8 enkla steg på hur du skapar en strategi för sociala medier

Hur du skapar en strategi för sociala medier

En strategi för sociala medier ska ligga som grund för närvaron och hjälpa dig uppnå de mål som du har satt upp. Strategin ska svara på varför, vem, vad, var och hur men du behöver göra lite mer än så. Allting du gör i sociala medier, dvs alla inlägg du postar bör ha ett syfte och visar om du lyckas eller misslyckas. Kommentarer, delningar, tummar och omnämnande är enkla mätpunkter för att se om din målgrupp tycker om det du postar. Får du inga interaktioner behöver du stanna upp och se över strategin och ställa dig frågan vad ska du ändra på?

strategi sociala medier

8 enkla steg för att skapa en strategi i sociala medier

Här är de 8 enkla stegen som hjälper dig att skapa, eller förbättra din strategi i sociala medier. Har du redan en strategi är det kanske dags att ta fram den och gå igenom den.

#1 Sätt ett övergripande mål

Det absolut viktigaste är att sätta ett övergripande mål med närvaron i sociala medier. Utan mål vet du inte när du har lyckats, eller när du behöver justera målet. Beroende på vad du vill uppnå med närvaron ser målen också olika ut.

Sätt ett mätbart mål som är rimligt att nå.

Mät rätt saker

Det absolut lättaste att mäta är interaktioner men hur mäter du värdet av antal följare, kommentarer och delningar? Givetvis måste du ha följare för om du inte har några följare så har du ingen att prata med. Och utan engagemang får du ingen räckvidd. Engagemang är otroligt viktigt och prioriteras av i princip alla sociala medier idag. Dvs utan engagemang kämpar du emot algoritmerna vilket gör att det är svårare att nå dina följare.

För att du ska veta om du lyckas med marknadsföringen i sociala medier behöver du mäta rätt saker.

Troligtvis är det så att du mäter olika saker i respektive plattform som du har en närvaro i. I sociala medier kan du mäta bland annat:

  • konverteringar
  • varumärkeskännedom
  • leads
  • interaktioner

Exempel,

Om du vill bygga upp varumärket kan målet vara kännedom och en mätpunkt kan vara interaktioner, dvs följare, delningar och kommentarer.

Om du vill arbeta med leads och leadsgenerering kan du titta på antal konverteringar och en mätpunkt kan då vara trafik till hemsidan eller nya prenumeranter.

Fördjupa dig här: 10 KPI:er för sociala medier du bör ha koll på

#2 Vem är din målgrupp?

Ju mer du vet om din målgrupp desto lättare blir det. Skapa en persona för din idealkund och har du flera målgrupper behöver du skapa flera personas.

Utgå från fakta

Tror du att en viss ålderskategori hänger på Facebook och en annan på LinkedIn? Troligtvis men sluta gissa. Alla sociala medier har demografi över sina användare – utgå från den. Här kan jag också rekommendera att kika i den årliga rapporten från Svenskarna och Internet. Alla sociala medier uppger också statistik och demografi över de personer som följer din sida. Det variera vilken information du får tillgång till men du får ändå en uppskattning över vilka som följer din sida.

Relaterad artikel: Vad betyder CTR, CPC, CPM och andra förkortningar i sociala medier

#3 Vem är dina konkurrenter?

Att hålla koll på sina konkurrenter är viktigt. Genom att studera deras närvaro i sociala medier ser du vad som fungerar för målgruppen.

Gå igenom deras närvaro, hur ser det ut? Vilken typ av inlägg får de interaktioner på? Vad gör de som inte du gör och vice versa.

Relaterad artikel: 9 gratis verktyg för att bevaka dina konkurrenter

#4 Hur har det gått?

Att stanna upp och kika igenom närvaron ger mycket information. Vanligtvis lägger många av oss tid på att plocka fram nytt innehåll, kanske till och med utan sökordsanalys. Genom att kolla hur det går för dina inlägg i respektive plattform ser du enkelt vad som fungerar – och vad som inte fungerar.

Titta på följande:

  • Vem följer och interagerar med dig?
  • Hur ser din närvaro ut jämfört med dina konkurrenter?
  • Vilka sociala medier använder din målgrupp?

Det här bör ge dig en tydlig bild över vilket syfte respektive plattform har. Kanske du också ska ställa dig frågan, fyller den här plattformen något syfte? Dvs ser du en affärsnytta med de sociala medier du har en närvaro i, bidrar de till målet?

utbildning marknadsföring sociala medier

#5 Gå igenom och förbättra dina sociala medier

När du har mer fakta behöver du sätta upp en strategi för respektive sociala medier du har en närvaro i. Ska du vara kvar i alla eller ska du stänga något konto?

Gå igenom alla konto och optimera innehållet. Vad står det egentligen om ditt företag?

Vad vill du ha ut av varje plattform?

Skriv ner en förklaring på en mening, vad vill använda respektive sociala medier till?

Exempel:

Vi ska använda Facebook för att annonsera mot vår huvudmålgrupp med målet att öka försäljningen.

Twitter ska vi främst använda för kundsupport.

På LinkedIn ska vi främst bygga kännedom om varumärket och arbetsgivarvarumärket för att få fler ansökningar till våra lediga tjänster.

Här nedanför är en bild på en strategi framtagen för en butik. Som du ser är det olika syfte, målgrupper, innehåll och mätpunkter för varje plattform.

strategi plattform sociala medier

 

#6 Var aktiv

När du har dina sociala medier igång gäller det att vara aktiv. Att starta konto är ganska enkelt. Det kluriga är att underhålla dessa med relevant innehåll och posta inlägg återkommande. Och inte posta för att du ska utan med något som är läsvärt för dina följare.

Du kan hitta inspiration hos andra företag, tänk bara på att det som fungerar för ett företag kanske inte fungerar för dig. Du behöver hitta din tonalitet och använda bilder och videos som stämmer överens med ditt varumärke.

Relaterad artikel: Därför ska du schemalägga dina inlägg

#7 Skapa en innehållskalender för dina sociala medier

Genom att planera vilka inlägg du ska publicera och var får du bättre kontroll över dina aktiviteter. Själv använder jag ett enkelt Google docs. Där skriver jag in vilket format jag har, var jag ska posta det och när. Det ger mig en överblick på både att jag använder en mix av format men även när jag har postat vad.

När du skapar kalendern bör du fundera på två saker. För det första, hur mycket tid har du för att skapa allt innehåll som du behöver. För det andra, vilket format ska du använda för att återknyta till målet med närvaron?

Exempelvis så är länkar inte speciellt bra att använda i organiska inlägg. Därför bör du vet vilka andra format du kan använda för att uppnå ett eller flera av dina mål.

Själv utgår jag från 80/20-regeln. 80% av allt jag postar ska vara av värde för de som följer mig i sociala medier och max 20% pratar jag om mitt varumärke och tjänster. Du kan också använda 80/10/10 där 10% är reklam, 10% innehåller länkar och 80% är varumärkesbyggande på plattformen.

Det finns många modeller och vilken du väljer beror på ditt mål med närvaron. Du kan exempelvis ha: 50% varumärkesbyggande på plattformen, 20% driver trafik till en blogg, 20% är leadsgenerering och 10% av inläggen handlar om företaget. Oavsett vilken du väljer så bör ren reklam och produktprat vara lågt.

Du kan också bestämma dig för vilket format du ska använda och hur ofta. Här kan du välja en enkel modell som 1/3. Om du postar tre inlägg i veckan så ska du ha en video, en bild och en bloggartikel.

För alla mina idéer och planering för vilket innehåll jag ska posta använder jag Trello. Visuellt och enkelt att följa.

Trello innehållskalender sociala medier

#8 Mät & följ upp

En strategi är otroligt viktigt för ditt företags framgång i sociala medier. Även om du har skrivit en strategi så kom ihåg att du måste mäta och följa upp. Och inte bara det, du behöver även hålla koll på nyheter i respektive plattform.

Du har statistik i respektive sociala medier men du kan också använda externa verktyg. Vill du ytterligare spåra dina aktiviteter så rekommenderar jag dig att UTM-tagga dina inlägg så du ser exakt varifrån dina besökare kommer ifrån. Google har ett gratis verktyg för UTM-tagg, det gör att du lättare kan mäta trafiken i Google Analytics.

Tänk även på att vissa ord har olika betydelser beroende på vilken plattform du är i.

Relaterad artikel: 5 saker du som marknadsförare måste göra varje vecka

Vill du fördjupa dig mer om strategi, KPI:er och innehållsplanering ingår det i min öppna utbildning.

Den här artikeln bygger på egna artiklar samt från Hootsuite.


Linda Björck <- följ mig på LinkedIn och ta del av mina tipslinda_björck_smartbizz_linkedin

Social media manager
LinkedIn-expert

SmartBizz AB

Välkommen att följa mig:

LinkedIn
Facebook
Instagram
Twitter

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *