6 tips för att lyckas med stories på LinkedIn som företag

6 tips för att lyckas med stories på LinkedIn som företag

LinkedIn släppte stories juni 2020 och som du kommer åt högst upp på sidan via din mobiltelefon. Hur populärt det har blivit är svårt att svara på. I mitt nätverk används stories en hel del och har du inte testat stories borde du göra det. Det är ett enkelt format och något som även borde vara med i din strategi gällande LinkedIn.

stories LinkedIn företag

Så här kan företag använda stories på LinkedIn

Stories växer och på Instagram har snart stories gått om vanliga inlägg i flödet, dvs fler tittar på stories än inlägg. Fördelen med stories är att det visar en mer naturlig och avslappnad sida av ditt företag och varumärke. Genom att återkommande publicera korta videos kan du få både engagemang och driva trafik till en artikel eller hemsida med swipe up-funktionen.

Guide: Så skapar du stories på LinkedIn

Våga testa stories på LinkedIn

Fortfarande diskuteras det om stories hör hemma på LinkedIn, dvs stämmer det med hur vi vill använda LinkedIn?

Personligen tycker jag att det är ett enkelt format och som är lätt att både skapa och använda. Det kan vara väl värt att testa och i den här artikeln får du konkreta tips på vad som har fungerat för andra företag. Stories är perfekta för att visa ett mer personligt varumärke och bl.a behind the scenes, en dag på kontoret, visa medarbetare eller specifika produkter.

Med LinkedIn Stories kan du använda olika interaktiva element, inklusive dekaler, @-tagga och dagens fråga – allt för att engagera din målgrupp. Du kan även lägga till en swipe-up länk i dina stories för att öka trafiken till hemsidan. Genom att kontinuerligt publicera stories på Linkedin kan du förstärka ditt varumärke och öka medvetenheten.

#1 Utbilda din publik

LinkedIn rekommenderar att företag & varumärken bör ge pedagogiska tips i sina händelser. Genom att du publicerar användbara tips, data, insikter från ett blogginlägg eller något från din bransch erbjuder du dina följare något av värde. Du kan även tagga relevanta personer och influencers för att ytterligare stärka trovärdigheten.

Ett av företagen som LinkedIn ha med som ett exempel är Adobe. De delar upp viktiga tips i mindre bitar så det blir lättare att konsumera.

stories LinkedIn företag

Bild från LinkedIn

#2 Visa dina produkter

LinkedIn skriver också att en story kan användas för att visa upp nya produkter och funktioner – så länge du inte blir för “säljig”. Ett uppenbart marknadsförings- och försäljningsinnehåll på kan kämpa för att fånga någons uppmärksamhet. Det finns många roliga och kreativa sätt att visa upp vad du säljer. Tänk på din målgrupp och på vilket sätt du gör det så det fortfarande är intressant. Bygg upp ett surr kring produktlanseringar eller nya funktioner och inkludera en länk till en relevant sida.

Squarespace använde LinkedIn Stories för att öka medvetenheten om deras nya tjänst och gjorde det enkelt för användare att lära sig mer genom att lägga till en länk.

#3 Lägg till en mänsklig touch

Det kan vara allt från milstolpar till anställda och kundhistorier. Det finns ett brett utbud av innehåll som du kan dela för att lyfta fram ditt varumärkes mänskliga sida. Detta är avgörande för att differentiera ditt företag och bygga starkare relationer med dina följare. Kom ihåg att du också @-taggar relevanta anställda och kunder i dina stories. Det kan vara särskilt användbart nu när fler arbetar hemifrån.

Ett exempel var när Ernst & Young lät sina praktikanter ta över deras LinkedIn-sida och publicera för deras räkning. Resultatet var ett autentiskt utseende med bilder som visade företagets vardag, behind-the-scenes.

#4 Posta om ett evenemang

Med tanke på att stories är kortlivade så kan du dela information om ett kommande och pågående evenemang. Oavsett om du anordnar ett webinarium, en produktlansering eller planerar att sända live, kan du lyfta detta i LinkedIn Stories och på så sätt öka medvetenheten.

Det kan vara särskilt fördelaktigt, eftersom dina uppdateringar kommer att vara snabbare och kan anpassas närmare till datumet för evenemanget. Deloitte Australia använde denna metod för att erbjuda unikt innehåll före och under sitt Tech Fast 50 Australia-evenemang.

Själv lägger jag oftast en kort video i mina stories innan jag går live.

#5 Ha kort information per story

Undvik att bombardera din publik med för mycket information i en enda story. Ladda istället upp flera stories där du kombinerar video, bilder och text. Då får du en sammanhängande berättelse som förenklar konsumtionen av ditt innehåll. Avsluta med en uppmaning och en länk till ytterligare resurser i den sista bilden. Detta är ett utmärkt sätt att få tittarna att komma till nya blogginlägg, videor, e-böcker etc.

I exemplet nedan visar Pfizer hur de gör ett komplext (och brådskande) motiv enkelt och lättsmält. Dessutom får tittarna möjlighet att fördjupa sig vidare om de vill det.

stories LinkedIn företag exempel

#6 Hitta sätt att interagera med följarna

I dagsläget kan inte en person reagera eller kommentera en story från ett företag. Däremot finns det andra sätt att öka engagemanget genom stories. Ett roligt och engagerande sätt är att informera om relevanta ämnen genom en frågesport eller få dem att själv ställa sig en fråga. Tänk på din målgrupp och fråga dig själv: ”Kommer det verkligen att tvinga någon att pausa och tänka? Skulle jag vilja om jag loggade in för att bläddra i mitt flöde? ”

Engagemang är nyckeln till att maximera räckvidden och om du använder stories på “rätt sätt” kan det fler sätt att få ökad synlighet.

I exemplet nedan har Verizon gjort en quiz, ett enkelt sätt att få engagemang.

stories linkedin företag

Hur stories passar in i din LinkedIn-strategi kommer specifikt att bero på din inställning. Det finns några relevanta och användbara tips som LinkedIn delar med sig av. Återigen är det svårt att säga hur bra formatet passar in på LinkedIn men användningen ökar totalt sett och är ett format som många föredrar, särskilt bland yngre publik.

Här kan du hämta en guide om stories på LinkedIn och den här artikeln är kuraterad från LinkedIn.

 


 

Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedInLinda Björck

LinkedIn-expert
Social media manager

SmartBizz AB

Välkommen att följa mig:

LinkedIn
Youtube
Spotify
Facebook
Instagram
Twitter

2 Kommentarer

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] Relaterad artikel: 6 tips på hur du lyckas med stories som företag […]

  2. […] ett sätt är att publicera en kort video som stories på LinkedIn, det är ett enkelt format och som försvinner efter 24 […]

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *