Kommentera mera på LinkedIn

Därför ska du kommentera mera på LinkedIn

En del tror fortfarande att så snart ett inlägg är publicerat så är det klart. Men att få engagemang och kommentera på LinkedIn är viktigt, både att du skriver en kommentar men även att du får kommentarer i dina inlägg. Du kan se varje kommentar som ett eget innehåll och som kan ta dig och ditt personliga varumärke långt utanför ditt kända nätverk.

kommentera linkedin

En kommentar kan vara början till att bygga en relation som kan generera i:

  • leads
  • uppdrag
  • jobb/erbjudande
  • kännedom om ditt varumärke

Ja listan kan faktiskt bli ännu längre.

En kommentar på LinkedIn är ett innehåll

När du stannar upp och läser ett intressant inlägg, kommenterar du det?

Visserligen finns det en algoritm som heter dwelltime, dvs när du läser ett inlägg utan att interagera så får det inlägget en liten boost. Men du får ingen synlighet på det.

Grejen är den att när du kommenterar lyfter du både dig själv och den personen som har skapat inlägget. Personen som har skrivit inlägget får en knuff av LinkedIn’s algoritmer och större synlighet. Och du får synlighet i den personens nätverk.

Genom de första raderna i ditt inlägg kan du få personer att sluta scrolla – och stanna vid ditt inlägg. Men det gäller att bjuda in till dialog. Lättaste sättet att göra det på är att bestämma dig för vad du vill att andra ska göra när de ser ditt inlägg. Det kan du göra med att avsluta ditt inlägg med en CTA = en uppmaning.

Relaterad artikel: Så skapar du innehåll till LinkedIn på ett effektivt sätt

Våga engagera dig i kommentarerna

Att kommentera är viktigt men väldigt underskattat. Genom att du avsätter tid för att engagera dig i andras (tänk målgrupp & syfte) inlägg med värdefulla kommentarer bidrar du till ett bra innehåll. Genom din kommentar ger du värde och samtidigt bygger du ditt personliga varumärke.

LinkedIn lyfter innehåll som får kommentarer men de lyfter också enskilda kommentarer. I nedan exempel har jag kommenterat ett inlägg och min enskilda kommentar har fått 41 likes.

kommentar linkedin

Här är 6 skäl till varför du bör kommentera mer på LinkedIn:

#1 Kommentarer på LinkedIn är innehåll

En genomtänkt kommentar är innehåll. Undvik att bara skriva ”bra inlägg” eller ”bra tips”. Visst det är bättre än ingen kommentar alls men genom en längre kommentar visar du din kunskap. När du engagerar dig kommer du också att bli mer synlig. Oftast upplevs det som om tröskeln är lägre för att kommentera än att göra egna inlägg.

Genom att du kommentarer inlägg så kan du få synlighet för din relevanta målgrupp. Andra kommer att se dina kommentarer och om de gillar vad du skriver är det en stor chans att de till och med vill skapa kontakt med dig.

#2 Kommentera är ett sätt att nätverka

Som du läste tidigare kan relevanta kommentarer hjälpa dig att få ökad synlighet. Genom att du lämnar en kommentar så bjuder du in till dialog och nya samtal. Det handlar inte bara om antalet gillanden du får, det handlar om de faktiska konversationerna som händer med dig och ditt varumärke.

Dessutom, om du kommer tillbaka för att kommentera och engagera dig med dina följare och svara på kommentarer, bygger du långsamt din relation till din publik. Algoritmen upptäcker detta och du kommer direkt att få mer och mer dragkraft dag för dag! Så ja, kommentera är också ett sätt att bygga nätverk!

Linkedin _coach marknadsföring

#3 Kommentarer visar din expertis

Dina kommentarer kommer att vara en direkt representation av din röst. Förutom att du visar ditt varumärke så visar du även din expertis. Här är några tips på hur kan du kommentera:

  • Se till att din kommentar är relevant
  • Berätta din åsikt
  • Kommentera för att starta en konversation
  • Kommentera inlägg från välkända influencers

Du ska inte skriva irrelevanta kommentarer, håll dig till ämnet, oavsett vad du skriver så tänk på vad själva inlägget handlade om. Inkludera sedan din egen personliga åsikt i ämnet (förklara varför du har en viss uppfattning då alla kanske inte håller med dig), och det är ett bra sätt att börja prata! Dina kommentarer ska ge mervärde till diskussionen, de bör leda till nya konversationer och stärka relationerna med dina följare.

I nedan exempel kommenterade David Stavegård ett av mina inlägg. Hans kommentar har fått 48 likes!

kommentera linkedin

#4 Kommentarer ökar ditt personliga och professionella varumärke på LinkedIn

Dina kommentarer hjälper dig att få större kännedom om ditt personliga och professionella varumärke. Som jag har nämnt tidigare ger kommentarer dig synlighet. Om du är ett varumärke och samarbetar med din följares kommentarer är det större chans att de prioriterar dig framför andra varumärken. Det handlar om förhållandet du odlar!

Gällande synlighet så fungerar LinkedIn lite annorlunda än andra sociala medier som Facebook, Instagram eller Twitter. Vanligtvis skulle du lämna en kommentar och personen vars inlägg du kommenterade skulle få ett ökat engagemang. På LinkedIn får både den personen vars inlägg du kommenterar en avisering plus att din kommentar dessutom lyfts av Linkedin och blir synlig i flödet för ditt nätverk. Det innebär att din kommentar får en mycket bredare publik.

Relaterad artikel: 50 tips på innehåll till LinkedIn

#5 Kommentar bygger relationer

Dina kommentarer kan tillföra värde och skapa konversationer i realtid. Och du visar din publik dina perspektiv, din kunskap och du kan dessutom välja att kommentera vilka inlägg som helst. Dock rekommenderar jag att du tänker igenom vilka inlägg du vill kommentera.

Relaterad artikel: Vikten av att nätverka på LinkedIn

#6 Det är enkelt att kommentera

Detta är förmodligen en av de största fördelarna med att kommentera – det är enkelt! Att lämna en kommentar tar mindre än en minut. En välskriven kommentar kan såklart ta mer tid men det viktiga är att du kommer igång och du kan alltid fortsätta dialogen i själva kommentarstråden. Det här är ett enkelt och snabbt sätt för dig att synas och sticka ut. Det bästa av allt är att du kan göra det precis när du vill.

Vill du lära dig kommentera smart och effektivt?

Tar det lång tid för dig att hitta ”rätt” inlägg, ämne och personer?
Fastnar du i flödet och letar där?

Då ska du boka dig på min masterclass, så skapar du en kommentarsstrategi.

masterclass kommentera LinkedIn

Sammanfattning – kommentera mera & bättre på LinkedIn

Genom att du kommenterar relevanta inlägg – och dessutom lämnar en genomtänkt kommentar får du bättre effekt. Undvik att sälja dig själv i dina kommentarer för det kommer troligtvis inte ge en positiv effekt. Ha fokus på att tillföra något av värde och där det passar sig kan du såklart berätta mer om dig, eller länka till en läsvärd artikel.

Se LinkedIn som din scen där du kan visa upp din talang, din expertis och kommentera för att bygga upp ditt nätverk.

Börja med att kort nämna vad inlägget handlar om och tagga skaparen.
Därefter skriver du din kommentar och ställ gärna en fråga i din kommentar så samtalet håller igång.

Det här avsnittet finns även som podcast på LinkedInpodden.

 

Berätta – hur mycket tid avsätter du för att kommentera på LinkedIn?


Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedInLinda Björck

LinkedIn-expert
Social media manager

SmartBizz AB

Välkommen att följa mig:

LinkedIn
Youtube
Spotify
Facebook
Instagram
Twitter

5 Kommentarer
  1. Gerd
    Gerd says:

    Tack Linda!

    Bra upplägg och tips! Jag tar med till kursen imorgon.

    Åh, jag avsätter flera timmar dagligen att kommentera och följa upp.
    Blir mitt sätt att nätverka, umgås, lärdomar, inspiration och språkrör och mycket mer.
    Så värdefullt!

    Svara
  2. Therese
    Therese says:

    Underbara tips Linda!!!! Jag har haft LinkedIn länge men har egentligen aldrig engagerat mig. Inte förrän nu vill säga. Och när jag går in i något intressant (som kan ge mig själv mycket vinning) går jag verkligen ALL in. Så här ska det nu kommenteras, skrivas, nätverkas och leva och andas LinkedIn .

    Svara

Trackbacks & Pingbacks

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *