7 trender du bör hålla koll på i sociala medier 2021

7 trender du bör hålla koll på i sociala medier 2021

Förra året skrev jag en liknande artikel, 7 trender du bör hålla koll på i sociala medier 2020. Inför 2021 har jag gjort en liknande analys och skrivit denna artikel. Frågan är vad som har ändrats och är det några trender för sociala medier som även gäller i år?

Att du som marknadsförare behöver håller dig uppdaterad om vad som händer inom sociala medier är viktigt. Och när det släpps nyheter, som exempelvis som när LinkedIn släppte Stories, bör du snabbt skapa dig en bild och veta ifall det ska in i marknadsföringsmixen. Det handlar inte alltid om att vara först utan att se om just det formatet, funktionen eller nyheten passar in i din strategi och om den kommer hjälpa dig få ännu bättre resultat i sociala medier.

trender sociala medier

Skillnaden mellan trender i sociala medier 2020 och 2021

Det går otroligt fort och nyheter släpps i en rasande takt. Om jag kikar på LinkedIn, som är mitt expertisområde, skrev jag hela 28! artiklar om deras nyheter för 2020! Förra året var det video, live och stories som generellt ökade mycket. Själv började jag sända LinkedIn Live i juni -20 och har sänt live varje fredag sedan dess. Men även att ta hjälp av medarbetarna för att nå ut med ett mer äkta budskap, och såklart få högre synlighet.

Fördjupa dig: Sammanfattning av LinkedIn’s nyheter för 2020

#1 Live-streaming

2020 var det mycket som ändrades. Event ställdes in, många jobbade hemifrån, nätverksträffar och möten ställdes in. Det har påverkat antal live-sändningar, oavsett om det är en lite längre LinkedIn live som jag gör eller en kortare video i en Story eller Reel.

Live streaming är här för att stanna. Vi har nu vant oss vid att kunna interagera med varumärken i realtid online.

Under lockdown ökade Facebook antal visningarna av live-streaming med 50%. På Instagram ökade tittarna med 70% och LinkedIn ser en 158% ökning av live – och den här trenden bara ökar och ökar.

#2 UGC

Att använda UGC hjälper till att förbättra kundupplevelsen. Många konsumenter vill ha bevis innan de köper, ingen vill fatta fel beslut. Det kommer att hjälpa personer fatta beslut då UGC-innehåll både engagerar och visar “social proof”. Det bygger och stärker varumärket på ett effektivt sätt genom att du knyter kunderna närmare och skapar djupare relationer.

Oavsett hur du kommer använda användargenererat innehåll (UGC) behöver det finnas i din marknadsföringsmix. Det kan vara videor, recensioner, inlägg på sociala medier, i princip allt innehåll som användaren publicerar om ett varumärke. Det är gratis och är mer autentiskt och det har visat sig överträffa innehåll skapat av företaget så det här är något som du verkligen vill använda under 2021.

#3 Lättkonsumerat innehåll

Under 2020 syntes det att lättanvända innehåll uppskattades mer. Exempelvis kan en podcast enkelt konsumeras på språng eller ett nyhetsbrev som landar direkt i din inkorg.

En undersökning visar att 55% av amerikanerna nu lyssnar på podcasts, medan nyhetsbrev ökade med 14% under lockdown. Bekvämt och lättillgängligt innehåll som podcasts och nyhetsbrev hjälper varumärken att få djupare kontakt med kunderna och ge ett mer intimt sätt att hålla kontakten.

#4 Datadriven marknadsföring

Att utgå från analys och data blir ännu viktigare för en bra marknadsföring. Kundresor blir alltmer komplexa och det innebär fler kontaktpunkter att använda för att analysera köpbeteende. Datadriven marknadsföring har många fördelar men kräver nya färdigheter och kunskaper för dig som marknadsförare.

Marketo förutspår att de mest efterfrågade kunskaperna kommer vara dataanalys och visualisering.

#5  Varumärken måste bli mer humana & mänskliga

Smarta företag förstår att transparent, autentiskt och till och med sårbart är smart marknadsföring 2021. Människor skapar kontakt med människor. Det betyder att varumärket bör personifieras på ett sätt som berättar vem de är och  vad de står för.

Här gäller det att få ut fler personer i sociala medier, skapa mer video och prata om vad som är viktigt för din målgrupp.

#6 Lyssna mer (social listening)

Fler varumärken kommer att inkludera social lyssnande i sina strategier
Sociala medier är en guldgruva för data och insikter som företag kan använda för att förfina sina sociala strategier. Och med lanseringen av så många sociala lyssnarverktyg har det blivit väldigt enkelt för alla att få tillgång till dessa insikter.

Med tanke på den lätthet som du kan använda sociala konversationer för att få meningsfull insikt, har socialt lyssnande kommit in i varje marknadsförares strategi. Varumärken och marknadsförare använder den för en mängd olika användningsfall.

Från att förstå effekterna av en kampanj för sociala medier till att förstå hur människor uppfattar ett varumärke kan du få mycket information med hjälp av social lyssnande. Detta har gjort social lyssnande till en integrerad del av de flesta marknadsförares strategier för sociala medier.

Det finns många verktyg du kan använda för att lyssna i sociala medier som du kan använda för detta ändamål, så börja experimentera och hitta den du gillar bäst.

Relaterad artikel: 9 gratis verktyg för att bevaka konkurrenterna i sociala medier

#7 Ökning och återuppkomst av privata grupper

När fler och fler tar plats på sociala medier och vill få synlighet blir flöden fulla av mer eller mindre intressanta inlägg.  Myllret och konkurrensen ökar på sociala medier och många vill anpassa upplevelserna genom att gå med i privata grupper och forum baserat på personliga intressen. Antalet Facebook-grupper och medlemskap har ökat. Instagram ser nu att användarna delar sina stories med specifika vänner. Många går också till, eller återvänder till privata och semi-privata onlineforum för utbildning, underhållning, nätverkande och ömsesidigt intresse. I dessa grupper pratar man om specifika ämnen och jag är själv medlem i flera Facebook-grupper där man diskuterar specifika ämnen.

Sammanfattning trender sociala medier 2021

Inför den här artikeln läste jag ca 15 artiklar och som jag sedan kokade ner till trenderna som du ser i den här artikeln. Det handlar mycket om rörligt, lättkonsumerat innehåll som ska vara äkta. Att arbeta med interna ambassadörer, eller influencers, kommer öka ytterligare och ett bra samarbete mellan sälj & marknad kommer vara framgångsfaktorer.


Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedInLinda Björck

LinkedIn-expert
Social media manager

SmartBizz AB

Välkommen att följa mig:

LinkedIn
Youtube
Spotify
Facebook
Instagram
Twitter

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *