Vilka format ska du använda på LinkedIn?
Vilka format ska du använda på LinkedIn?
Varje vecka får jag frågor om vilket format som är bäst att använda på LinkedIn. Det finns många olika format som du kan välja att använda på LinkedIn. Förutom att du kan publicera innehåll på LinkedIn i deras utvalda format så bör du även ha både blogg, vlogg och podcast med i din marknadsföringsmix eftersom du både kan återanvända och publicera dessa på LinkedIn.
Vilka format finns det att välja mellan på LinkedIn?
På LinkedIn finns en mängd format men oftast ser jag återkommande samma format om igen och igen. Det är precis som om personer, marknadsförare, säljare och företag har fastnat i ett enda format, ungefär som en skiva som hakat upp sig. Kanske det låter tufft men med tanke på alla format som finns borde fler använda dessa på LinkedIn. Dessutom släpps det löpande nyheter och även om du inte tänker använda dessa nu är det viktigt att du håller dig uppdaterad.
Ett exempel, nyligen släppte Instagram Reels och varje gång jag går in på Instagram så får jag se…. Reels. När LinkedIn släppte polls, eller undersökningar som det heter på svenska, så lyftes de i flödet. Polls är dessutom det absolut enklaste formatet du kan använda dig av på LinkedIn. Kanske är det så att ett av de nya formaten kommer bli din bästa vän?
Följande format kan du välja mellan på LinkedIn
Här är en lista på de format som du kan använda nu på LinkedIn. Och det kommer fler. LinkedIn uppdateras ganska snabbt nu och i artikeln gällande nyheter för september 2020 hittade jag hela 14 stycken! Stories är på väg till Sverige och det planeras att släppas Q4. Det återstår att se ifall det blir så…
GUIDE: så använder du stories på LinkedIn
Om du kikar på denna listan, handen på hjärtat, vilka av dessa format har du använt på LinkedIn?
- LinkedIn Live (du behöver ansöka)
- Event
- Artiklar
- Dokument
- Video
- Bild
- Text
- Erbjud hjälp
- Hitta en expert
- Polls / undersökningar
- Kudos
- Stories
Relaterad artikel: LinkedIn har släppt fler sätt du snabbt kan skapa inlägg på
Som du ser finns det en hel del att välja mellan men är det egentligen något som är bättre eller sämre att använda? Tja, det beror på flera saker. Exempelvis:
- Vad är ditt mål?
- Hur ska du göra för att nå dit?
- Vad vill du ha ut av LinkedIn?
- Hur & vad ska du mäta?
- Vilka resurser har du för att ta fram innehåll?
Ofta hör jag att det är fokus på visningar men det blir snett då visningar räknas på olika sätt beroende på vilket format du använder. Om jag tar video som exempel så räknas det först som en visning efter 3 sekunder men artiklar, inlägg och live räknas på andra sätt. Dessutom ändras algoritmerna med jämna mellanrum så det är enskilt en dålig mätpunkt.
Relaterad artikel: 10 mätpunkter / KPIer du kan ha i sociala medier
Välj det som passar dig och LinkedIn
Att ha en blogg på hemsidan är väldigt värdefullt och podcasts växer för fullt.
Båda är bra och flera format som finns på LinkedIn är också bra att använda.
Frågan är vad du är bäst på?
Är du bättre på att prata, välj det och hitta sätt som matchar de olika formaten på LinkedIn. Det finns verktyg som du kan använda för att göra om innehåll till en kort video. En video, eller rörligt innehåll som det faktiskt är, måste inte vara en person som står framför kameran och pratar. Du kan likaväl spela in en ljudfil där du lägger till några bilder eller göra ett bildspel från Keynote/PPT. Du kan även använda verktyg som Repurpose som gör om en podcast (ljudfil) till en video eller iMovie där du laddar upp en ljudfil och skapar ett bildspel. Även Animoto och Magisto är enkla program att använda för att skapa videos.
GUIDE: Rätt mått och storlek för video till sociala medier
Är du bättre på att skriva, välj att arbeta med texter. För korta textinlägg på LinkedIn kan du använda ett vanligt inlägg och för längre texter kan du skriva en artikel. Dessutom håller LinkedIn på att släppa nyhetsbrev till samtliga användare och det kan vara värdefullt för dig som är duktig på att skriva. Kan du kombinera detta med en blogg så har du ett långsiktigt resultat med tanke på SEO.
En del på LinkedIn säger att video är bäst, andra säger att text är bäst. Jag säger att själva innehållet är det absolut viktigaste, dvs vad du pratar och skriver om. Utgå ifrån dig själv och hitta de format som du kan briljera i. Även om video är bra på LinkedIn kanske du känner att det är ett format som inte passar dig. Du behöver börja med det som du är bra på och utgår från vilka resurser du har till förfogande för att ta fram innehåll.
Använd det format på LinkedIn som du är bäst på
Vad det egentligen handlar om är att du behöver utgå från dig själv i kombination med de format som finns och sedan tänka i flera steg.
Vilka format har du använt hitintills och vilka kan du utöka med? Du kan inte vara bra på allt, fokusera istället på dina styrkor och ta hjälp med resten.
Om jag tar mig själv som exempel så är jag bra på att skriva, fixa bilder och stå framför kameran. Att få fram ett budskap av värde för mina följare i varierat format. Däremot tycker jag varken det är kul eller är bra på, att redigera videos så det har jag tagit hjälp med. Det spelar ingen roll om du är soloföretagare eller arbetar på en marknadsavdelning, att jobba med bra innehåll är tidskrävande och kräver både kunskap, verktyg och uthållighet. Ingen är bra på allt.
Återanvänd ditt innehåll
Tidigare har jag pratat om hur viktigt det är att återanvända innehåll. Med återanvända menar jag inte att du ska återpublicera exakt samma innehåll igen utan att tänka i flera format. Givetvis kan du, och bör återpublicera dina inlägg men allt innehåll börjar med ett format.
Relaterad artikel: 13 sätt du kan återanvända innehåll på för ökad räckvidd
Här skiljer jag alltså på ”reuse” och ”repurpose” där det senare snarare handlar om att förvandla, anpassa och använda för nya inlägg.
Om jag tar LinkedInpodden som exempel så ansvarar jag för hemsidan, texter och bilder medan Tomas klipper ljudfiler och laddar upp dessa på Libsyn. En del av de ämnen vi pratar om har jag skrivit om här i bloggen, några har vi pratat om i live-sändningar och en del är nya och/eller som vi har fått frågor om.
Skulle vi göra ännu mer så hade vi kunnat spela in själva sändningen, skapat korta videoklipp med utdrag från varje avsnitt, skapat undersökningar, publicerat stories, skrivit textinlägg om det på LinkedIn och fördjupat ämnet antingen på min blogg eller i en live-sändning. Och listan kan bli ännu längre.
Ytterligare ett exempel:
Ett annat exempel är mina LinkedIn Live. När sändningen är klar så återpublicerar jag dessa på Youtube och IGTV samt publicerar ett inlägg på Instagram. Några gånger har jag bloggat om ämnet, antingen före eller efter sändningen. Skulle jag göra ännu mer hade jag valt att klippa ner sändningarna till korta videos, göra om till bildspel, stories samt skapat fler inlägg till både LinkedIn och Facebook. Det handlar alltså inte om att fram nytt innehåll utan hur du kan effektivisera och återanvända det innehåll som du en gång har skapat.
Vill du göra många format och maximera effekten av LinkedIn och ditt innehåll – överväg att ta hjälp! Anlita en copywriter, en videograf och hitta verktyg som effektiviserar ditt arbete.
Nyfiken, vilket format brukar du använda på LinkedIn och varför?
Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedIn
LinkedIn-expert
Social media manager
Välkommen att följa mig:
LinkedIn
Youtube
Spotify
Facebook
Instagram
Twitter
Trackbacks & Pingbacks
[…] Relaterad artikel: Format på LinkedIn […]
[…] Relaterad artikel: Vilka format kan du använda på LinkedIn […]
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!