4 tips som kickstartar din marknadsföring i sociala medier
4 tips som kickstartar din marknadsföring i sociala medier
Dags att kickstarta marknadsföring i sociala medier? Med de här 4 tipsen får du en plan för din marknadsföring och du kommer snabbt igång! Det är lätt att saker bli liggande. Det ska fixas lite här och lite där och då menar jag i sociala medier. Undvik att högen med saker du ska åtgärda eller fixa, bara växer och växer. Åtgärda det du kan och även det som du ser ger ett dåligt resultat.
Kanske är det även dags att gå igenom din strategi? Här hittar du 8 enkla steg till en strategi för sociala medier.
Här får du 4 tips som du enkelt kan beta av under en månad. Givetvis kan du göra alla övningar samma dag eller samma vecka. Du avgör, det viktiga är att du avsätter tid för att svara på alla frågor!
Med de här enkla tipsen kommer du snabbt igång. Du följer enkelt de olika stegen och arbetar dig igenom listan, en sak åt gången.
Relaterad artikel: 7 viktiga trender för sociala medier 2020
Kickstarta din marknadsföring i sociala medier med dessa 4 tips
#1 – Vilka plattformar, sociala medier & marknadsföringsaktiviteter fungerar bra för dig och för dina konkurrenter?
Gå igenom alla sociala medier och kanaler du har i gång samt alla marknadsföringsaktiviteter som du gör. Oavsett om det är sociala medier, blogg, SEO, Google Analytics, specifika landningssidor eller nyhetsbrev.
Skriv ner allting och titta på hur det verkligen går.
Ställ dig följande frågor:
- I vilka sociala medier får du interaktioner?
- Vilka format ger bäst effekt?
- Var sker konverteringarna?
- Hur aktiv är du i respektive plattform?
Det som fungerar bra ska du göra mer av men du kan även koppla på ännu fler produkter som hjälper dig sprida ditt varumärke.
Exempel, om du:
- använder specifika landningssidor, kan ett webinarie driva mer trafik till dessa.
- får en bra effekt på din e-postmarknadsföring, funkar troligtvis även push-notisar.
- ser att SEO fungerar bra, kommer annonsering troligtvis att ge fler konverteringar.
- får bra effekt med video på LinkedIn, kan även Youtube fungera.
Fundera på:
- om du använder video, vilka andra plattformar kan du använda ditt videoinnehåll på?
- vilka fler alternativ kan du använda för att få ökad kännedom om ditt varumärke och fler konverteringar?
Om dina besökare inte konverterar på en landningssida, vad behöver du förändra på den sidan?
Vad gör dina konkurrenter i sociala medier?
Om det var ”ett tag sedan” du gick igenom dina största konkurrenter behöver du gå igenom deras närvaro. Sök både på företagsnamn och specifika sökord på Google, Youtube, LinkedIn och andra sociala medier.
Ställ dig följande frågor:
- Vilka plattformar finns de i?
- Vad publicerar de för inlägg, vilka format och hur ofta?
- Vilka inlägg får de bra effekt på?
Troligtvis hittar du något som du kan bli inspirerad av, men kopiera aldrig rakt av. Du måste sätta din personliga touch på det. Vissa saker kommer troligtvis även att fungera för dig och andra inte. Se det som en inspiration och använd det som passar ditt varumärke.
Relaterad artikel: 9 gratis verktyg som hjälper dig bevaka dina konkurrenter
#2 – Vad är det som fungerar dåligt?
Vilka problem, brister eller tidstjuvar är det som du kämpar med mer eller mindre varje vecka? Tänk igenom och strukturera, så går det snabbare och är oftare enklare att lösa.
Fundera på:
- Orsak och verkan/symptom – Om du lagar hålet i taket, behöver du inte svabba varje gång det regnar.
- Viktigt eller ”bara bråttom” – Tänk 80/20 regeln eller prova ”hur skulle du bygga upp detta om du fick börja om från start?”
Vänta inte tills du har ett månadsmöte (om du jobbar i team) eller tills du får tid.
Gör en lista över saker som inte går så bra och uppdatera den varje vecka. Det gör att du konstant har koll på, och snabbt kan lösa de problem som uppstår. Troligtvis får du en lista med både större och mindre problem, lös de små problemen som du kan själv och ta hjälp med de andra.
Att hinna ta fram och planera innehåll är ett ”problem” som jag ofta hör av mina kursdeltagare. Om du inte avsätter tid för att ta fram innehåll till sociala medier för flera veckor framåt så är det både en tidstjuv och stressfaktor.
Hur enkelt du kan lösa problemen beror på om du är soloföretagare, ensam ansvarig för marknadsföringen eller om du arbetar i ett team. Här rekommenderar jag att du använder ett program där du samlar alla punkter, både de som tar längre tid och de som du själv snabbt kan lösa. Exempelvis kan du använda Trello, Slack eller EOS.
Relaterad artikel: Det här ska du göra om din marknadsföring i sociala medier fungerar dåligt
#3 – Skapa mervärde
Att arbeta med nyttigt och läsvärt innehåll är a och o för att lyckas med marknadsföringen. Content marketing (innehållsmarknadsföring) bidrar bl.a till ökad trafik till en hemsida.
Fundera på:
- hur du kan skapa en ”lead magnet” som drar fler besökare till din hemsida?
Genom att du erbjuder något som är gratis att använda kan du få ett betydligt större antal besökare till din hemsida.
Det kan vara:
- ett specifikt verktyg
- en pdf
- en checklista
- infografik
- eller något annat som din målgrupp kan ha nytta av.
När du erbjuder en eller flera genuint värdefulla saker gratis till dina besökare på din hemsida, blir det enklare och tydligare hur du ska skapa rätt sorts inlägg i dina valda kanaler för att din målgrupp ska bli medvetna och intresserade.
Har du inte möjlighet att skapa det själv finns det flera sajter där personer hjälper till att skapa verktyg och whitepapers.
Vad är relevant för din bransch?
Arbetar du med ekonomi kan en enkel räknesnurra fungera bra. Är du i hälsobranschen kan en hälsokalkylator fungera bra. Är du inom SEO kan du ha ett verktyg som bedömer hur bra dina besökares sajt är eller vilka sökord som rekommenderas eller fungerar.
Gratis verktyg för att driva besökare ser jag ofta på amerikanska sajter men sällan i Sverige.
#4 – Tänk brett
Troligtvis finns din målgrupp i flera sociala medier och du kan nå dem på olika sätt. Efterhand som du etablerat rutiner för att skapa bra innehåll och publicera regelbundet i ett par valda kanaler kan du börja tänka bredare.
Det innebär att du stegvis inför mer av ”omni channel”-tänk. Det betyder helt enkelt att du väljer att nå ut bredare i fler kanaler på ett väl koordinerat vis. Men det innebär inte att du ska eller bör posta exakt samma inlägg i alla sociala medier. Syftet med denna strategi eller metod är att dina kunder ska få en positiv enhetlig upplevelse överallt där de ser och hittar dig.
Exempel, om du sänder live så kan du givetvis sända både på Facebook, Youtube och LinkedIn men troligtvis kan du göra mer än så.
Fundera på:
- Hur du kan återanvända ditt innehåll och nå ut med ett budskap på flera sätt, i olika format.
Relaterad artikel: 13 sätt du kan återanvända ditt innehåll på i sociala medier
Ta reda på var din målgrupp är och spendera 20-30 minuter om dagen i de olika sociala medierna. Om du inte hinner kommentera/följa upp och posta egna inlägg så ta hjälp. Men om du tar hjälp – se till att det är äkta. Jag har sett många varianter på tokiga inlägg som inte alls rimmar med personen.
Relaterad artikel: 5 avancerade marknadsföringstips för sociala medier
Sammanfattning
Genom att avsätta tid till att studera både din och dina konkurrenters närvaro får du en tydlig blick på vad som fungerar. Våga skapa mer värde och bjud på din kunskap, både på hemsidan och i sociala medier. Ett bredare tänk bidrar till större möjlighet att påverka din målgrupp – om du gör det bra. Att starta flera sociala medier utan att ha tid att hantera dessa ger motsatt effekt. Se till att du ger dina besökare en positiv upplevelse.
Vill du lära dig hur du får bättre effekt av din marknadsföring i sociala medier?
Gå en av mina utbildningar!
Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedIn
Social media manager
LinkedIn-expert
Trackbacks & Pingbacks
[…] Relaterad artikel: 4 tips som kickstartar din marknadsföring i sociala medier […]
[…] Relaterad artikel: 4 tips som kickstartar din marknadsföring i sociala medier […]
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!