Stories på LinkedIn
Stories på LinkedIn
Stories på LinkedIn, blir du överraskad?
I veckan bekräftade LinkedIn att de testar ett nytt format, nämligen stories. Visserligen bara internt och i dagsläget vet vi inte heller hur det kommer se ut men under kommande månader kommer LinkedIn att testa stories bland sina medlemmar.
Stories kommer verkligen att dela LinkedIn i två läger. De som tänker kvalitét, omvärldsbevakning och arbetar med employer branding får nu helt plötsligt ett nytt format och ett nytt sätt att uttrycka sig på. Visserligen är stories ett enkelt format som inte ska vara i hög kvalitet men det kommer ändå att ta tid att göra.
Hur ska användare på LinkedIn klara av att publicera stories när en hel del inte ens klarar av att posta regelbundet (och optimerat) på LinkedIn i de format som redan erbjuds?
Jag är själv en av de som förespråkar innehåll av värde och använder LinkedIn till att både posta eget läsvärt innehåll för mitt nätverk men även för att själv läsa intressanta artiklar, bygga nätverk och hålla mig uppdaterad.
Fördjupa dig här: GUIDE – stories på LinkedIn
Hur kan du använda stories på LinkedIn?
Hur mixar du som marknadsförare innehåll av värde och stories, och är det ens möjligt?
Ja, troligtvis men det gäller att hitta din tonalitet som passar både din målgrupp på LinkedIn och ditt innehåll.
Ett exempel på hur du kan använda stories är att dela intressanta händelser och event från arbetet. Tack vare att stories visas på hela skärmen är det enkelt att dela tips och tricks som hjälper medlemmarna på LinkedIn att arbeta smartare. Även sättet som tittaren kan ge respons på stories uppmuntrar till att svara med meddelanden. Dvs, det gör det lättare för någon att säga, ”och förresten … Jag såg att du känner Linda, kan du presentera mig?”
LinkedIn har släppt många nyheter de senaste åren såsom live video, event, reaktioner och trendande nyheter.
Här hittar du alla nyheter som LinkedIn har släppt och som jag har bloggat om.
Pete Davies säger:
As the head of content products at LinkedIn, my job is to make sure we’re giving professionals every format and feedback opportunity they need to make these conversations as productive as possible. Over the last few years, that’s led us to launch features including Newsletters, Live Video, Trending News, and Reactions. There are more conversations taking place in the LinkedIn feed than ever before, with a 25% year-over-year increase in engagement.
Relaterad artikel: De senaste nyheterna för din profil och nyheter för företagssidor.
Varför stories på LinkedIn?
Tja, om du tittar på utvecklingen av det här formatet är det populärt i andra sociala medier just för snabb konsumtion, exempelvis på Instagram och såklart Snapchat. Beroende på din ålder är du säkerligen mer eller mindre bekväm med det här med stories. Som en parantes frågade jag min sambo (60-talist) som aldrig ens har använt stories.
Och så finns det en generationen som har växt upp med snabba kommunikationsformat som just stories.
Pete Davies säger:
We’ve also found there’s an entire generation growing up with Stories as a way of speaking; they’re more comfortable starting conversations with a full-screen ephemeral format than posting updates and prefer sharing content that lives as a moment in time rather than as an item in a feed.
LinkedIn skickade ut en enkät om stories
Om du följer mig har du kanske snappat upp att jag har berättat att jag fick en enkät från LinkedIn i december 2019. Det enda den enkäten innehöll var frågor om stories. Så att LinkedIn har sneglat på det här är egentligen ingen överraskning.
Nedan bilder är skärmdumpar från enkäten som jag fick gällande LinkedIn stories.
Vad tror du – kommer stories bli en bra funktion på LinkedIn?
Jag anser att det är ett intressant tillägg, en utveckling av möjligheterna att hitta sitt eget anpassade sätt att använda LinkedIn. Och med tanke på att det är ett enkelt format som uppmuntrar till mer personligt och spontant material. Det kan man kan se på hur stories används på Instagram, Snapchat, Facebook och Youtube. Det finns dock ingen garanti som säger att LinkedIn kommer släppa funktionen till alla utan vi får helt enkelt avvakta och se vad som händer under våren. Och som alltid, först tittar du på ditt mål/syfte, din målgrupp och din strategi för att fastställa vilka funktioner och verktyg du har bäst nytta av.
Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedIn
LinkedIn-expert
Social media manager
Trackbacks & Pingbacks
[…] gick igenom dina sekretessinställningar är det dags nu. Bl.a finns en inställning för hur dina stories kommer […]
[…] Redan i mars skrev jag att LinkedIn testade stories och hur du kan använda formatet i din marknadsföring. […]
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!