5 saker du som marknadsförare måste göra varje vecka i sociala medier

5 saker du som marknadsförare måste göra varje vecka i sociala medier

En vanlig fråga jag får på mina utbildningar är “hur ska jag som marknadsförare hinna med allting gällande företagets marknadsföring”? Jag upplever att en hel del har fått ansvaret som marknadsförare utan att ha någon direkt kunskap om hur det egentligen fungerar i sociala medier. Eller de flesta vet hur man gör ett inlägg men det räcker inte långt idag.

marknadsförare sociala medier

Kruxet är att om företaget har en närvaro i flera sociala medier måste också varje plattform hanteras på bästa sätt. Med bästa sätt menar jag att innehåll som delas måste anpassas utifrån gällande algoritmer, i rätt format på bästa tid och dag för att få högsta möjliga effekt.

Det blir mer och mer komplext att hinna med och lära sig vad som är bästa praxis – nu. Det går fort och nyheter släpps hela tiden. Är det inte LinkedIn som släpper nyheter så är det Instagram som ändrar sina algoritmer. Eller Facebook eller….

#1 Sätt mål och följ upp målen

Att ha ett tydligt mätbart mål ligger som grund för att lyckas i sociala medier. Det är först när ett tydligt mätbart mål är satt som du vet om och när du har nått målet. Du ser tydligt om du behöver justera målet eller att ändra vilken typ av innehåll du ska göra mer av.

Ett mål ska vara mätbart och jag förespråkar att sätta ett “SMART” mål. Dvs specifikt, mätbart, attraktivt/uppnåbart, realistiskt och tidssatt.

Vad är det du vill att sociala medier ska ge?

  • Ökad trafik till hemsidan?
  • Fler leads?
  • Högre engagemang?
  • Bättre varumärkeskännedom?

Målen bör följas upp varje vecka för att se att du verkligen får rätt effekt som du vill ha ut av närvaron i sociala medier.

Om du har en närvaro i sociala medier utan mål – hur vet du när en kampanj har lyckats?
Vad är det som visar när en kampanj går bra eller dåligt?

marknadsföring sociala medier

#2 Mät och analysera

Titta på statistiken och mät allting. Hur går egentligen kampanjerna? Var kommer trafiken till hemsidan ifrån? Om du har nyhetsbrev (vilket du bör), vilka rubriker fungerar och vilken typ av innehåll gillar dina läsare? Du kan enkelt se vad de klickar på, och vad de inte klickar på. Ställ dig frågor och fundera på vad är det som gör att just en specifik artikel, inlägg eller pdf blev nedladdad många gånger eller gav högt engagemang i sociala medier?

Det som gällde i går, gäller inte i morgon.

Du behöver lära dig läsa statistiken, i alla sociala medier och i Google Analytics. När du har läst statistiken kopplar du detta till dina mål. Ställ dig frågan “varför” och lär dig vad som fungerar, först då vet du om du ska göra mer eller kanske sluta göra den typen av innehåll.

#3 Skapa bra content/innehåll

Ett bra innehåll skapar engagemang och ger både räckvidd och bra effekt. Varje vecka behöver du skapa nytt innehåll för alla de sociala medier som företaget är med i. En del av innehållet kan du anpassa och justera för fler kanaler men se till att du faktiskt anpassar det så du inte delar exakt samma inlägg i flera kanaler – samtidigt.

Relaterad artikel: 13 suveräna marknadsföringstips för sociala medier

Titta även på trendande hashtags och nyheter inom din bransch.

Med läsvärt innehåll kan du utbilda företagets följare. Bjud på kunskap i olika format. En bra marknadsförare tar fram innehåll i format som:

  • E-böcker
  • Bilder & foton
  • Videos (även Livevideo & Stories,)
  • Vlogg
  • Blogginlägg
  • Webinars
  • Presentationer
  • Infografer
  • How-to´s

Relaterad artikel: 13 sätt du kan återanvända innehåll för ökad räckvidd

#4 Studera dina konkurrenter

Sitt inte och gissa på vad som är bra innehåll för din målgrupp. Lika viktigt som att mäta och studera egna siffror behöver du studera vad dina konkurrenter gör.

Titta på dina konkurrenters aktiviteter i sociala medier. Vad de gör på Facebook, LinkedIn och Instagram samt vilka resultat får de? På så sätt kan du skapa dig en enkel bild över vad som verkar fungera i din bransch.

Att titta på djupet hur dina konkurrenter gör med sin digitala marknadsföring kan ge dig många fördelar. Inklusive identifiering av nya möjligheter, “backlink insight”, se målgrupper för annonsering och skapa kontakt med företag för att hitta synergieffekter för att erbjuda varandras tjänster och produkter.

Känner du till att du kan se exakt vilka annonser ett företag kör på Facebook?

Studera vilken typ av inlägg de gör.
Vilken effekt får de på sina inlägg och hur ser egentligen deras nyhetsbrev ut?

Relaterad artikel: 9 gratis verktyg för att bevaka dina konkurrenter

#5 Bevaka och svara på kommentarer

Att bevaka sina egna sociala medier är oerhört viktigt. Det bör göras varje dag men det beror även på hur aktiv ditt företag är i sociala medier. När någon kommenterar ett inlägg måste du vara där och svara på frågor och kommentarer.

Förutom att ha koll på din egen närvaro behöver du även lyssna runt i sociala medier, så kallad social listening.

Först handlar det om att fånga upp när någon nämner ditt varumärke, dina konkurrenter eller produktnamn som är relevanta för ditt företag. Därefter behöver du analysera informationen och se hur kan ska hantera informationen. Det kan vara så enkelt som att besvara en kommentar från en nöjd kund.

Om du inte lyssnar i sociala medier kan du missa viktiga signaler från marknaden. Människor pratar om dig och ditt varumärke online, jag förmodar att du vill lyssna på vad de säger?

Om du bryr dig om dina kunder är social listening väldigt värdefullt.

Följande bör du ha koll på:

  • Ditt företagsnamn
  • Dina produktnamn inkl vanliga felskrivningar
  • Dina konkurrenters namn och produkter
  • Buzzword från din industri och bransch
  • Namn på nyckelpersoner i ditt företag – och dina konkurrenter
  • Dina hashtags och dina konkurrenters hashtags
  • Hashtags relaterade till branschen

Det finns flera verktyg som du kan använda för social listening.

Sammanfattning

Det tar tid att hantera sociala medier och det går inte att sköta på en höft. Det är företagets marknadsföring vi pratar om och du som har ansvaret måste sätta av tid för att få en så bra effekt som möjligt av närvaron. Lär dig förstå vad som fungerar och vad som inte fungerar. Håll dig uppdaterad och hitta arbetssätt som effektiviserar din arbetsinsats och närvaron i sociala medier. Hitta verktyg som hjälper dig och som sparar din tid.

Vad tycker du som marknadsförare är den största utmaningen för närvaron i sociala medier?


Linda Björck <<– Säg Hej på LinkedIn 

linda_björck_smartbizz_linkedin

Social media manager
LinkedIn-expert

Smartbizz AB

Följ gärna mig:

LinkedIn
Twitter
Facebook
Instagram

Prenumerera på nyhetsbrevet!
Gör som många andra, prenumerera och få senaste nytt till din mail hur du får bättre resultat med företagets marknadsföring och optimerar närvaron i sociala medier och på LinkedIn.
We hate spam. Your email address will not be sold or shared with anyone else.
1 svara

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] Relaterad artikel: 5 saker du som marknadsförare måste göra varje vecka […]

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *