på ett sök.
LinkedIn ser en ökad användning av sökfunktionen
Under de senaste åren har LinkedIn sett en ökad användning av sök för konsumtion av innehåll. Detta har åtföljts av en ökning av sökfrågornas komplexitet, vad gäller längd och användningen av naturligt språk (t.ex. ”hur man ber om löneförhöjning?”), såväl som inkluderade begrepp (t.ex. ”bortfall i AI” ).
LinkedIn säger:
“Taking a look at our own capabilities, we observed that we had some room for improving our content search results for complex queries”.
Förbättrat sökfunktion på LinkedIn ger minskat behov av hashtags men kräver bättre innehåll
LinkedIn har nu byggt in fler element för att förstå och svara på sökfrågor, både i förhållande till den övergripande frågetexten, som inkluderad både begrepp och specifika nyckelord plus personifiering, baserat på tidigare engagemang.
LinkedIn mäter prestandan för dessa uppdaterade frågor baserat på matchning av ämnet och uppehållstid, så kallad dwell time. Båda dessa påverkar relevansen av matchningen för ditt sökresultat.
Och resultaten har lett till betydande förbättringar.
LinkedIn säger:
”Our new content search engine with semantic capability has made it possible to answer complex queries like “how to ask for a raise?”, and improved on-topic rate and long-dwells by more than 10%.
We also observed a positive impact on LinkedIn’s sitewide sessions, as members are more likely to engage with the platform when they get better search results.”
Målet med den förbättrade sökmotorn på LinkedIn
För LinkedIn är målet att visa engagerande inlägg av hög kvalitet för varje fråga. De mäter sina framsteg mot detta mål genom två kvantifierbara mätvärden:
On-topic rate (ett kvalitetsmått): De ber en GPT att tilldela varje returnerat inlägg en etikett på 1 om det är välskrivet och svarar på frågan, och 0 annars. Sedan beräknas den aktuella frekvensen som andelen inlägg med etikett 1 bland de 10 bästa inläggen.
Long-dwells (ett engagemangsmått): De tittar på hur lång tid den som söker på spenderar på varje returnerat inlägg. Om tidsåtgången är mer än N sekunder (där N beror på typen av inlägg) tilldelar LinkedIn en etikett på 1 och 0 annars. Sedan beräknas long-dwell-måttet som antalet inlägg med etikett 1.
LinkedIn valde long-dwell för att fånga engagemang snarare än en interaktion (t.ex. gilla eller kommentera) eftersom de observerade att sökare tvekar att interagera med inlägg som skapas av personer de inte känner eller inlägg som är gamla.
Behöver du ha hashtags i dina inlägg på LinkedIn?
Det korta svaret är ja. Men baserat på dessa förbättringar behöver du antagligen inte hashtags som du brukade, dvs 3-5 stycken på inlägg. Om du har nämnt ett nyckelord i ett inlägg förbättras förmodligen inte chanserna att upptäcka ett inlägg som har en hashtag med samma term.
I huvudsak är LinkedIns sökalgoritm nu smartare och tar in ett bredare utbud av element från dina inlägg, för att bättre anpassa sig till frågor. Så även om du inte har exakt rätt hashtag, kommer systemet förmodligen fortfarande att kunna matcha ditt innehåll.
Sammanfattning bättre sökfunktion och sökresultat
Mitt råd är att använda enstaka hashtags men vara medveten om att påverkan är ganska liten. Det är nu bättre att fokusera på bra inlägg och fortsätt att tänka på SEO – även på LinkedIn.
Källor:
När du är redo finns det två sätt jag kan hjälpa dig
Hur många tips och verktyg du än använder behöver du ha grunderna på plats först. Strategi, mål och plan samt förståelse för hur LinkedIn fungerar.
Under de senaste 11 åren har jag hjälpt många företag och marknadsförare att ta sig till en högre nivå på LinkedIn.
Om du fortfarande letar efter sätt för att komma till nästa nivå med marknadsföringen kan jag hjälpa dig på två sätt.
1) Utbildning, internt på företaget eller boka dig på en av mina öppna utbildningar.
→ Marknadsföring & annonsering på LinkedIn
→ Skapa och planera innehåll effektivt till LinkedIn
→ Kontakta mig om du vill boka en intern utbildning
2) Anlita mig för individuell strategisk rådgivning & coachning.
Du och jag arbetar praktiskt och effektivt vilket snabbt tar dig vidare till nästa nivå.
Det här är för dig som är genuint intresserad av att ta LinkedIn till nästa nivå. Det är främst för beslutsfattare, Vd/chefer, marknad/kommunikation eller om du är en entreprenör som verkligen har bestämt dig för att satsa på LinkedIn.
Uppdraget är minst 5 timmar men för bästa resultat rekommenderar jag att du bokar mitt coach-program.
→ Ansök här för att jobba tillsammans med mig.
OBS! Dessa uppdrag är helt skräddarsydda och tas i mån av tid.
Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedIn
LinkedIn-expert
Social media manager
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!