Statistik för LinkedIn 2021

Statistik för LinkedIn 2021

Antal användare ökar på LinkedIn men enligt siffror från en stor undersökning av Social Pilot har 39% av användarna på LinkedIn aldrig publicerat något inlägg. Och 16% publicerar inlägg flera gånger i veckan.

Den här artikeln bygger på rapporten från Svenskarna och Internet,(förkortas SOI nedan), LinkedIn’s egna siffror samt statistik från Social Pilot’s artikel. Ha i åtanke att siffrorna från Svenskarna och Internet avser 2020.

Antal användare statistik LinkedIn 2021

Antal användare ökar på LinkedIn

Enligt SOI använder nästan hälften av de arbetande internetanvändarna under Q3 LinkedIn. Det innebär en ökning med 4 procentenheter under pandemin. För drygt ett år sedan skrev jag ett inlägg gällande antal användare på LinkedIn. Då var det 675 miljoner användare och de senaste siffrorna som LinkedIn har släppt säger 722 miljoner. I ett nyligen släppt inlägg skriver LinkedIn att de nu har passerat 740 miljoner användare!

Även om antal användare ökar så är det fortfarande ett förhållandevis lågt antal som är aktiva på LinkedIn.

Statistik antal användare LinkedIn

 

På nedan bild som är från LinkedIn ser du att LinkedIn ökar. Det som jag ser är intressant är att konversationerna ökar med 55% och LinkedIn Live med 437%. Att live ökar så drastiskt kan verka häpnadsväckande men tänk på att långt ifrån alla har tillgång till Live och många av oss (inkl mig själv) sänder live regelbundet. Intressant är också att 1 miljon timmar spenderas på LinkedIn Learning som ingår i premium. Visserligen har LinkedIn haft en del learning-kurser gratis under 2020 pga pandemin men annars är det bara tillgängligt för dig som har premium-konto.

Relaterad artikel: 4 sätt att kickstarta din marknadsföring på LinkedIn

statistik LinkedIn 2021

LinkedIn används mest av tjänstemän, högutbildade, personer som bor i höginkomsthushåll samt personer som jobbar i privat sektor.

2 av 3 tjänstemän (65%) svarar i Q3 att de använder LinkedIn minst någon gång, vilket är en stor skillnad mot arbetarna där motsvarande siffra är 22 procent. Båda grupperna har ökat sin användning av LinkedIn under pandemin, men tjänstemännen i högre utsträckning.

Mer än hälften av de som jobbar i privat sektor använder LinkedIn i Q3 till skillnad från bara en dryg tredjedel av de som jobbar i offentlig sektor. Båda grupperna har ökat sin användning under pandemin, men de i den privata sektorn i högre utsträckning.

Relaterad artikel: Vikten av att nätverka på LinkedIn

De högutbildade är de som har ökat sin närvaro mest på Linkedin under pandemin, +6 procentenheter. I rapporten framgår det att personer med lägre utbildning använder LinkedIn mer sällan.

Av de som bor i ett hushåll med höginkomsttagare svarar 6 av 10 i Q3 att de använder LinkedIn. Det är en liten ökning på 2 procentenheter från Q1.

Det är även fler män än kvinnor som använder LinkedIn. Gällande Q3 använder män LinkedIn oftare, 40% minst någon gång och 34% är kvinnor.

I nedan diagram från SOI’s rapport, visar de att 46% av användarna arbetare, 39% arbetssökande och internatanvändare +16 år är 37%.

 

Användare LinkedIn Sverige

Användandet av LinkedIn

I artikeln från Social Pilot framgång det att 3 personer får jobb varje minut via LinkedIn. 91% av chefer bedömer LinkedIn som sitt första val för professionellt relevant innehåll. När det gäller antal visningar så uppgår det till 9 miljarder – varje vecka.

statistik användning LinkedIn 2021

Engagemang på LinkedIn

När det gäller engagemang så kommer 22,04% av LinkedIn-trafiken från enbart sökning. En komplett företagssida på LinkedIn ger 30% fler visningar per vecka, jämfört med andra sidor. Och företag som publicerar inlägg varje vecka ser ökat engagemang med 2x.

statistik engagemang linkedin

Statistik över företag på LinkedIn

LinkedIn är den 2:a mest populära plattformen för marknadsförare inom B2B. Hela 45% har fått kunder via LinkedIn och 89% av marknadsförare litar på LinkedIn för att generera leads.

statistik företag LinkedIn

 

Sammanfattning LinkedIn statistik och användare 2021

Som du ser i diagram och artiklar så fortsätter LinkedIn att öka och ger ett högt engagemang. Fortfarande fungerar det bra med organiska inlägg men som alltid är det själva innehållet som är viktigt. Bra innehåll ger alltid högre engagemang.

Bilder samt siffror till denna artikel kommer från LinkedIn, Svenskarna och internet samt Social Pilot.


Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedInLinda Björck

LinkedIn-expert
Social media manager

SmartBizz AB

Välkommen att följa mig:

LinkedIn
Youtube
Spotify
Facebook
Instagram
Twitter

 

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *