LinkedIn’s senaste uppdatering av algoritmerna

LinkedIn berättar om sin senaste uppdatering av algoritmerna

LinkedIn har berättat om några av de senaste uppdateringarna av hur algoritmerna distribuerar innehållet. Kanske det kan förändra sättet du publicerar inlägg på?  Bl.a innebär det ett större fokus på värdefulla inlägg, gärna så kallat ever green content och att de vill eliminera click bait.

Dina bästa LinkedIn-inlägg kan snart få mycket större räckvidd.

Det beror på att LinkedIn utvecklar ett nytt sätt för inlägg att dyka upp i andras flöden. Det kallas för ”föreslaget inlägg” — ett ambitiöst, nytt sätt att distribuera innehåll, där dina bästa inlägg kommer att visas för riktade användare i månader eller till och med år.

Det här är den senaste uppdateringen i en rad förändringar för LinkedIn. Anledningen är att de aktivt försöker belöna vad den kallar ”kunskap och råd” istället för virala inlägg. I juni 2023 skrev jag om LinkedIn’s ändringar för algoritmerna – att inlägg som är baserade på skribentens kärnexpertis ger större synlighet. Framför allt de som ger meningsfulla konversationer bland kommentarerna, och mer.

Relaterad artikel: Kommentera mera på LinkedIn

Informationen kommer via en intervju med LinkedIn’s chefredaktör Dan Roth, och senior director of engineering Tim Jurka, på Entrepreneurs Problem Solvers podcast. Och om du menar allvar med att maximera effekten av dina inlägg på LinkedIn är det värt att känna till de senaste råden – direkt från två av de främsta beslutsfattarna på LinkedIn.

Linkedin _utbildning_innehåll

Algoritmerna ändras ständigt på LinkedIn

Det finns mycket mer i avsnittet, men här är en titt på några av nyckelfaktorerna som påverkar ditt innehålls räckvidd.

Flöden i sociala medier optimerar i allmänhet för hur aktuellt det är, oftast kopplat till intresse, och visar dig de senaste inläggen från dina kontakter eller nya inlägg som du sannolikt kommer att gilla. Här är TikTok och Instagram långt framme och där styrs algoritmerna främst av intresse. På LinkedIn styrs det fortfarande av den sociala grafen, dvs ditt nätverk, men LinkedIn börjar mer och mer att gå mot intressegrafen.

Men det kan vara ett problem, säger Jurka, eftersom alla inte behöver samma information samtidigt.

LinkedIn vill nu bli en mer aktiv innehållsmatchare – att känna igen vad enskilda användare är intresserade av och sedan visa relevanta inlägg oavsett när de skapades.

Nu tänker LinkedIn annorlunda. De kan identifiera ditt inlägg som unikt och användbart – och när andra användare visar intresse för ditt ämne kan dina inlägg visas i andras flöde som ett ”föreslaget inlägg”. Det innebär att ditt innehåll aktivt kan leva vidare i månader, och nå en riktad och intresserad målgrupp.

Om detta fungerar, erkänner Jurka, skapar det ett incitament för användare att lägga upp mer användbart innehåll. Funktionen testas just nu och du kan se en version av den i ditt flöde. Jurka säger även att han spenderar ungefär 75 % av sin tid på föreslagna inlägg just nu, och att projektet är i ”mycket tidiga dagar.”

LinkedIn vill maximera värdet för dig som användare

Först och främst säger LinkedIn att det är ute efter att lägga mer fokus på att maximera värdet på plattformen, vilket gör att innehållet får en längre hållbarhetstid.

De säger:

Låt oss säga att du gick till LinkedIn och postade en detaljerad artikel om marknadsföring av drycker. Vanligtvis skulle det inlägget försvinna från folks flöden inom några dagar eller mer. Nu tänker LinkedIn annorlunda. De kan identifiera ditt inlägg som särskilt unikt  och användbart. Och det är när andra användare visar intresse för just marknadsföring av drycker som LinkedIn kan visa ditt inlägg i deras flöde som ett ”föreslaget inlägg”. Det innebär att ditt innehåll aktivt kan leva vidare i månader eller till och med år och nå en riktad målgrupp.

LinkedIn säger att huvudsyftet med förändringen är att bättre anpassa sig till sitt uppdrag att ”koppla ihop världens yrkesverksamma till ekonomiska möjligheter”. Detta genom nischat, värdefullt innehåll som hjälper LinkedIn’s medlemmar att utöka sina kunskaper inom sina specifika intresseområden.

Så i stället för att skriva om aktuella, trendiga ämnen, som i allmänhet har varit det bästa sättet att maximera synligheten, (tänk AI) kan du faktiskt få en större fördel av att lägga upp mer djupgående, insiktsfulla inlägg, inklusive information som folk inte kan få någon annanstans.

Roth säger faktiskt att LinkedIn-medlemmar inte ska bry sig om att jaga inläggstrender, som bästa tidpunkt, längd på texter etc. Istället, säger Roth, att du bör fokusera på att dela med dig av sin insikter och kunskap.

Det här går tvärtemot den nyligen släppta algoritm-rapporten, visserligen av Richard Van der Blom, men som är en av de bästa rapporterna gällande hur algoritmerna fungerar på LinkedIn.

Problemet är dubbelt, säger Roth. För det första justerar LinkedIn ständigt sina algoritmer, så signaler från igår kanske inte speglar hur det fungerar bäst idag. Men den större frågan är denna: ”Det beror på sammanhanget, men att de inte riktigt förstår hur saker fungerar.”

Han ger ett exempel:

För flera år sedan hävdade experter att LinkedIn älskade en viss stil av långa artiklar. Som ett resultat började många människor skriva i den långa stilen.

Men belönade LinkedIn verkligen inlägg i den stilen?
Nej, säger Roth, han säger:

Om du bara delar med dig av kunskap till världen, garanterar jag dig att saker kommer att lösa sig.
De kommer inte alltid att fungera för varje enskilt inlägg, men över tid kommer det att lösa sig för dig.

LinkedIn vill ännu en gång sänka synligheten för click bait

En annan intressant punkt att LinkedIn ännu en gång vill sänka synligheten för inlägg med click bait. Dvs där du använder mellanslag mellan varje mening som blev populärt för några år sedan. Många användare på LinkedIn har länge använt detta som en taktik för att förbättra räckvidden eftersom läsaren tvingas klicka på ”Läs mer” för att få se hela texten. Tidigare tolkade LinkedIn’s algoritm att klicken var ett positivt engagemang, vilket skulle öka dess synlighet.

Men Roth säger att LinkedIn inte räknar klick på ”läs mer” på samma sätt längre. Det här gör mig speciellt förvånad men det ska bli intressant att se hur det kommer att påverka inläggen. I flera år har jag pratat om hur viktig rubriken är men även att den ska stämma överens med själva innehållet.

Så fort vi insåg vad folk gjorde och att vi felaktigt hade tillskrivit ”läs mer”-knappen som en signal om att folk fick något värde av ett inlägg, slutade vi bara att använda det som en signal.

Det innebär att enligt den senaste uppdateringen av LinkedIn’s algoritmer är det numera ingen idé att tvinga folk att klicka på ”läs mer”. Hur det blir får tiden utvisa. Rubriken är fortsatt viktig men det är även engagemanget i inläggen.

Utbildning Linkedin marknadsföring och annonsering

Sänkt räckvidd har skett i omgångar på LinkedIn

Sedan förändringarna för algoritmerna började rullas ut förra året säger många LinkedIn-användare att deras inlägg når färre personer. En rapport, baserad på en utvärdering av 1 miljon inlägg, sa att räckvidden sjönk med 66 % i oktober 2023, jämfört med oktober 2022.

Är det sant?
Det verkar verkligen så.

Jag postar inlägg på LinkedIn 7-8 gånger per vecka (min profil och SmartBizz) och sänder live varje fredag 8:30. Jag ser att visningarna har gått ner rejält. Samtidigt ökar följarna och nu har jag passerat 35.000 följare. Tittar jag på engagemanget är det likvärdigt men visningarna har gått rakt ner i källaren. Och det är helt utan fulhacks, fusk och gillacirklar, bara kontinuerligt bra innehåll.

I höstas gjorde jag själv en större satsning på mitt innehåll och min marknadsföring. Jag berättade om min plan för hösten och resultatet var överraskande positivt. Alla siffror ökade – trots sänkningar från LinkedIn. Det innebär att du visst kan nå ut men ditt innehåll behöver vara riktigt bra!


Och att LinkedIn har letat efter sätt att sänka synligheten för så kallade click bait är inget nytt. Redan i somras (juni 2023) gick LinkedIn ut med att de ändrade algoritmerna och sänkte synligheten. I höstas (sept 2023) justerades flödet och 2020 släpptes även dwell time för att motverka detta. Nu sänks det ytterligare en gång.

Relaterad artikel: Visningarna sjunker, här är mina 5 bästa råd

Roth säger att LinkedIn har en helt annan syn på värdet av ”räckvidd” men i deras ögon betyder det vanligtvis inte att nå det största antalet andra personer. Utan istället vill de hjälpa användare att nå personer i deras bransch som kan göra en meningsfull skillnad.

Nya och nyligen släppta funktioner på LinkedIn

Roth and Jurka pratar även om nya funktioner på LinkedIn.

Om du till exempel har ett blogginlägg eller en forskning som du (eller företaget) regelbundet hänvisar till, kan det vara värt att publicera det igen via din företagssida, i linje med denna nya strävan mot mer värdefullt material.

Utbildning Linkedin marknadsföring och annonsering

Sammanfattning ändringar av LinkedIn’s algoritmer

LinkedIn ändrar ständigt på både algoritmer och funktioner. Det är viktigt att du håller dig uppdaterad men även att du vågar testa nya saker. Ett snabbt engagemang är fortsatt viktigt vilket förvånar mig att de säger att tiden spelar ingen roll. Men det viktiga är att du vet vem du vill nå och har en kontinuitet. Fortfarande är rekommendationen hög, 3-5 inlägg per vecka, i varierade format, men kvalitet slår oftast kvantitet.

Algoritmerna på LinkedIn har en huvudsaklig uppgift: att visa dig så relevant innehåll som möjligt, så att du spenderar mer tid på plattformen. Variera ditt innehåll, mät och anpassa dig efter din målgrupp. Algoritmerna ändras ständigt, så våga testa dig fram!

Fördjupa dig här:

Spotify, Problem solver’s, LinkedIn’s algorithm changes
Artikel: Entreprenuer, With This LinkedIn Algorithm Change, Your Best Posts Could Reach New Readers for Months
Artikel: Senaste uppdateringen av algoritmerna (jan 2024)


När du är redo finns det två sätt jag kan hjälpa dig

Hur många tips och verktyg du än använder behöver du ha grunderna på plats först. Strategi, mål och plan samt förståelse för hur LinkedIn fungerar.

Under de senaste 1q åren har jag hjälpt tusentals personer och företag att ta sig till en högre nivå på LinkedIn.

Om du letar efter sätt för att komma till nästa nivå med marknadsföringen kan jag hjälpa dig på två sätt.

1) Utbildning, internt på ditt företag eller boka dig på en av mina öppna utbildningar.

→ Marknadsföring och annonsering på LinkedIn

→ Skapa och planera innehåll effektivt till LinkedIn

→ Kontakta mig om du vill boka en intern utbildning

2)  Anlita mig för individuell strategisk rådgivning.

Du och jag arbetar praktiskt och effektivt vilket snabbt tar dig vidare till nästa nivå.
Det här är för dig som är genuint intresserad av att ta LinkedIn till nästa nivå. Den här är främst för beslutsfattare, Vd/chefer, marknad/kommunikation eller om du är en entreprenör som verkligen har bestämt dig för att satsa på LinkedIn.

→ Uppdraget är minst 4 (2×2) timmar men för bästa resultat rekommenderar jag 10 timmar.
OBS! Dessa uppdrag är helt skräddarsydda och tas i mån av tid.

→ Ansök här för att jobba tillsammans.



Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedInLinda Björck

LinkedIn-expert
Social media manager

SmartBizz AB

Välkommen att följa mig:

LinkedIn
Youtube
Spotify
Facebook
Instagram

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *