Vägen till framgångsrik marknadsföring
Vägen till framgångsrik marknadsföring – artikel 400
I dag publicerar jag artikel nr 400. Helt otroligt att det redan finns 400 artiklar här på SmartBizz blogg och där merparten är om LinkedIn. Vägen till en framgångsrik marknadsföring är lång. Att lyckas med att positionera sig och få synlighet kan beskrivas med två ord.
Kontinuitet och konsekvent närvaro.
Vägen framåt stavas strategi och planering
I strategin för din marknadsföring behöver du titta framåt, och bakåt. Ställa kluriga frågor till dig själv och ta reda på om du ska göra något annat i år jämfört med förra året. Ska du lägga till något, finns det nya format du behöver lära dig eller behöver du uppdatera dig på vad som fungerar bäst i de olika sociala medierna som du och/eller företaget har en närvaro i?
Vad behöver du göra för marknadsföringsinsatser, och vilket innehåll ska du publicera för att din målgrupp ska fatta ett beslut för att köpa av just dig?
Vilket mål och syfte har du eller företaget det här året?
Det har en stor betydelse för vilka marknadsföringsinsatser som du ska lägga mest krut på. Är det att bygga varumärkeskännedom, genera leads eller få organisk trafik via Google? Dessa tre alternativen innebär att du bör jobba med marknadsföringen på olika sätt. Om jag vill positionera mig som expert på LinkedIn och blir top of mind, ja då är det där fokus ska vara. Och inte bara fokus utan att maximera kraften på LinkedIn genom att använda flera olika format som LinkedIn erbjuder.
Om du vill komma högt upp i Google’s sökresultat, då bör SEO hamna högst på din prioritetslista. Givetvis går det att kombinera flera insatser men jag har aldrig stött på en marknadsförare som har tid över. Se över dina resurser så du vet att du kommer klara de målen som du har satt upp.
Och ju mer du vet desto bättre kommer det att gå.
Relaterad artikel: 7 vinster när sälj och marknad arbetar tillsammans
Innehåll, innehåll och ännu mer innehåll
Att skapa innehåll är ganska enkelt.
Det finns mängder med verktyg som hjälper dig att skapa snygg grafik, rörligt material, textade videos och dokument som du kan ladda upp på LinkedIn eller i andra sociala medier.
Jag tycker själv det är jättekul att skapa innehåll och får hejda mig själv ibland.
Var ska jag egentligen publicera det och passar det in i det målet jag har med respektive plattform?
Innan du skapar mer ”bra innehåll”, ta reda på hur du ska använda det först. Och hur du ska distribuera det. Du har säkerligen, precis som jag, en hel del innehåll som du kan återanvända och publicera igen.
Svårt med innehåll? Då ska du boka dig på min utbildning, skapa innehåll till LinkedIn på ett effektivt sätt
Marknadsföringsmixen
Om jag tittar på marknadsföringsmixen som jag använder så är det en del av framgången. Även om jag verkligen älskar LinkedIn (om det nu går att älska ett sociala medie) så behöver du, liksom jag, ha mer än så i din marknadsföring. För min del innebär det en hel del innehåll. Faktiskt ganska mycket innehåll. Varje vecka publicerar jag 10-12 inlägg i sociala medier plus min live-sändning på LinkedIn, varje fredag. På det kan jag addera den här bloggen, LinkedInpodden, nyhetsbrev på LinkedIn och mitt eget kunskapsbrev.
Det gäller att veta vad som fungerar, i respektive plattform. Vilka kanaler ska du finnas i och hur kan du göra för att nå din målgrupp i olika sammanhang, utan att det blir tjatigt?
Relaterad artikel: Därför ska du schemalägga dina inlägg + 7 bra verktyg
Vem är din målgrupp?
Ju mer du vet om din målgrupp och var de befinner sig desto bättre kommer det att gå. Ofta när jag utbildar hör jag flera osanningar.
Exempelvis:
- Vi måste vara på Facebook för alla andra är där
- Nyhetsbrev är stendött
- LinkedIn är bara en sajt för jobbsökare
- TikTok ökar, där måste vi också vara
Du behöver ställa dig själv två frågor:
- Vem säljer du till?
- Vem köper av er?
Hänger dessa svaren ihop med varandra eller är det så att du tror att ni har en målgrupp medan det faktiskt är en annan som köper av er?
I en nyligen publicerad artikel från LinkedIn framgår det att 95% av köparna inte är i marknaden just nu. Det innebär att du behöver se över ett längre tidsperspektiv så du ser att de insatser du gör verkligen ger en effekt. Du kanske inte genererar nya leads idag men om ett halvår, allt beroende på hur din säljcykel och ditt erbjudande ser ut.
Mäter du det som är rätt eller det som är lätt?
Du har en mängd saker att mäta, och som du bör mäta. Vilka KPI:er har du och vad mäter du? Visst är det kul att få engagemang i inlägg men att enskilt mäta det är sällan det bästa. Vad behöver du göra för att ta dig till målet? Och varför?
Du behöver titta både framåt och bakåt för att skapa dig en bra överblick. Utifrån den datan sätter du tydliga mätetal kopplat till den övergripande marknadsföringsstrategin.
Men du behöver också veta varför du gör på ett visst sätt. Om du vill driva trafik till hemsidan, vad är nästa steg? Hur ska du kunna fortsätt att prata med din målgrupp?
I den här livesändningen som gästades av Ann-Sofie Krol pratar vi just om vikten av att mäta, och att mäta rätt saker.
Om du exempelvis ska ha 10 nya kunder, hur och vad behöver du göra då?
Vilka marknadsföringsaktiviteter tar dig till målet?
Relaterad artikel: 10 KPI:er du bör ha koll på
Sammanfattning framgångsrik marknadsföring
Att lyckas med marknadsföringen idag kräver ett helikopterperspektiv, intresse för området och kunna läsa & förstå datan. Men du behöver även titta över vad du gör med din tid. Jag har aldrig stött på en marknadsförare som har ”tid över”. Att se vilka insatser som tar dig mot målet och att våga justera planen om resultatet uteblir. Att justera innebär inte att börja om utan det räcker troligtvis med att justera något för att du ska få målet i sikte igen. Våga tänka nytt, annorlunda och gredelint. Det är många som vill nå ut med ett budskap och ju fler användare det blir, desto bättre innehåll krävs det. Låt det ta tid men kom ihåg att du mäter det som är rätt istället för det som är lätt.
Tack för att du läser!
Utan dig som läser min blogg, eller följer mig på LinkedIn hade jag aldrig nått dit jag är idag. Visst kan jag ta fram innehåll men DU måste tycka det är intressant och läsvärt. För utan engagemang blir det knappt någon synlighet. Så idag med artikel nr 400 firar jag med dig. Tack för att du läser, rekommenderar mig och hänger med mig på LinkedIn.
Och kom ihåg, trägen vinner!
Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedIn
LinkedIn-expert
Social media manager
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!