Har du verkligen en bra strategi för LinkedIn?
Har du verkligen en bra strategi för LinkedIn?
Att LinkedIn har ändrats har du säkert sett. Från att vara en tråkig plattform till en plats där du kan posta mer innehåll utifrån dina perspektiv och i en mängd olika format.
Intresset är stort och det finns över 5 miljoner svenska användare på LinkedIn.
Men när jag utbildar hör jag ofta:
-> Vi har en strategi.
Men när jag kikar så finns det ingen tydlig strategi, eller taktik.
Känner du att du saknar:
- fokus
- riktning
- hur du ska göra
- tydlig karta till framgång
Då saknar du en bra strategi.
Och då blir det svårt.
De flesta företag har följande ”strategi” för LinkedIn
- Postar på LinkedIn 1-2 ggr/vecka.
- Gör inlägg om aktuella händelser och ”företagsprat”.
- Länkar till hemsidan i var varannat inlägg för att ”driva trafik”.
Min vän, detta är inte en strategi.
I bästa fall är det taktik (de 2 sista är dessutom dåliga!).
Varje vecka pratar jag med företag som spenderar både tid och pengar på LinkedIn men som helt saknar en strategi.
En strategi ska svara på:
- varför
- var
- vad
- vem
- hur
Och om du saknar svar på ovan så har du ingen strategi.
Men om du svarar JA på nedan, då har du en bra strategi för LinkedIn
1) Du har tydliga mätbara mål och KPI:er
Med mätbara mål har du ett tydligt sätt att mäta framgången för ditt innehåll på LinkedIn.
Det visar om du är på väg framåt, uppåt eller behöver ändra något.
✘ Eller är det: ”inläggen går bra, vi får 2000 visningar varje gång” .
2) Du vet exakt vem du vill nå
Du har en tydlig bild av vem du vill nå och vilket innehåll som attraherar din målgrupp.
Det innebär att du postar inlägg om dina kunders problem, frågor och visar hur du (företaget) kan hjälpa dem.
Du postar kundcase, social proof och visar att du kan.
Och du postar innehåll av värde som visar på resultat.
✘ Eller är det: inlägg om ”ditten och datten” som riktar sig till alla?
3) Har en ansvarig
Det finns en person (du själv?) som äger kanalen och är ansvarig för att följa upp målen.
Och som ser till att det postas enligt innehållsplan samt att resultat kommer från det innehåll som publiceras.
✘ Eller är det: en halvdan innehållsplan men det ”glöms” bort att svara på kommentarer och bjuda in till dialog.
Det är så många gånger jag har sett företag som tagit ”hjälp” med LinkedIn.
Men när jag sedan kikar på vad de har gjort så ser jag följande:
- Lågt eller inget engagemang på inläggen och det som finns är ofta internt.
- De får i princip inga kunder eller leads trots att det konsekvent postas innehåll.
- Det postas endast via företagssidan eller på sin höjd delas inläggen av några anställda.
- Chefer, Vd’s och interna ambassadörer har ingen eller låg aktivitet vilket innebär sämre effekt och lägre trovärdighet.
Att lyckas på LinkedIn handlar aldrig om att lura algoritmerna.
Eller använda enkla hacks som tvingar läsaren att klicka på ”läs mer”.
Inte heller att använda det enklaste formatet för att få högst antal visningar.
DU MÅSTE GÖRA MER ÄN SÅ FÖR ATT FÅ ETT BRA RESULTAT PÅ LINKEDIN
Vikten av att ha KPI:er och mätbara mål
När du har satt dina KPI:er och mätbara mål så vet du vad du ska jobba mot.
Men du måste ställa dig en grundläggande fråga:
→ Vad krävs för att få mig dit?
Ta reda på hur mycket du behöver investera för att nå dina mål. Börja med att läsa och sätt dig in i statistiken. LinkedIn erbjuder bra analysverktyg och vad du främst ska titta på beror på ditt mål med närvaron.
Du kan exempelvis mäta:
- tillväxt av antal följare
- engagemang och engagemangsgrad
- konverteringar och konverteringsgrad
När jag arbetar med mina kunder är alla dessa punkter viktiga.
Då ser vi vad vi ska göra och vad som fungerar bäst.
Och du vet vad du ska mäta för att få ett resultat.
Inga gissningar.
Det handlar om att veta.
✅ Handen på hjärtat, vet du vad som fungerar?
Fördjupa dig:
- Få bättre resultat med rätt KPI:er
- Så skapar du en strategi för LinkedIn
- Planera, mät och följ upp din marknadsföring
- 30 minuter video, strategi och taktik på LinkedIn
- 7 sätt du kan uppmuntra dina medarbetare att bli mer aktiva på LinkedIn
Lär dig mer på utbildningen, marknadsföring & annonsering på LinkedIn
Ps, utan strategi har du ingen riktning eller vet när du har lyckats.
När du är redo finns det två sätt jag kan hjälpa dig
Hur många tips och verktyg du än använder behöver du ha grunderna på plats först. Strategi, mål och plan samt förståelse för hur LinkedIn fungerar.
Under de senaste 10 åren har jag hjälpt många företag att ta sig till en högre nivå på LinkedIn.
Om du fortfarande letar efter sätt för att komma till nästa nivå med marknadsföringen kan jag hjälpa dig på två sätt.
1) Utbildning, internt hos er eller boka dig på en av mina öppna utbildningar.
→ Skapa och planera innehåll effektivt till LinkedIn
→ Kontakta mig om du vill boka en intern utbildning
2) Anlita mig för individuell strategisk rådgivning.
Du och jag arbetar praktiskt och effektivt vilket snabbt tar dig vidare till nästa nivå.
Det här är för dig som är genuint intresserad av att ta LinkedIn till nästa nivå. Den här är främst för beslutsfattare, Vd/chefer, marknad/kommunikation eller om du är en entreprenör som verkligen har bestämt dig för att satsa på LinkedIn.
→ Uppdraget är minst 4 (2×2) timmar men för bästa resultat rekommenderar jag mitt coachprogram
OBS! Dessa uppdrag är helt skräddarsydda och tas i mån av tid.
→ Kontakta mig för ett kort samtal.
Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedIn
LinkedIn-expert
Social media manager
Imponerande Linda
Du bjuder på massor av värdefull kunskap och jag är säker på att du har rätt. Fortsätt med ditt gedigna sätt att jobba framåt! Finns massor att hämta, men kräver jobb och kunskap. Tack för alla tips
Stort tack Rolf, glad jag blir för din kommentar.