Det här ska du göra när din marknadsföring i sociala medier INTE fungerar
Vad du ska göra när din marknadsföring i sociala medier inte fungerar?
Ett vanligt förekommande problem som jag ofta stöter på är att marknadsföringen i sociala medier ger en dålig eller låg effekt. Vad som är bra eller dåligt handlar om vilket mål du har satt upp. Ett mätbart mål ska ligga som grund för marknadsföring i sociala medier – oavsett om det är en organisk eller betald närvaro (annonsering). Först då kan du svara på om du får ett bra resultat på dina insatser i sociala medier.
Så vad är det du ska göra när du inte får bra effekt i sociala medier?
PAUSA – STOPPA – STANNA – PTROOOOO
Du måste stanna upp och titta på vad du gör för typ av inlägg, var och hur ofta du gör inlägg och vilket resultat du får.
Allt för ofta ser jag företag som kör exakt samma typ av innehåll i flera olika plattformar, utan att anpassa innehållet. Det finns rekommendationer för vilken storlek på bild och video du ska ha. Det är olika målgrupper på LinkedIn och Instagram. Det innebär att innehållet du delar måste anpassas. Givetvis kan du återanvända innehållet, vilket jag rekommenderar att du ska göra men att återanvända är inte detsamma som att dela exakt samma inlägg i flera sociala medier.
Relaterad artikel: Återanvänd ditt innehåll för bättre räckvidd
Organisk räckvidd i sociala medier
Den organiska räckvidden är relativt låg i sociala medier och på Facebook är den extremt låg. Det ställer högre krav på dig att använda rätt typ av innehåll som är av värde för dina följare och göra inlägg på bästa tid. Både Facebook och LinkedIn premierar video. Men är det alltid fel på innehållet?
Nja, det kan vara så att du använder fel format på innehållet. Med det menar jag att videon är för lång, att bilden är i fel storlek, texten är för svårläst, en dålig CTA eller att du gör inlägg på fel tid. Eller att budskapet inte fungerar. Det kan även vara så att landningssidan dit du skickar din trafik är felaktigt utformad. För du skickar väl inte dina besökare till startsidan?
Hur ser statistiken ut i Google Analytics?
Var kommer trafiken ifrån och hur länge stannar de på din hemsida?
Du måste pausa, titta på statistiken och ställa dig frågan
– varför fungerar det inte?
Betald räckvidd (annonsering) i sociala medier
Samma sak gäller för när du annonserar, alltså kör sponsrade inlägg i sociala medier. Här får du ännu mer fakta och statistik att djupdyka i. Även här behöver du ställa dig frågan – vad är det som gör att det inte fungerar?
Jag menar, i princip alla kan sätta upp en Facebook-annons men att förstå vad som fungerar är mer komplext.
Förhoppningsvis har du börjat kampanjen med ett så kallat A/B-test för att se vilket budskap och utförande som tas emot bäst. Ett A/B-test visar vad din målgrupp bäst reagerar på, det kan vara annan färg, bild eller ett annat budskap.
Var det ett tag sedan du skapade kampanjen kan det vara värdefullt att göra en ny kampanj istället för att köra exakt samma kampanj i flera månader.
Fördjupa dig: GUIDE – bästa placeringen för annonser på Facebook
Hur ser landningssidan ut?
Det kan vara den som du behöver tweaka för att få så bra resultat som möjligt. Är det en tydlig CTA? Förstår besökaren vad du vill att den ska göra? Har du ett formulär som besökaren ska fylla i? Ha så få fält som möjligt.
Vem är målgruppen?
Att välja fel målgrupp har direkt påverkan på resultatet. Vem är det du vill nå? Är det personer som är lättare att nå eller satsar du på personer som inte har en aning om vem du eller ditt varumärke är?
Kanske ska du satsa på ”low hanging fruit”, dvs de som redan känner till dig. Då kanske retargeting, look a like eller ladda upp en epost-lista är det bästa sättet att annonsera för dig.
Ett annat sätt är titta på dina konkurrenters Facebook-sidor, där ser du exakt vilka annonser som de kör. Vilka går bra? Och vad kan du göra som påminner om deras kampanjer?
Fördjupa dig: 50 tips på för marknadsföring i sociala medier
Vad mäter du och vilka KPIer har du satt upp?
Du behöver koppla närvaron i sociala medier till ett mätbart mål, KPIer. Du kan bl.a mäta:
- Antal följare
- Antal interaktioner (gilla,dela & kommentarer)
- Antal leads
- Antal nedladdningar av pdf / white paper
- Trafik till hemsidan
- Konvertering
Budget
Hur ser budgeten ut, betalar du för lite? Det kostar pengar att annonsera, och att få till en bra kampanj. Om du har satt för låg summa kan resultatet påverkas. Testa att höja beloppet eller justera målgruppen.
Fortfarande inget bra resultat?
Testa att annonsera i andra format, exempelvis med video och justera landningssidan.
Det handlar om att justera, förändra, förbättra och optimera oavsett om du annonserar i sociala medier eller bara gör vanliga inlägg.
Över till dig – vad tycker du är svårt med marknadsföring i sociala medier?
Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedIn
LinkedIn-expert
Social media manager
Har svårt att hitta riktlinjer och generella värden på tex interaktion vid annonsering. Läste ngnstans att snittet i Sverige låg på 0,7%? Har du uppdaterade siffror över vad som anses som ”normalt”?
Hej Anna,
Det där låter konstigt och en orimlig siffra då du betalar för att nå en viss målgrupp och mängd. Däremot är den organiska räckvidden väldigt låg och har få interaktioner.
När det gäller inläggsinteraktion vid annonsering så beror det på två saker, hur bra annonsen är gjord och hur väl du har definierat målgruppen. Får du lågt antal interaktioner behöver du titta på både annons och målgrupp. ÄR det en tydlig CTA med? Är budskapet lockande, dvs vill jag veta mer?