LinkedIn företagssida – här är nyheterna du behöver känna till
LinkedIn har uppdaterat företagssidor – här är nyheterna
LinkedIn har uppdaterat sina företagssidor med flera stora nyheter. Nytt utseende och nya funktioner hittar du numera när du är inloggad som administratör på din företagssida på LinkedIn.
Nyheterna du behöver känna till för LinkedIn företagssida
- Nytt gränssnitt
- Fler funktioner
- Fler språk
- Förslag på content
- Interagera & dela
- Hitta och dela de anställdas inlägg
- Hantera företagssidan via mobilen
- Dela dokument
- Ökad integration med bl.a Hootsuite
- Associera sidan med hashtags
Det är alltså många nya funktioner som LinkedIn har släppt för sina företagssidor, kanske inte så revolutionerande men för oss som arbetar mycket med LinkedIn kommer det här att göra stor skillnad.
En annan viktig nyhet är att du nu kan hantera företagssidan via mobilen.
Nytt gränssnitt för företagssidor på LinkedIn
Hela gränssnittet är uppdaterat och nya funktioner har släppts. Knappar har flyttats och under första pennan i översta delen (redigeringsläge) hittar du några nyheter. När du klickar här ser du att under header kan du:
- Ändra basic info – logotype & företagsnamn
- Lägga till en tagline – helt nytt
- Välja knapp – helt nytt
En tagline är kort beskrivning på max 120 tecken. Jag har skrivit ”Vägen till ökad synlighet och bättre effekt med LinkedIn & sociala medier börjar här!”
Nytt är också att du kan välja knapp. Här finns 5 varianter och du lägger till en URL för den knapp du väljer. Den här funktionen kan användas på olika sätt och bytas ut då och då. Exempelvis kan du ha länk till nyhetsbrev eller ett event. Du ser en preview så innan du bestämmer dig ser du hur det kommer se ut. Välj mellan:
- Contact us
- Learn more
- Register
- Sign up
- Visit website
Snart kommer du även att kunna skapa event på LinkedIn, funktionen har släppts i USA och kommer att finnas till alla användare på LinkedIn inom några månader.
About / om företaget
Nästa del är ”about”, dvs text om företaget. Det är här du skriver detaljerad information om företaget. Beskrivningen kan vara på max 2000 tecken så gå igenom texten så den är tydlig och inte bara en massa fikonspråk eller ”företagssnack” som ingen är intresserad av.
Under ”location” kan du nu lägga till flera adresser så har ditt företag flera kontor så lägger du till dessa här. Det är bara en adress som är synlig på startsidan, de andra hamnar längre ner på företagssidan.
Under ”featured groups” kan du lägga till grupper som företaget har på LinkedIn.
Ännu en nyhet hittar du under ”manage language”. Äntligen kan du lägga till flera språk även på företagssidan. Precis som på din profil måste du översätta all text själv. Här behöver du tänka på din målgrupp. Vem är det företaget riktar sig till?
Relaterad artikel: 13 misstag företag gör på LinkedIn
Förslag på content
Med den nya funktionen ”content suggestions” kommer du få förslag på innehåll som du kan dela. Det sparar tid när du inte vet vad du ska dela och du kan dessutom koppla det här till trender och målgrupper.
Det här är ännu ett sätt för LinkedIn att hjälpa företag att bli mer aktiva och dela mer relevant och läsvärt innehåll.
Den här funktionen släpptes i veckan.
Dela anställdas inlägg
Ytterligare ett sätt att få mer innehåll är att du kommer att kunna dela inlägg som dina kolleger har gjort. Tidigare har det enbart varit möjligt genom att kopiera URL:en men nu kommer alltså en funktion som gör att du kan dela från den anställdes inlägg direkt till företagssidan
OBS! Den här funktionen fungerar enbart när företaget är nämnt i inlägget. Funktionen är släppt i USA och beräknas släppas till alla inom de kommande veckorna.
Employees typically have 10x the social reach of their company.
Relaterad artikel: Bygg varumärket med hjälp av medarbetarna
Dela dokument
Den här funktionen är nyligen släppt till profiler och kommer även till företagssidor på LinkedIn. Här har du möjlighet att dela artiklar och matnyttig information till dina följare. En e-bok, en infograf eller en längre bloggartikel som du gjort om.
Följande format stöds: PPT, PPTX, DOC, DOCX och PDF.
Max 100 MB och 300 sidor.
Associera företagssidan med hashtags
Jag har pratat ganska länge om vikten att använda hashtags på LinkedIn. Jag som användare kan både följa och prenumerera på en hashtag så bara genom att använda en hashtag når inläggen längre. Inom kort kommer administratörer kunna associera sin sida med hashtags. Det gör att de kan lyssna på och svara på konversationer som händer om deras varumärke eller relevanta ämnen på LinkedIn.
Relaterad artikel: Allt du behöver veta om hashtags på LinkedIn
LinkedIn får integration med Crunchbase
Redan nu har den här funktionen rullats ut via datorn, till medlemmar som har engelska som språkinställning. 2019 kommer integrationen finnas globalt.
Denna information, i kombination med många andra insikter som visas på sidor, kommer hjälpa medlemmarna att hålla sig uppdaterade om företag som de är intresserade av eller som de följer. För arbetssökande kan extra kunskap om företaget hjälpa till att stärka intresset som blivande arbetsgivare. Inför ett affärsmöte för exempelvis en säljare kommer de också få en större bild av företaget och på så sätt bättre kunna förbereda sig inför kommande möten.
We are rolling out this integration to members with their settings set to English starting on desktop over the next few weeks, and will be expanding both globally and to mobile in early 2019.
Läs mer om Crunchbase och information från LinkedIn
Ökad integration med Hootsuite
LinkedIn öppnar också upp sitt API och ger tredjepartsverktyg åtkomst för att möjliggöra mer hantering av företagssidor. Ett av de här verktygen är Hootsuite. Med denna nya integration kommer administratörer nu att kunna få meddelanden inom Hootsuite när det finns aktivitet på LinkedIn företagssida.
LinkedIn har nu 590 miljoner användare och 30 miljoner företagssidor.
Sammanfattning LinkedIn nyheter företagssidor
Personligen tycker jag att det är flera bra och intressanta nyheter som kommer göra att LinkedIn blir ännu mer intressant som plattform för företag. Det blir enklare att hantera företagssidor och du får en tydligare överblick om företag som du följer. Möjlighet att dela dokument, få förslag på content och även dela anställdas inlägg kommer bidra till en högre aktivitet på företagssidan. Även utökad integration med 3:e partsverktyg är av stort intresse. Själv kommer jag att börja använda Hootsuite igen för att utvärdera den nya integrationen.
Vad tycker du om alla nyheterna på LinkedIn?
Ser du någon funktion som du direkt kommer få nytta av?
Linda Björck – Följ mig gärna på LinkedIn
Social media manager
LinkedIn-expert
Välkommen att följa mig:
Twitter
LinkedIn
Facebook
Instagram
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!