7 viktiga trender du bör hålla ögonen på i sociala medier 2020

7 viktiga trender du bör hålla koll på i sociala medier 2020

Att det är viktigt att ha en aktiv närvaro i sociala medier håller nog de flesta med om men frågan är hur du ska vara aktiv och vilka trender ser jag för 2020? Fler marknadsförare behöver titta på ett längre perspektiv och göra mer av det som fungerar för att nå igenom bruset till sin målgrupp.

Men som du kanske ser finns det ett överflöd av innehåll på sociala medier och konkurrensen är mycket hög. Det pratas om ”content overload” och det kan vara svårt för dig att få synlighet. Att sticka ut och uppmärksammas av din målgrupp kräver att du har en tydlig och uppdaterad innehållsplan och marknadsföringsstrategi för sociala medier.

trender sociala medier

Håll dig uppdaterad om kommande trender för sociala medier

Att hålla sig uppdaterad om de senaste trenderna på sociala medier ingår som ett avgörande moment i en bra och ständigt pågående strategiprocess. Det kan hjälpa dig välja ut, optimera och modifiera din strategi så att du hela tiden gör mycket av det som har bra chans att sticka ut i mängden.

Relaterad artikel: 8 enkla steg till en strategi i sociala medier

Kunden, eller dina blivande kunder de kommande 5-10 åren, är inte skyldiga dig att anstränga sig särskilt för att lista ut var och på vilket sätt du förväntar dig att de ska visa sitt intresse. De väljer varje dag var och hur de indikerar sina intressen och funderingar, var de söker mer information, eller hur de efterhand visar tydligare tecken på vad de önskar köpa.

Makten ligger hos kunderna helt enkelt. Frågan är hur du kan göra för att påverka det?
Är du där dina kunder finns så du fångar deras uppmärksamhet?

7 trender i sociala medier för 2020

Inför den här artikeln har jag läst igenom ett 20-tal artiklar. I dessa artiklar såg jag återkommande punkter som listades som trender och som jag har summerat till 7st. Här är de 7 trenderna som du bör ha koll på för 2020.

#1 Video

Videoinnehåll är en av de mest engagerande formerna av innehåll och som snart kommer att dominera de sociala medierna. Video är en tydlig vinnare över allt annat innehåll. Oavsett om det är ett kort format med video som stories eller innehåll i ett längre format på YouTube, är videor framtiden för innehåll i sociala medier.

Enligt en Cisco-studie kommer 82% av allt innehåll online vara videoinnehåll år 2022.

Om du inte idag skapar video är det dags att du inkluderar det i din innehållsstrategi. Inom en snar framtid kommer video att dominera sociala medier och alla som inte inser det kommer att ha det svårt.

Du kan börja med att använda videos både för ditt organiska innehåll och för att annonsera i sociala medier. Du kan också använda video till dina vanliga inlägg i sociala medier, även på plattformar som traditionellt dominerats av bild- eller textinnehåll.

Relaterad artikel: Så här skapar du video med en låg budget

#1a Live Video

Att sända video live, så kallad livestreaming är ett snabbt och tillgängligt sätt att ge befintliga och potentiella kunder information om vad ditt varumärke har att erbjuda. Många kunder föredrar livevideo framför skriftligt innehåll eftersom det ger dem en rå och ofiltrerad bild av ett visst varumärke i realtid.

Tänk så här – Live video är ungefär som en videochatt. Det gör att dina följare kan reagera och interagera direkt när du sänder ditt innehåll. Detta främjar en relation med dina kunder.

Säg till exempel att du säljer tvål hemifrån. Du kan använda live video för att ge dem en inblick i över hur du framställer dina badbomber, handgjorda tvålar och andra produkter.

Kanske äger du en bufférestaurang. I det här fallet kan du streama din lunchrätt eller meny för dagen. På så sätt vet dina kunder exakt vad de kan förvänta sig när de besöker dig samma dag. Det kan till och med övertyga vissa kunder att ändra sina middagsplaner om de ser något de gillar.

Poängen här är att genom att sända live kan du knyta till dig din publik istället för att endast tillhandahålla information om ditt erbjudande eller varumärke. Det ger dig också möjlighet att skapa en känsla av gemenskap bland dina kunder och därigenom stärka kundlojaliteten.

Relaterad artikel: Så här fungerar Live-video på LinkedIn

#2 Stories – Kort format & kortlivat

Varför har den här typen av innehåll blivit så populär?

Det är lätt att använda och engagerar. Det är väldigt enkelt och ger ofta mycket engagemang med den här typen av innehåll. Tycker du inte det själv?

Stories är fortfarande relativt nytt. Instagram lanserade stories (händelser) augusti 2016 och Facebook ett år senare. Vi gillar nya saker och med stories visar du upp en mer autentisk bild av dig och ditt varumärke. Det blir mer genuint och äkta helt enkelt.

utbildning marknadsföring sociala medier

Det är effektivt att konsumera stories och dessutom sparar du tid. Det tar kanske runt 5 minuter att gå igenom massor av information på ett lättillgängligt sätt, istället för att gå igenom ett helt flöde i 15-20 minuter.

Frågan är om det är lika lätt för dig som är ansvarig för marknadsföringen i sociala medier?
Mycket innehåll ska skapas, i olika format.

Fördjupa dig i denna GUIDE – den ultimata längden på videos för sociala medier

Frågan är, kommer LinkedIn att släppa en funktion för stories?

#3 Employee engagement och advocacy

En spännande aspekt av digital marknadsföring 2020 är där anställda ökar sin aktivitet. Smarta marknadsförare och förutseende företagsledningar inser att de behöver nå fram till, och in i olika avdelningar, funktioner och affärsenheter genom att hitta ambassadörer och tankeledare. De anställda kan och bör ses som en resurs där man finner, utvecklar och uppmuntrar dem som talespersoner och marknadsförare. De blir en slags influencers inom sitt nätverk där de når ut med innehåll, dialog och kundreferenser.

Relaterad artikel: Bygg varumärket med hjälp av medarbetarna – employee advocacy

#4 Ökad närvaro av chefer, ledare & experter – Tankeledarskap

Det här går hand i hand med förra punkten men nu med fokus på dig som arbetar i en ledande roll. Genom att bli mer aktiv blir du både en inspiration internt och ger ditt företag ett mer autentiskt, personligt och modernt ansikte. Och att inte förglömma, den ökade trovärdigheten som medföljer.

Relaterad artikel: Så blir du en trovärdig tankeledare på LinkedIn

#5 Influencer marketing blir mer autentisk

I flera artiklar framgår det att influencers i sociala medier fortsätter att öka men det rör sig mot färre och längre samarbeten. Samarbete som ger bättre kvalitet och djup. Företag bör knyta till sig få, men tydliga och trovärdiga influencers. Bort med alla kortsiktiga samarbeten med skiftande inlägg som verkligen känns köpta, fejk-hypade och oäkta. Detta höjer ribban för influencers och leder till en mer hållbar och resultatinriktad syn på samarbetet för båda parter.

Relaterad artikel: Hur du lyckas med influencer marketing

#6 Social handel – köp direkt i appen (social shopping)

Både Instagram och Pinterest erbjuder idag köp direkt i appen men användningen av social handel i Europa och Nordamerika har varit långsam. I Latinamerika anser sig 71% tillhöra social shoppers medan i västvärlden är det 47%, enligt GlobalWebIndex. Utvecklingen har hittills skett snabbast i tillväxtekonomier med en större andel mot personer som har smartphones. De har andra vanor och har hoppat över stationära datorer samt traditionella sökmotorer. Se det som exempel på vägen framåt.

Ju mer du arbetar med e-handel och B2C desto större betydelse har detta för dig.

#7 Autentiskt innehåll vinner

Medvetenheten i sociala medier ökar och med det stiger förväntningarna på anpassat, relevant och autentiskt innehåll. Folk känner igen strömlinjeformad och ”säker” marknadsföring och den skapar inte lika mycket intryck, intresse och engagemang. Authentic content har det pratas om i några år och nu när alla har möjlighet att snabbt skapa bilder, videos och innehåll börjar det bli för enformigt.

Sociala medier handlar om att sticka ut och ta plats med genomtänkt innehåll. Att få fler följare och större engagemang bygger på anpassat innehåll. Ett exempel är att du kan erbjuda nyhetsbrev för olika intresse istället för att skicka ett nyhetsbrev till alla dina prenumeranter. Ett annat sätt är att du arbetar med grupper eller så kallade communities för att nå ut bättre men till en smalare målgrupp. Det här ställer ju också högre krav på dig som marknadsförare.

Detta i kombination med användargenererat innehåll är en nyckel till framgången i sociala medier 2020.

Sammanfattning trender sociala medier 2020

Efter att ha läst över 20 artiklar kokade jag ner det viktigaste till 7 trender. Mycket handlar om autenticitet, att vara äkta och att använda video. Men också att involvera medarbetarna som en viktig del i framgångsrik marknadsföring. Förbi är tiden när marknadsavdelningen sitter ensam och tar fram allt innehåll. Att sälj och marknad måste samarbeta har det pratats om länge och nu utökas alltså samarbetet och fler inom företaget bör vara delaktiga i marknadsföringen och ta plats som tankeledare.

Behöver du hjälp så har jag årligen över 50 utbildningar i LinkedIn, innehållsplanering, strategier och hur du kan involvera medarbetarna i sociala medier.  Läs mer om mina utbildningar

 


Linda Björck linda_björck_smartbizz_linkedin

Social media manager
LinkedIn-expert

SmartBizz AB

Välkommen att följa mig:

LinkedIn
Youtube
Facebook
Instagram
Twitter

 

 

3 Kommentarer

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] året skrev jag en liknande artikel, 7 trender du bör hålla koll på i sociala medier 2020. Inför 2021 har jag gjort en liknande analys och skrivit denna artikel. Frågan är vad som har […]

  2. […] Relaterad artikel: 7 viktiga trender för sociala medier 2020 […]

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *