13 misstag företag gör på LinkedIn med sin företagssida
13 misstag företag gör med sin företagssida på LinkedIn
LinkedIn har passerat 500 miljoner användare och många känner till att man kan ha både en privat profil och en företagssida på LinkedIn. Det är gratis att starta en företagssida på LinkedIn men det är några saker som man behöver tänka på. Att uppmuntra personer till att följa sidan är viktigt för att öka antalet följare. Se till att alltid ha en länk till sidan i nyhetsbrev, e-postsignatur, bloggartiklar och såklart på själva hemsidan. Du följer väl Smartbizz på LinkedIn?!
Är du redo att börja använda din företagssida på LinkedIn & slippa göra vanliga misstag?
Att lära sig hantera verktyget och dess fulla potential är viktigt för varumärkesuppbyggnaden och företagets trovärdighet. Om du tittar på din företagssida på LinkedIn, gör du några av nedan misstag?
Hur ser det ut? Vilka signaler sänder du ut om företagets varumärke?
Optimera för sök
Företagssidor på LinkedIn är SEO-vänliga. Google visar upp till 156 tecken av sidans text så se till att den beskrivningen är kraftfull och innehåller relevanta sökord. På LinkedIn kan alla medlemmar söka efter företag på sökord så se till att det finns ord och fraser som beskriver företaget, dess expertis och vilken industri företaget tillhör.
Showcase sida?
Representerar du ett större företag så titta även på Showcase pages. Det är gratis att skapa dessa och de är främst designade för belysa ett produktsegment eller en del av varumärket. Tänk på att du måste skaffa följare till varje sida så jag rekommenderar att börja med en företagssida för att sedan bygga på utifrån behov och tid som företaget kan spendera på LinkedIn.
13 misstag företag gör med sin företagssida på LinkedIn:
#1 Marknadsför företagssidan innan den är komplett
Innan du börjar uppmuntra personer till att börja följa sidan se till att all information är på plats och uppdaterad. Är allting ordentligt ifyllt, ser bilderna bra ut och finns det några inlägg på sidan?
Relaterad artikel: LinkedIn nyheter gällande företagssidor 2020
#2 Har bara en administratör
Så vanligt och så farligt. Det har hänt mer än en gång att en person har slutat på ett företag och tagit med sig lösenord och statistik för annonskonto och företagssidor. Se alltid till att du har minst 2 administratörer. Personen du vill göra till administratör måste vara i ditt nätverk (kontakt) och följande roller finns:
- Designated Admin
- Recruiter Posters
- Direct Sponsored Content Poster
- Lead Gen Forms Manager
- Pipeline Builder Admin
OBS! LinkedIn kan inte ersätta eller ta bort en administratör. Håll ordning på vem som är admin och ha alltid flera administratörer på företagssidan.
LinkedIn kan alltså inte ersätta en administratör men du kan ansöka om att få bli administratör på en företagssida på LinkedIn.
#3 Dålig kvalitet på bilderna
I grundutförandet på LinkedIn har du två bilder som du kan ladda upp. Det är logotypen som ska vara 300×300 pixlar och den stora omslagsbilden som ska vara 1536×768 pixlar. Omslagsbilden är utbytbar, så tänk mer än en statisk bild. Uppdatera den vid event, produktlanseringar eller viktiga milstolpar som du vill ska synas extra.
Vill du lära dig mer om LinkedIn?
Läs mer om kommande utbildningar för företag
#4 Postar inkonsekvent
För att få en synlighet behöver det vara en löpande aktivitet på företagssidan. Inte bara lediga jobb eller inlägg då och då utan sidan behöver fyllas med innehåll, helst varje vardag. Enligt LinkedIn ska det göras ett inlägg per veckodag. Att återkommande publicera inlägg ger oftast ett högre engagemang. Om det känns övermäktigt, börja med att posta 1-2 relevanta inlägg per vecka.
Hur många inlägg är för många?
Du behöver inte vara rädd för att störa dina följare eftersom LinkedIns algoritmer sållar och bara en del av de som följer företagssidan ser inläggen. Bäst tid att göra inlägg är på morgonen eller tidig kväll, dvs när människor tar sig till och från arbetet. Testa dig fram vad som fungerar bäst för ditt företag!
Inkludera gärna en bild eller annat visuellt media i dina inlägg. Bilder genererar upp till 98% fler kommentar. Videos spelas direkt i flödet och får upp till 75% högre delningsfrekvens enligt LinkedIn.
#5 Publicerar irrelevanta inlägg
Tänk alltid på läsaren och fundera på vilken nytta de har av att läsa just ditt företags inlägg – innan inlägget görs! Vad bidrar företaget med för kunskap och relevant information för följarna? Ställ dig i dina följares skor och ställ dig frågan: Vad skulle jag vilja läsa om?
Exempel på inlägg:
- Nyheter inom din bransch
- Sammanfattning av andras innehåll
- Behind the scenes, bilder från företagets vardag
- Viktiga företagsnyheter
- Video helst direkt på LinkedIn (alt via Youtube/Vimeo)
- Länk till egna bloggartiklar, pdfer, case studies och pressreleaser
Och kom ihåg att du bjuder in till diskussioner och frågor.
Relaterad artikel: 13 sätt du kan återanvända innehåll
#6 Du pratar bara om dig själv & hur bra ditt företag är
Syftet med att vara på LinkedIn är att marknadsföra företaget och även visa upp sig som en attraktiv arbetsgivare eller samarbetspartner. Dock ska du undvika att bara prata om dina produkter för handen på hjärtat, hur intressant är det, egentligen? De personer som följer företaget vill ta del av den kunskap, aktuell forskning samt tips och råd inom din bransch.
Relaterad artikel: 10 tips på hur du skapar en attraktiv LinkedIn-sida
#7 Missat att sökordsoptimera
Google kommer automatiskt att visa företagssidan i sökresultaten. Se till att du hamnar högt i de resultaten genom att anpassa företagssidan. Skriv en kraftfull beskrivning som innehåller relevanta sökord. Länka från hemsidan till företagssidan på LinkedIn och hjälp de anställda att länka sin profil till företagssidan. Lite längre ner på företagssidan kan du lägga till specifika sökord, max 20 stycken.
#8 Låg delaktighet bland medarbetarna
Att uppmuntra medarbetarna att vara delaktiga och låta dem bidra till företagets varumärkesuppbyggnad är a och o. Se till att så många som möjligt av de anställda är med på LinkedIn och har uppdaterade profiler. Se till att de följer företagssidan och hjälper till att de engagerar sig i företagets inlägg för större spridning. Med hjälp av medarbetarna kommer antal likes, delningar och interaktioner att öka – hjälp dem! Räckvidden kommer att öka utan att du spenderar pengar på annonser.
Relaterat inlägg: Bygg varumärket med hjälp av medarbetarna
#9 Har inget mål med närvaron
Vad är företagets mål med LinkedIn-sidan? Varför startades det en sida från början? De här svaren ska kopplas till företagets övergripande marknadsföringsstrategi. Är det att bygga varumärket, få fler prenumeranter, bli en expert inom ett område? Sätt mätbara mål utifrån den information du har tillgång till och följ upp.
Att vara så synlig som möjligt och lätt att hitta är grundläggande men att skapa kontakt med följare och potentiella kunder är en stor möjlighet, missa inte den!
Relaterad artikel: Varför företaget ska ha en sida på LinkedIn
#10 Glömmer att titta på statistiken
Det är svårt att förbättra sin närvaro om du missar att gå igenom statistiken. Titta på de som besöker företagets sida, vilka är det som följer företaget och som kommenterar och delar inlägg? Avsätt tid och gå igenom vilka dessa är och tänk på att du kan kommentera som företagssidan via datorn. Vilka mål kan du koppla till statistiken? Du behöver manuellt gå in och kika här eftersom det inte kommer några aviseringar i din privata aviseringsflik.
Relaterad artikel: 5 viktiga saker att mäta på LinkedIn
#11 Missar att differentiera dig från konkurrenterna
På LinkedIn kan du sticka ut på flera sätt. Det är enkelt att titta på vad konkurrenterna gör, och inte gör på LinkedIn. Du ser vilka av deras personal som är aktiva och kopplade till företagssidan. Du kan även välja att dela annat material än vad konkurrenterna gör. Besök regelbundet företagssidor inom din bransch och som riktar sig till samma målgrupp. Vad gör de som inte ni gör? Vilka resultat får de? Vad kan du lära från dem?
Relaterad artikel: Så här använder du LinkedIns sökfunktion
#12 Tror den organiska räckvidden är låååååång
Räckvidden på LinkedIn är bättre än på Facebook men även här justeras algoritmerna och räckvidden är sämre för en företagssida än om du postar via en profil. Därför behöver företaget använda sig av en mix av relevanta läsvärda artiklar, ta hjälp av personalen samt annonsera för att nå ut.
Relaterat inlägg: Bygg varumärket med hjälp av medarbetarna – Employee advocacy
#13 Missar att sponsra populära inlägg
De inlägg som går bra och får många interaktioner, boosta dessa med en annons! Om flera gillar inlägget är chansen stor att även andra gör det.
Relaterad artikel: Din kompletta guide till att annonsera på LinkedIn
Inspiration!
LinkedIn utser varje år de 10 bästa företagssidorna.
Sammanfattning vanliga misstag gällande företagssidor LinkedIn
Att starta en företagssida på LinkedIn kostar ingenting men tyvärr är punkterna i den här artikeln vanliga misstag. När du väl har startat en sida så behöver du se till att posta relevant innehåll, flera gånger i veckan. Genom att följa dessa punkterna kommer du helt enkelt att komma förbi de vanligaste misstagen för just företagssidor på LinkedIn.
Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedIn
LinkedIn-expert
Social media manager
Välkommen att följa mig:
LinkedIn
Youtube
Spotify
Facebook
Instagram
Twitter
Trackbacks & Pingbacks
[…] Relaterad artikel: 13 misstag företag gör på LinkedIn […]
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!