Idétorka? 9 verktyg som hjälper dig med innehåll till LinkedIn & sociala medier
Idétorka? Här är 9 verktyg som hjälper dig med innehåll till LinkedIn, sociala medier & blogg
Säkerligen har du, liksom jag, fått idétorka – vad ska jag publicera för innehåll på LinkedIn nu då? Om du dessutom har en hög publiceringstakt kanske du känner att ”det där har jag ju redan publicerat”. Då är mitt tips att använda dig av något av nedan verktyg för att du ska hitta nya vinklar på ditt innehåll. Ibland räcker det att få ett förslag på en ny rubrik så vips har du fått en ny vinkel för ett inlägg på LinkedIn, din blogg eller andra sociala medier.
Nu är det är upp till dig att bestämma hur du vill använda dessa idéer. Förhoppningsvis ger det dig tillräckligt med ämnen att skriva om under de närmaste månaderna och att det hjälper dig att bli mer aktiv på LinkedIn, i andra sociala medier eller i din blogg.
Följande verktyg inspirerar till nytt innehåll på LinkedIn & sociala medier
Ofta brukar jag rekommendera att titta på hur andra gör. Vad gör dina konkurrenter? Hitta inspiration genom att googla, läs bloggar, kolla på Youtube och i sociala medier. Vilka rubriker ser du som fångar ditt intresse? Använd den rubriken och justera den för dina egna syften.
Samma men skriv annorlunda. Du kommer se att ofta är förslagen som du får liknande. Men när du har hittat några förslag, testa dessa. Och en vanlig rubrik som fortfarande funkar är ”5 tips på…” eller ”7 saker du inte visste om…” Det genererar nyfikenhet. Men se till att du lägger tid på själva innehållet så det märks att det är du, eller ditt företag som är avsändare.
Och kom ihåg att du även återanvänder och återskapar det innehåll som du redan har publicerat, allting behöver faktiskt inte vara nytt.
Relaterad artikel: 13 sätt att återanvända ditt innehåll
#1 Answer the public
Verktyget AnswerThePublic är fantastiskt. Här får du en mängd förslag på innehåll, de beskriver det själv som en guldgruva med idéer. Answer The Public lyssnar på data från sökmotorer som Google och tar sedan snabbt fram alla användbara fraser och frågor som folk ställer kring ditt sökord.
Det är en guldgruva av insikter som du kan använda för att skapa färskt, extremt användbart innehåll, produkter och tjänster. Den sortens innehåll dina kunder verkligen vill ha.
Här får du förslag som visas både visuellt och i en lista. Du skriver in ett ämne, ord eller varumärke. För bäst resultat bör du använda 1-2 ord och du kan även välja land och språk. Jag har testat både svenska och engelska. Förslagen jag får är mycket bättre på engelska så testa dig fram. Du får jämförelser som ”LinkedIn vs Xing”, förslag på vem, var, för, kan etc.
Du kan också klicka på varje förslag och då blir det en Google-sökning som du kan använda för ännu mer inspiration.
Relaterad artikel: Så skapar du innehåll till LinkedIn på ett effektivt sätt
Några exempel:
- how LinkedIn algorithm works 2021
- is linkedIn premium worth it
- are LinkedIn learning certificates useful
- LinkedIn can you block someone
#2 Hubspot blog idea generator
Hubspot har flera verktyg som är gratis och i deras blog idea generator kan du skriva in upp till fem ord. Därefter får du förslag på fem blogg-idéer men du kan, genom att skriva in din e-postadress, låsa upp ytterligare 250 ideér!
Här valde jag två ord, LinkedIn och Marketing. De fem förslagen som jag fick var:
- LinkedIn: Expectations vs. Reality
- Will Marketing Ever Rule the World?
- The Next Big Thing in LinkedIn
- Marketing Explained in Fewer than 140 Characters
- This Week’s Top Stories About LinkedIn
Relaterad artikel: 50 tips på innehåll till LinkedIn
#3 Quora
Ytterligare en plats jag går för att hitta inspiration till innehåll och rubriker är Quora. Det är ett stort forum där människor ställer frågor om precis allting. Skriv bara in ämnet som dina läsare är intresserade av eller namnet på din bransch, så börjar du hitta frågor som du kan förvandla till innehåll.
Du får både svar på frågor som andra har ställt och relaterade frågor.
Exempelvis:
#4 Buzzsumo
På Buzzsumo hittar du mängder med tips för att skapa innehåll. I gratisversionen kan du göra 10 sök per månad. Du får insikter om innehåll för att generera idéer, skapa högpresterande innehåll, bevaka dina prestationer och identifiera påverkare. Du får en lista på artiklar som har fått ett högt engagemang i sociala medier. Om du blir premium-medlem så får du väldigt många funktioner och content-ideér.
#5 Sumo
I verktyget Sumo får du förslag på rubriker utifrån de ord som du själv fyller i. Du kan välja mellan olika rubriker såsom nummerlista, how to’s, förklarande/varför och starka/kontroversiella.
När jag knappar in ett antal ord får jag bland annat följande förslag:
- Warning! Are You Sabotaging Your LinkedIn Presence?
- Start How To Use LinkedIn NOW!
- What You Should Know About How To Use LinkedIn
- We Analysed 10 Marketers And Here’s What We Found
- How To Get Customers Without Advertising
#6 Tweak your biz
Om du vill ha många förslag på ett enkelt sätt ska du testa Tweakyourbiz. Du skriver in ett ord och vips får du en mängd förslag på titlar.
Du kan också ladda ner hela listan med ämnen som du får. Bland annat får du förslag på ämnen under huvudrubriker som listor, frågor, karriär, hur, hemligheter och mycket mer.
Även här har jag skrivit in LinkedIn och får en mängd förslag.
- Are You Embarrassed By Your LinkedIn profile? Here’s What To Do
- Do LinkedIn Better Than Gary V
- Cracking The LinkedIn Code
- How LinkedIn Made Me A Better Salesperson Than You
- LinkedIn Is Crucial To Your Business. Learn Why!
#7 Ubersuggest
Ubersuggest är ett verktyg med flera funktioner och är ett av Neil Patel’s gratisverktyg. Du får göra tre gratis sökningar per dag och du får bl.a reda på sökvolym, SEO, CPC, backlinks samt förslag på sökord och ideér för ditt innehåll. Den är sajten är riktigt intressant för att söka på konkurrenter!
Relaterad artikel: Vad betyder CPC, CTR, CPM och andra ord i digital marknadsföring?
Även här har jag sökt på LinkedIn marketing.
#8 Google relaterade sök
När du söker på Google får du förslag på relaterade sökningar. Dessa frågor kan du göra om till inlägg. Här kan du kombinera flera ord för att få bättre och mer relaterade sökfraser. När jag söker på LinkedIn får jag flera förslag såsom:
- Varför LinkedIn
- Är LinkedIn gratis?
- Hur får man fler följare på LinkedIn?
- Hur använda LinkedIn som företag
#9 Google search console
Kanske du tycker det här tipset är oväntat men i Google search console ser du exakt vilka ord och sökfraser personer använder för att hamna på din hemsida. Här får du många tänkvärda tips, antingen för att blogga mer om det ämnet, förbättra blogginlägget så det blir ännu tydligare och seo-anpassat och göra som inlägg i sociala medier.
Hos mig dyker flera inlägg upp som har några år på nacken men som fortfarande driver mycket trafik. Det innebär att det finns ett intresse för det ämnet vilket går att använda i sociala medier.
Sammanfattning för att hitta innehåll till LinkedIn, sociala medier & blogg
Med den här listan av verktyg hoppas jag att du ska slippa få idétorka. Snarare blir det kanske så att du får så många ideér att det produceras innehåll i en rasande takt. Genom att du har en ständig närvaro på LinkedIn och i andra sociala medier kommer du få en bättre effekt – om själva innehållet är läsvärt.
Har du tips på något verktyg? Kommentera!
Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedIn
LinkedIn-expert
Social media manager
Trackbacks & Pingbacks
[…] Relaterad artikel: 9 verktyg för att hitta innehåll […]
[…] Relaterad artikel: 9 verktyg som hjälper dig med innehåll […]
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!