Så skapar du innehåll till LinkedIn på ett effektivt sätt

Så skapar du innehåll till LinkedIn på ett effektivt sätt

När jag publicerade ett inlägg på LinkedIn som handlade om hur mycket innehåll & inlägg som jag publicerade 2020 fick jag mängder med frågor. På min profil på LinkedIn publicerade jag 281 inlägg och dessa fick över 1,6 miljoner visningar. Och totalt publicerade jag över 600 inlägg i sociala medier och då gäller det att ta fram innehåll effektivt. Ofta ser jag att det hela tiden ska tas fram nytt innehåll vilket blir väldigt tidskrävande och långt i från effektivt.

Så skapar du innehåll effektiv sätt

Först och främst handlar det om planering och veta vad du eller ditt företag vill ha ut av LinkedIn.
Vad är målet med att ha en närvaro på LinkedIn?

Men det handlar också om din målgrupp. Vilket intresse och behov har din målgrupp? Och hur kan du hjälpa dem med ditt innehåll? Det är alltså målgruppen som ska vara i fokus, inte du eller företaget. Redan nu kan du kika igenom dina tidigare inlägg och titta  på vad det är du har publicerat och vilket format du har använt.

Relaterad artikel: 7 tips på hur du kan tänka gällande innehåll på LinkedIn

Vilket format ska du använda för ditt innehåll på LinkedIn?

På LinkedIn har du en mängd format att välja mellan. Och format har jag både skrivit och pratat om tidigare. Förutom att hitta rätt format, både utifrån LinkedIn och dina resurser behöver du ha en plan för att publicera innehåll regelbundet.

Du kan använda bilder, texter, videos, dokument och många fler format men frågan är vad är du bra på? Och har du en närvaro i flera sociala medier behöver du gå igenom vilka format som finns på respektive plattform.

Publicera innehåll regelbundet

Att ständigt ta fram och publicera innehåll är tidskrävande men otroligt viktigt. Med en kontinuitet påminner du både de som följer dig och LinkedIn att du ständigt är där. Det syns direkt i statistiken när du är inaktiv och i det här avsnittet av LinkedInpodden pratar vi om hur snabbt det går utför.

Vill du lära dig skapa innehåll till LinkedIn, effektivt?
Då ska du boka dig på min utbildning!

Avsätt tid för att ta fram innehåll

Att ”dutta” lite här och lite där fungerar dåligt. Avsätt tid för att ta fram ditt innehåll och tänk långsiktigt. När du skapar så ska du göra mer samtidigt. Inte bara ett inlägg utan innehåll för flera veckor och i varierat format. Ett vanligt misstag är att korspublicera, undvik det för ingen blir glad över att du publicerar exakt samma inlägg i flera sociala medier.

Relaterad artikel: 50 tips på innehåll till LinkedIn

Utgå från ett format

För min del utgår jag ofta ifrån den här bloggen. Den är mitt nav och det som styr mitt skapande och innehåll för både LinkedIn och andra sociala medier. För just den här artikeln har jag utgått från frågor som jag har fått på LinkedIn och som jag sedan gjorde en live-sändning av och som nu även är en blogg.

Återanvänd och återskapa ditt innehåll

Precis som jag skriver här ovanför så utgår jag från ett format och som jag sedan både återanvänder och återskapar. En blogg blir till en video, text, karusellbilder osv. På engelska säger man repurpose och reuse vilket kommer spara din tid. Förutom att du tar fram innehåll mer effektivt så når du fler personer genom olika format. En del vill se en video, andra vill läsa text. Därför är det även viktigt att ha en mix av de olika formaten som LinkedIn och andra sociala medier erbjuder.

Evergreen content

Evergreen content innebär att det är innehåll som har lång hållbarhet och är aktuellt långt efter att du har skrivit det. Tvärtom är exempelvis när jag skriver om nyheter som LinkedIn släppt medan det här inlägget från 2017 om gratis bilder är ett bra exempel på innehåll som håller över tid. Om du som jag har en blogg så ser du snabbt i Google Analytics vilka inlägg som du drar trafik vilket innebär att

Schemalägg dina inlägg

Att manuellt publicera inlägg är tidskrävande. Har du en närvaro i flera sociala medier så innebär det att du måste vara online och publicera inlägg flera gånger per dag. Därför rekommenderar jag att du använder ett verktyg för att schemalägga dina inlägg.

Fördjupa dig: 7 tips på bra verktyg för att schemalägga inlägg

Mät resultatet

För att se vad din målgrupp resonerar med behöver du mäta hur det går för ditt innehåll. På LinkedIn kan du se exakt hur det har gått för dina inlägg och även andra sociala medier har bra statistik.

Fördjupa dig: 5 sätt att använda statistik för att maximera närvaron

I denna live-sändning pratar jag om hur du tar fram innehåll effektivt.

Vänligen klicka här och acceptera kakor för att titta på den här videon.

 


Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedInLinda Björck

LinkedIn-expert
Social media manager

SmartBizz AB

Välkommen att följa mig:

LinkedIn
Youtube
Spotify
Facebook
Instagram
Twitter

5 Kommentarer

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] Relaterad artikel: Så skapar du innehåll till LinkedIn på ett effektivt sätt […]

  2. […] Relaterad artikel: Så skapar du innehåll till LinkedIn på ett effektivt sätt […]

  3. […] Relaterad artikel: Så skapar du innehåll på ett effektivt sätt […]

  4. […] Relaterad artikel: Så skapar du innehåll på ett effektivt sätt […]

  5. […] Relaterad artikel: Så skapar du innehåll på ett effektivt sätt […]

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *