LinkedIn utvecklar ett program för innehållsskapare
LinkedIn utvecklar ett program för innehållsskapare
LinkedIn har påbörjat arbetet med att utveckla ett program för innehållsskapare på plattformen. En spännande utveckling för vad vore LinkedIn utan allt innehåll?
Programmet för innehållskapare på LinkedIn
Med det här nya programmet kommer det finnas flera nya möjligheter, både för de som skapar innehåll och för företag. Bl.a kommer det att finnas ett nytt sätt att nå ut med ditt budskap och marknadsföring genom att samarbeta med influencers på LinkedIn. Det är bra för dig som har LinkedIn som primär plattform.
Relaterad artikel: Så skapar du innehåll på ett effektivt sätt
Nyligen publicerade LinkedIns Editor in Chief, VP Dan Roth en jobbannons för en Head of community vars fokus kommer vara att stödja de personer som skapar innehåll.
Daniel skriver:
”Creators are the lifeblood of LinkedIn. People who share their voice with the goal of building up the community – whether that’s by creating original posts, stories, videos, articles, etc.; amplifying new people to follow; sharing news and links and explaining why they’re worth your time; etc. – help us all see what’s possible and what’s coming.”
LinkedIn noterar dessutom att det har skett en stor tillväxt i konversationer som på plattformen, med innehåll som delas upp 50% jämfört med året innan 2020.
Fördjupa dig: Statistik för LinkedIn
Nya annonsmöjligheter
Detta kommer sannolikt att leda till nya annonsmöjligheter i LinkedIn’s videoprodukter och inom LinkedIn Stories, (som redan beta-testas). Det pekar också potentiellt på att en innehållsskapare kan bli marknadsförare. Det blir då möjligt för varumärken att hitta relevanta personer att samarbeta med för sina kampanjer på LinkedIn.
Det öppnar upp nya marknadsföringsmöjligheter, både för de som vill maximera sina personliga insatser på LinkedIn och för varumärken som vill öka sin räckvidd.
Relaterad artikel: Så kan du mäta din annons på LinkedIn
För dig som har arbetat med att bygga upp ditt personliga varumärke på plattformen kan LinkedIn snart erbjuda dig nya sätt att få mer nytta av sådana incitament, till och med monetära. Det kan hjälpa till att ytterligare bygga din professionella bild som expert inom din bransch.
För varumärken som förutom möjligheten till att annonsera med videos och i stories kan det betyda att du snart kommer att kunna samarbeta med relevanta influencers. Med hjälp av deras etablerade närvaro och expertis kan du utöka räckvidden på dina kampanjer. Det innebär att förutom att med hjälp av dina medarbetare och deras profiler, kan nå nya personer med hjälp av detta nya program..
Sammanfattning
Det är en spännande utveckling och programmet är bara i sin linda. Det är definitivt något att titta på, särskilt om LinkedIn är en viktig plattform för ditt varumärke och marknadsföring.
Håll utkik här på bloggen, när det släpps mer information kommer det att hamna här.
Den här artikeln är delvis kuraterad från Social media today.
Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedIn
LinkedIn-expert
Social media manager
Trackbacks & Pingbacks
[…] bli spännande att se hur det kommer att utvecklas. Redan nu håller LinkedIn på att utveckla ett program för innehållsskapare. Det här blir säkerligen en del i detta, ju mer & bättre innehåll desto mer tid spenderar […]
[…] och engagemang på ett helt nytt sätt. Nyligen gick LinkedIn ut med att de även utvecklar ett program för innehållsskapare och ny lyfter man innehåll på ett helt nytt […]
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!