Swipe up till LinkedIn stories – så här gör du
Swipe up till LinkedIn stories – så här gör du
Om du följer mig på LinkedIn har du kanske sett att jag har visat en ny funktion på LinkedIn, nämligen swipe up i stories. Med swipe up kan du inkludera en länk i dina stories men endast om du uppfyller nedan krav. LinkedIn släppte stories i Sverige i höstas och nu utökas den med swipe up. Funktionen ska släppas globalt men som vanligt tar det tid innan alla har fått tillgång.
Vad innebär funktionen swipe up för LinkedIn stories?
Kanske du har hört talas om funktionen förut? Swipe up innebär att du sveper bilden, eller just den storyn uppåt. Funktionen har funnits på Instagram i flera år och även där finns det krav för att du ska få tillgång till funktionen.
På bilderna nedan ser du att funktionen ger dig möjlighet att lägga till en ”läs mer”-länk i dina stories. Du kan själv välja vilken länk du vill lägga till och jag har testat att addera både en länk till ett inlägg och till en bloggartikel på hemsidan. Om du vill kan du dessutom lägga till en ny länk i varje story du publicerar.
Tittare kan sedan komma åt länken genom att svepa uppåt på skärmen, som alltså liknar Instagram. Alternativt kan de som tittar bara fortsätta att titta på dina följande stories.
Relaterad artikel: så lyckas du med stories på LinkedIn + 7 tips på innehåll
Kraven du måste uppfylla för att få tillgång till swipe up på LinkedIn
Precis som Instagram så har LinkedIn också krav på att du bl.a måste ha ett visst antal följare. Men inte bara ett visst antal följare, du måste ha följande:
- minst 5000 följare
- följ som din primära knapp på din profil
- en företagssida
Fördjupa dig: Så ändrar du till följ från skapa kontakt som primär knapp
Så här lägger du till swipe up på dina stories
För att lägga till swipe up behöver du först uppfylla kraven här ovanför och såklart ha tillgång till stories.
- Lägg till ett foto eller en video till din story
- Klicka på länk-ikonen längst upp
- Lägg till länken i rutan ”lägg till länk”
- Klicka på klart uppe i höger hörnOBS! du kan redigera länken och även förhandsgranska så du ser hur det kommer se ut
- Lägg eventuellt till en sticker och/eller text
- Klicka på publicera
Enligt LinkedIn kommer swipe up att släppas till alla företagssidor och jag har redan fått tillgång till funktionen, både på min profil och min företagssida.
Själv ser jag en fördel med att kunna använda den här nya funktionen eftersom det går att länka till båda inlägg och artiklar. Ja, till det du vill länka till helt enkelt. Och fortfarande diskuteras det om stories passar eller inte på LinkedIn. LinkedIn vill såklart anpassa sig till nya beteende och yngre användare. Och om vi jämför med Instagram så är det fler som tittar på stories än i själva flödet.
Relaterad artikel: Här är LinkedIns alla nyheter för 2020
Det är värt att testa, både på din profil och företagssida. Ha koll på statistiken och se vilka som ser dina stories. Och med den här nya swipe up, dvs möjlighet att lägga till länkar är ett sätt att driva trafik, vilket är värdefullt.
Berätta, vad tycker du?
Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedIn
LinkedIn-expert
Social media manager
Välkommen att följa mig:
LinkedIn
Youtube
Spotify
Facebook
Instagram
Twitter
Trackbacks & Pingbacks
[…] Stories växer och på Instagram har snart stories gått om vanliga inlägg i flödet, dvs fler tittar på stories än inlägg. Fördelen med stories är att det visar en mer naturlig och avslappnad sida av ditt företag och varumärke. Genom att återkommande publicera korta videos kan du få både engagemang och driva trafik till en artikel eller hemsida med swipe up-funktionen. […]
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!