7 tips på hur du kan tänka gällande innehåll på LinkedIn
Så här kan du kan tänka gällande innehåll på LinkedIn
Att ha en bra profil och/eller en företagssida på LinkedIn är grundläggande men för att få synlighet behöver du även publicera eget innehåll. Tidigare har jag pratat om hur du går från passiv till aktiv med synlighetsutmaningen. I den här artikeln får du konkreta tips på vad du kan publicera för innehåll på LinkedIn och färska siffror just gällande innehåll.
Publicera innehåll på LinkedIn som är läsvärt
Ofta pratar jag om att ha ett mål med närvaron på LinkedIn och att våga ta plats.
Att utmana dig själv. Och att positionera dig som expert inom ditt område. Det är lättare för en person att göra det, bli en så kallad thought leader men med stöd från företaget blir det här win-win.
Relaterad artikel: Så här blir du en tankeledare (thought leader) på LinkedIn
Helen Crowe Blomgren summerande min senaste livesändning så här:
✓ Våga ta plats
✓ Våga vara synlig
✓ Gå från passiv till aktiv
✓ Hjälp andra med kunskap
Det här är ganska ”enkla” saker, utmaningen ligger i att ta fram läsvärt innehåll. Och att våga sluta prata om dina produkter och tjänster. Men fastna inte i att det ska vara perfekt i alla inlägg utan här fungerar den berömda 80/20-regeln utmärkt.
Done is better than perfect.
Koppla det här till ditt mål & KPI
Vad är ditt mål med närvaron på LinkedIn?
Ditt mål bör ligga som grund för hur du ska arbeta med LinkedIn. Dessutom bör du koppla detta till en eller flera övergripande KPI:er som trattas ner till mätbara mål.
När du har satt ditt mätbara mål och vet vad du vill ha ut av LinkedIn blir det lättare att ta fram både innehåll och format som är anpassat för din målgrupp.
Relaterad artikel: 10 KPI:er du bör ha koll på
Tänk på din målgrupp
När du publicerar inlägg på LinkedIn bör du ha din primära målgrupp i tankarna. För vem är det som du publicerar inlägg?
Ju mer du vet om din målgrupp och vad de uppskattar desto lättare blir det att ta fram rätt och anpassat innehåll. Här behöver du även sätta dig in i statistiken för att se så det verkligen är din målgrupp som interagerar med dina inlägg och inte bara dina vänner och kolleger. Vilka problem du löser åt dina kunder och hur kan du formulera det i inlägg?
Relaterad artikel: 5 viktiga saker att mäta på LinkedIn
Hur ofta ska du publicera på LinkedIn?
Det finns en rekommendation från LinkedIn att publicera 5 inlägg i veckan, det är ganska mycket och själv publicerar jag 3 inlägg i veckan på min profil och 3-4 inlägg på SmartBizz företagssida på LinkedIn. Plus inlägg i andra sociala medier.
Du behöver hitta en takt som är bra för dig och öka successivt. Gör du ett inlägg i veckan så kan du säkert öka till två och gör du två kan du troligtvis öka till tre. Tänk bara på att kvalitet alltid slår kvantitet.
Istället för att fokusera på antal inlägg bör du fundera på hur många inlägg du klarar av att ta fram, och i vilket format de ska vara i.
Enligt LinkedIn vill personer se 10 innehåll innan de tar kontakt med ett företag. Därför är det viktigt att publicera innehåll på LinkedIn kontinuerligt. Vecka efter vecka.
Vilka format kan du använda på LinkedIn?
Precis som i andra sociala medier finns det en mängd format på LinkedIn som du kan använda. De vanligaste är:
- Bilder
- Video
- Texter
- Länk till hemsida/artikel
Men det finns ännu fler format så exempelvis ladda upp dokument/pdf och skapa polls. Kanske du även har hört att LinkedIn håller på att släppa stories?
Relaterad artikel: GUIDE: Så här använder du stories på LinkedIn
Hitta ditt sätt
Det är lätt att kopiera andra personer och företag. Oavsett om det handlar om tonalitet eller format behöver du hitta ditt sätt. Autenticitet är en viktig del i att lyckas på LinkedIn. Även om du tar hjälp med att ta fram innehåll behöver det ändå synas att du är avsändaren. Själv har jag blivit både kopierad och bestulen på inlägg men det är svårt, eller kanske till och med omöjligt att lyckas med det. Däremot kan du inspireras av andra men att du hittar ditt sätt att formulera inlägg.
Inspiration kan du hitta genom att du följer andra företag/personer i din bransch, hashtags eller bloggar, poddar och vloggar. Du kan även hitta inspiration i böcker som du kan göra ett utdrag ifrån eller från andras inlägg och kommentarer i sociala medier. Om du gör det är det kotym att tagga den personen och då lyfter du även den personen.
Tänk på engagemang
Att få engagemang i dina inlägg på LinkedIn är viktigt. Utan engagemang får du i princip ingen räckvidd. Det innebär *inte* att du ska tagga mängder med personer som en del har satt i system. Det handlar om att tagga 2-3 personer som är intresserade av det du publicerar. På företagssidan har du funktionen där du avisera dina medarbetare men även där bör du tagga andra personer och företag.
Enligt LinkedIn engagerar sig 60% i innehåll som är relevant och 57% i innehåll som är utbildande. Därför rekommenderas det att du i första hand publicerar inlägg som är relevant för din målgrupp.
Exempel på rubriker för dina inlägg på LinkedIn
När du gör ett inlägg så är rubriken bland det viktigaste. Det är med den du kan stoppa en person som vanligtvis bara scrollar förbi. Även här bör målgruppen var i fokus och våga nischa dig!
Exempel:
- 3 tips på hur du…
- Bra exempel på…
- Dåliga exempel på…
- 5 vanliga misstag
- Myt vs fakta
- Ge lösningar på ett problem
Den här artikeln grundar sig delvis från en av mina LinkedIn Live som du kan se här nedanför. Jag sänder oftast live på fredagar 08:30, gå gärna in och följ mig så får du en avisering när det är dags. Och om du inte kan den tiden så kan du alltid se en live-sändning efteråt. Jag brukar ladda upp mina LinkedIn Live på Youtube, där hittar du även alla mina andra videos.
Har du förslag på vad jag ska prata om i kommande live-sändningar?
Svara på detta inlägg eller skicka ett mail till mig så ska jag göra mitt bästa för att lyfta just det du föreslår!
Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedIn
LinkedIn-expert
Social media manager
Trackbacks & Pingbacks
[…] Relaterad artikel: 7 tips på hur du kan tänka gällande innehåll på LinkedIn […]
[…] allt handlar om ditt innehåll – oavsett om det är organiskt eller betalt så är det innehållet som avgör hur det går. […]
[…] Relaterad artikel: 7 tips på hur du kan tänka gällande innehåll på LinkedIn […]
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!