Så här hanterar du din företagssida på LinkedIn – via mobilen
Så hanterar du en företagssida på LinkedIn via mobilen
LinkedIn har över 30 miljoner företagssidor. Det är på tiden att LinkedIn har släppt den här funktionen att det äntligen går att hantera en företagssida via mobilen. Nyligen släpptes även en funktion där du kan skapa event på LinkedIn.
En företagssida på LinkedIn fungerar utmärkt för att bygga kännedom om varumärket, etablera sig som en så kallad ”thought leader”, dvs expert i sin nisch, engagera sina medarbetare och blivande kunder samt dela relevant innehåll som genererar fler leads.
Relaterad artikel: 10 tips på hur du skapar en företagssida på LinkedIn som lockar besökare
Det gäller att vara aktiv och sticka ut på LinkedIn – även för företag. Ta möjligheten att bygga företagets varumärke och kommunicera med de som är intresserade av det du delar.
Allt det här har nu blivit mycket enklare!
Så här hanterar du företagssidan på LinkedIn – via mobilen!
I den senaste uppdateringen som släpptes i veckan kan du nu äntligen hantera företagssidan via mobilen. Du slipper alltså sätta dig vid datorn för att kunna svara på en kommentar, göra ett inlägg eller följa upp statistiken. Funktionen är dock alldeles ny och som vanligt kommer uppdateringarna efter hand.
Förutom möjligheten att hantera sidan via mobilen har det även släppts flera nya funktioner, mer om det nästa vecka!
Åtkomst företagssida via mobilen
Det finns två sätt att komma åt företagssidan via mobilen.
Antingen går du in via din profil, scrollar ner till avsnittet ”experience”, dvs där du har dina jobb. Klicka på det företaget som du är admin för så kommer du direkt in som administratör på företagssidan.
Om du är administratör för flera företagssidor och inte har företagsnamnet under ”experience” kommer du åt funktionen via sökrutan. Sök då på företagsnamnet och när du kommer in på sidan är du direkt i administratörsläget.
Det är endast du som är admin som har funktionen. Både iOS och Android fungerar.
OBS! Om du inte ser att du kan göra ett inlägg har du inte fått funktionen ännu.
Via mobilen kan du:
- göra inlägg (samt spara påbörjat inlägg som utkast)
- ladda upp video och bild
- lägga till hashtags
- svara på kommentarer
- se statistik per inlägg
- se alla interaktioner, gilla, omnämnande, delningar och kommentarer
- titta på sidan som besökare
- dela sidan
En viktig sak att tänka på är att använda rätt mått för både bilder och video när du gör inlägg via mobilen. Fortfarande finns möjlighet att schemalägga inlägg via externa verktyg så kanske du ska börja med att svara på inlägg via mobilen, eller dela rena textinlägg för att på så sätt slippa tänka på vilket format du ska använda?
Relaterat inlägg: Så skapar du en video till LinkedIn – med låg budget
Precis som förut gäller det att vara aktiv för att få en bra effekt på LinkedIn. Tyvärr ser jag ofta företag som inte har förstått hur bra effekt en företagssida på LinkedIn kan ge. Att bara vara aktiv då och då eller bara dela lediga jobb är slöseri. Då behöver du fundera på varför företaget har en sida på LinkedIn. LinkedIns rekommendation är att göra inlägg varje arbetsdag, dvs måndag till fredag och mellan 7-8 eller 17-18.
Companies that post weekly see a 2x lift in engagement with their content.
Har du nytta av den här uppdateringen för en företagssida på LinkedIn?
Linda Björck – följ mig för fler nyheter och tips
Social media manager
LinkedIn-expert
Välkommen att följa mig:
LinkedIn
Twitter
Facebook
Instagram
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!