3+3 tips på hur du kan använda organiskt & betalt innehåll på LinkedIn

3+3 tips på hur du kan använda organiskt & betalt innehåll på LinkedIn

I en artikel från LinkedIn framgår det att när ett företags följare utsätts för både organiskt och betalt innehåll blir de 61% mer benägna att konvertera jämfört med dem som bara fick se betalt innehåll.

Det är en ganska imponerande siffra.

Vad denna statistik också berättar är att personer som får se organiska inlägg är mer redo för en konvertering. Dina följare på LinkedIn har visat ett intresse för ditt varumärke och genom att engagera dem med autentiskt organiskt innehåll tillför du ständigt värde som hjälper din målgrupp och fördjupar intresset för ditt varumärke.

organiskt & betalt innehåll på LinkedIn

Innehåll på LinkedIn

Men allt handlar om ditt innehåll – oavsett om det är organiskt eller betalt så är det innehållet som avgör hur det går. Det finns en mängd format att välja mellan och du måste testa både innehåll och själva formatet för att se vad som funkar.

Jag har sett mängder med misstag på LinkedIn, både i annonser och i organiska inlägg.

3 steg för en strategi för ditt organiska innehåll på LinkedIn

#1 Lär känna din community / målgrupp och mål

Det här är grunden, själva kärnan. Innan du börjar investera i att bygga en community behöver du vara kristallklar gällande vem och varför.

Vem är din ideala kund/persona?

Även om de som är intresserade av ditt varumärke, inklusive tidigare, nuvarande och framtida anställda och kunder, kan vara en del av din målgrupp, är det värdefullt att ha en idealisk kundtyp i åtanke.

Om du använder LinkedIn’s statistik för demografi och analyserar besökarna kommer du att förstå om du lockar och engagerar rätt målgrupp och hur de interagerar med din sida. Detta är särskilt viktigt om du tänker rikta betalt innehåll till din din organiska publik, främst för att nå den högre konverteringsgraden.

Vad försöker du uppnå på LinkedIn?

Det råder ingen tvekan om att dina organiska inlägg bör grundas i ett engagemang för att bygga relationer och ge värde för din målgrupp. Men varför gör du det här?

  • Är det att öka din räckvidd och antal följare?
  • Att engagera och påverka varumärkes känslor?
  • Eller för att vårda dina största fans som så småningom kommer att bli ambassadörer för ditt varumärke?

När du vet dina mål kommer de taktiska delarna att falla på plats.

#2 Ta inte på dig för mycket

Jag har aldrig träffat ett marknadsföringsteam som har resurser över, så var realistisk om din organiska strategi. Det är ok att börja smått!

Det viktiga är att börja! Och det är frestande att gå all in med mängden av gratis funktioner & möjligheter som finns på LinkedIn. Du kan bl.a använda följande:

  • Sidor
  • Showcase-sidor
  • Produktsidor
  • Artiklar för sidor
  • LinkedIn-evenemang
  • LinkedIn Live

Och listan kan bli längre.

Men om du var tvungen att prioritera rekommenderar jag att du fokuserar på din LinkedIn-sida. Det är ”hemmet” för ditt varumärke på LinkedIn. Och tänk som det är ett hem. Är det trevligt, ombonat och samtal med din målgrupp eller är det mest att du basunerar ut information från företaget?

Relaterad artikel: 9 verktyg som hjälper dig med innehåll

Hitta din publiceringstakt

LinkedIn rekommenderar att du ska göra 5 inlägg per vecka. Om ett dagligt inlägg låter för mycket för dig, rekommenderar jag att du publicerar minst en gång i veckan, gärna två gånger.

Servera innehåll till relevant målgrupp

Många marknadsförare har missat att på LinkedIn kan du målgruppsanpassa dina organiska inlägg till ett specifikt segment av dina följare. Ungefär som en betald kampanj. Använd detta för att säkerställa relevans och hålla engagemanget högt i dina inlägg.

Testa och lär dig

På samma sätt som du A/B-testar dina annonser, behöver du testa olika typer av innehåll och format. Då lär du dig vad som resonerar bäst med din målgrupp.

Ha koll på statistiken för att se vad som fungerar och vad som inte fungerar. När du gör detta kommer du att upptäcka att vissa inlägg går mycket bättre än andra. När ett organiskt inlägg går bra kan du boosta det inlägget. Att lägga pengar på ett bra organiskt inlägg är ett enkelt sätt att få större synlighet och räckvidd bortom dina följare.

Enligt en undersökning använder 96% av B2B-marknadsförare LinkedIn för att distribuera content.

#3 Ge dina följare det innehåll de vill ha

När det gäller marknadsföring är det mest tidskrävande att ständigt producera innehåll. Här är tre sätt som kan förenkla processen:

  • Gör en översikt över ditt befintliga innehåll
    Det gömmer sig säkert något innehåll i någon mapp eller planeringsverktyg. Du har troligtvis en mängd befintligt innehåll, till exempel pressmeddelanden, läsvärda artiklar, rapporter, guider och white papers. Dessa kan du snabbt återanvända för sociala medier.
  • Använd hashtags och innehållsförslag
    Bjud in dig själv till pågående konversationer genom att använda relevanta hashtags. En annan funktion på din företagssida på LinkedIn är innehållsförslag. Det baseras på vad som redan trender inom ditt område.
  • Mixa nytt & gammalt
    Inte varje inlägg måste vara sprillans nytt eller ha en kreativ bild eller video. Fundera på att dela inlägg där företaget blir omnämnt, dvs @omnämnanden, eller en artikel från tredje part som är relevant för din bransch. Du kan också publicera en fråga eller köra en omröstning för att starta en konversation med dina följare. Och kom ihåg, endast textinlägg kan ge bra effekt – när de görs bra!

Relaterad artikel: Så skapar du innehåll på ett effektivt sätt

organiskt & betalt innehåll på LinkedIn

Tre enkla sätt att nå din organiska målgrupp med annonsering

#1 Boosta inlägg som har gått bra

Din företagssida på LinkedIn är en bra testplats. När du har ett organiskt inlägg som har fått bra engagemang, testa att boosta det inlägget. Detta expanderar omedelbart din räckvidd bortom dina kända följare. Att boosta ett inlägg är ett enkelt sätt att nå ny publik och få följare eller om du vill testa att köra en snabb, betald kampanj på LinkedIn.

GUIDE: Så boostar du inlägg på LinkedIn

#2 Använd retargeting för att nå dina befintliga följare

Dina följare är redan medvetna och relativt engagerade i ditt varumärke. Detta är troligtvis din främsta målgrupp för dina annonser (om du inte har bjudit in kreti & pleti att följa sidan 🙄)

Använd retargeting för att skapa en målgrupp baserad på personer som antingen har besökt din LinkedIn-sida eller klickat på knappen i sidans introduktion.

#3 Använd retargeting för deltagarna på ditt LinkedIn Event

När personer har tackat ja till ditt LinkedIn-evenemang och därigenom visat intresse för ditt varumärke och/eller evenemang kan du använda retargeting för att nå dessa igen. Det kan du snabbt göra om till en målgrupp och när du har minst 300 personer i den målgruppen kan du använda den i dina annonser.

Utöver detta så kan du självklart annonsera med en mängd kriterier och format – till både känd & okänd målgrupp. Exempelvis kan du annonsera på något av följande sätt

  • Sponsrade inlägg i flödet med bilder, video, event & karusell
  • Sponsrade Messaging ads (in mails)
  • Enkla text annonser
  • Dynamic ads – synliga via datorn ute till höger

Mät, mät och mät

Att läsa, mäta och förstå statistiken är otroligt viktigt. För organiska inlägg kan du bl.a mäta:

  • Demografi
  • Besökarna
  • Aktiviteter & engagemang
  • Engagemangsgrad

Du kan även se statistik för dina evenemang och LinkedIn live.

När det gäller att mäta annonsering så titta på följande:

  • Impressions / visningar
  • Klick
  • CTR
  • Konverteringsgrad
  • CPC
  • CPL
  • Besökare till hemsidan

Relaterad artikel: Vad betyder CPC, CTR och andra förkortningar

Den här artikeln är delvis kuraterad från LinkedIn, How to Blend Organic and Paid Media Strategies to Drive More Conversions


Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedInLinda Björck

LinkedIn-expert
Social media manager

SmartBizz AB

Välkommen att följa mig:

LinkedIn
Youtube
Spotify
Facebook
Instagram
Twitter

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *