Att mäta din aktivitet på LinkedIn: Nyckeln till framgång
Att mäta din aktivitet på LinkedIn: Nyckeln till framgång
Vet du vad du ska mäta på LinkedIn? Ali Hassan, Enterprise Client Solutions Manager ger sina bästa tips på vad du ska mäta och hur det påverkar resultatet med din marknadsföring på LinkedIn.
Att mäta rätt på LinkedIn är avgörande
Att mäta alla aktiviteter på din företagssida samt annonsering är avgörande för att optimera din strategi och få ut maximalt av plattformen. Oavsett om du kör organiska inlägg eller betalda annonser ger Linkedin’s inbyggda verktyg dig värdefulla insikter som kan hjälpa dig att få ett bättre resultat.
2 viktiga punkter att hålla koll på
LinkedIn har ett riktigt bra mätverktyg och statistik. Här är två punkter som är extra viktiga att hålla koll på.
#1 Förbättra din organiska närvaro
Identifiera dina mest engagerande inlägg: Se vilka inlägg som genererar flest visningar, likes, kommentarer och delningar. Anpassa din strategi efter vad din målgrupp uppskattar.
Förstå din målgrupp: Få data om din målgrupps demografi, intressen och beteenden. Rikta ditt innehåll mer effektivt för att nå rätt personer.
Spåra tillväxten av din sida: Se hur din företagssida växer över tid och identifiera vilka strategier som lockar flest följare.
#2 Maximera avkastningen på dina annonser
Mäta ROI: Beräkna hur effektivt dina annonskampanjer genererar leads, konverteringar och intäkter. Revenue Attribution Report är ett verktyg som gör det möjligt att spåra intäkter på kampanjnivå.
Spåra konverteringar: Använd Conversions API för att få en mer tillförlitlig bild av hur dina LinkedIn-annonser leder till konverteringar på din webbplats eller app.
Förfina din målgruppsstyrning: Rikta dina annonser mot specifika målgrupper, i vissa fall direkt mot medlemmar som tidigare visat intresse av era annonser eller kanske till och med aktivt besökt er företagssida.
Mät kampanjens effekter: Om du planerar att lansera en större awarenesskampanj, håll koll på relevanta nyckelord. Du kan sedan följa upp dessa nyckelord i Google Trends för att se om kampanjen har gett effekt på söket. Detta ger dig en indikation på hur väl din kampanj har lyckats öka varumärkeskännedomen och intresset.
Relaterad artikel: 3+3 tips på hur du kan använda organiskt och paid innehåll på LinkedIn
7 tips för att få ett bättre resultat på ditt innehåll
Att regelbundet analysera data och justera din strategi på LinkedIn är avgörande för att maximera dina resultat, hålla dig uppdaterad med förändringar i algoritmer och trender, samt bättre förstå och anpassa dig till din målgrupps preferenser.
Genom att du kontinuerligt utvärderar och förbättrar din strategi säkerställer du att dina resurser används på ett effektivt sätt, vilket bidrar till långsiktig tillväxt och stärker din närvaro på plattformen över tid.
- Utnyttja LinkedIn’s statistik-verktyg för att få en överblick över hur det organiska innehållet har presterat.
- Konfigurera Conversions API för att spåra konverteringar mer tillförlitligt.
- Analysera data regelbundet och gör justeringar i din strategi vid behov.
- Se till att dina landningssidor är mobilvänliga och optimerade för konvertering.
- Använd en tydlig CTA (call to action) som uppmuntrar användaren att vidta åtgärder.
- Spåra inte bara konverteringar utan även andra mätvärden som räckvidd, visningar och klickfrekvens.
- A/B-testa olika aspekter av dina annonser, inklusive rubriker, bilder och CTA:er.
Kom ihåg att mätning är en kontinuerlig process.
Genom att regelbundet spåra och mäta din aktivitet på LinkedIn kan du optimera din strategi och få ut maximalt av plattformen för att nå dina affärsmål.
Ett bra första steg är att implementera conversions api och installera LinkedIn insight tag för att faktiskt få djupare insyn i det du faktiskt uppnår.
Revenue Attribution Report i LinkedIn Business Manager är ett verktyg som gör det möjligt att spåra intäkter på kampanjnivå och tydligt visa hur mycket intäkter som kan härledas till varje enskild kampanj. Genom att bryta ner intäkterna på en detaljerad nivå får annonsörer insikt i vilka kampanjer som genererar mest värde, vilket hjälper dem att optimera sin marknadsföring i plattformen. Detta möjliggör en exakt mätning av ROI för varje kampanj, vilket i sin tur leder till mer strategiska beslut och effektivare budgetfördelning.
Sammanfattning framgångsnyckeln är att mäta rätt på LinkedIn
Att mäta rätt på LinkedIn är viktigt för att uppnå framgång med sin marknadsföring på plattformen. Många företag och användare fokuserar på felaktiga mätvärden, såsom antal följare eller likes, vilket kan ge en skev bild av hur effektiv deras strategi egentligen är. Istället bör du fokusera på bättre mätvärden, som engagemangsgrad, konverteringar och hur väl innehållet når rätt målgrupp. Genom att mäta dessa punkter kan du bättre förstå vad som fungerar och inte. Och därigenom optimera dina insatser på LinkedIn för att uppnå bättre resultat och affärsmål.
Relaterade artiklar:
6 externa verktyg för att mäta hur det går på LinkedIn
När du är redo finns det två sätt jag kan hjälpa dig
Hur många tips och verktyg du än använder behöver du ha grunderna på plats först. Strategi, mål och plan samt förståelse för hur LinkedIn fungerar.
Under de senaste 11 åren har jag hjälpt många företag och marknadsförare att ta sig till en högre nivå på LinkedIn.
Om du fortfarande letar efter sätt för att komma till nästa nivå med marknadsföringen kan jag hjälpa dig på två sätt.
1) Utbildning, internt på företaget eller boka dig på en av mina öppna utbildningar.
→ Marknadsföring & annonsering på LinkedIn
→ Skapa och planera innehåll effektivt till LinkedIn
→ Kontakta mig om du vill boka en intern utbildning
2) Anlita mig för individuell strategisk rådgivning & coachning.
Du och jag arbetar praktiskt och effektivt vilket snabbt tar dig vidare till nästa nivå.
Det här är för dig som är genuint intresserad av att ta LinkedIn till nästa nivå. Det är främst för beslutsfattare, Vd/chefer, marknad/kommunikation eller om du är en entreprenör som verkligen har bestämt dig för att satsa på LinkedIn.
Uppdraget är minst 5 timmar men för bästa resultat rekommenderar jag att du bokar mitt coach-program.
→ Ansök här för att jobba tillsammans med mig.
OBS! Dessa uppdrag är helt skräddarsydda och tas i mån av tid.
Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedIn
LinkedIn-expert
Social media manager
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!