Profil & företagssida på LinkedIn – vad är skillnaden och ska du använda båda?
Profil och företagssida på LinkedIn – vad är skillnaden och ska du använda båda?
En återkommande fråga jag får av främst mindre företag – ska jag ha en företagssida på LinkedIn eller klarar jag mig med min profil?
Första frågan till dig är – vad är ditt syfte och mål med LinkedIn?
När du vet mer vad du vill ha ut av närvaron blir det också lättare att veta var du ska lägga din tid. Det du ska tänka på är om du har både en profil och en företagssida behöver du posta inlägg på två ställen, dvs både på din profil och på sidan. Visserligen kan du återanvända en del men det kräver ändå mer av dig, tar mer tid och du behöver ta fram mer innehåll helt enkelt.
Däremot om du redan nu vet att du kommer anställa (eller redan har anställda) så rekommenderar jag en företagssida på LinkedIn.
Det är några skillnader mellan en sida och profil men jag brukar säga om du är en soloföretagare kommer du långt med att bara ha en profil.
Vad är skillnaderna mellan en företagssida och en profil på LinkedIn?
Du börjar alltid med en profil, dvs du kan inte starta en företagssida utan en profil. En profil på LinkedIn handlar om dig, ditt personliga varumärke, din arbetslivserfarenhet och ditt nätverk.
Via din profil bygger du upp ett nätverk och kan även följa både personer och företag. Oavsett om du är enmansföretagare eller anställd i ett större bolag kan du etablera dig som expert i ditt område, så kallad thought leader.
Relaterad artikel: Så här uppdaterar du din profil på LinkedIn
En företagssida är om ditt företag, en sida där dina anställda kopplar sig till genom att skriva på sin profil att de arbetar på ditt företag. Här är det företaget som är avsändare så beroende på hur du kommunicerar kan du välja vad du vill med LinkedIn-sidan. Du kan bygga kännedom om varumärket, arbetsgivarvarumärke, publicera lediga jobb och såklart budskap om dina produkter & tjänster.
Oavsett vad du väljer är båda gratis att starta.
Företagssida på LinkedIn:
- Har följare.
- Företaget är avsändare.
- Har kort information om företaget, lediga jobb och vilka som arbetar där.
- Du måste ha en företagssida för att kunna annonsera.
Profil på LinkedIn:
- Har kontakter (och/eller följare).
- Du är avsändare.
- Har mer information om dig, dina aktiviteter, erfarenhet, rekommendationer och intresse.
- Du måste ha en profil för att skapa en sida.
När ska du använda en företagssida på LinkedIn kontra personlig profil
Behoven är olika och det finns inte ett svar för alla utan som jag började inlägget med, vad är ditt mål med LinkedIn?
Kommer du att annonsera, då måste du ha en företagssida. Det går alldeles utmärkt att som ett mindre företag att arbeta enbart via profilen.
Är du soloföretagare?
Vissa företag är synonyma med personen som äger företaget. Kanske du har ett företag som heter ”Anna Andersson reklambyrå” där då Anna är varumärket, dvs jag är mitt företag. I det här fallet är det smart att fokusera på din profil i första hand. Via profilen kan du marknadsföra dig själv, bygga ditt nätverk och göra aktiviteter som stärker ditt varumärke.
Relaterad artikel: Hur du säljer via LinkedIn utan att vara säljig
Är du fåmånsföretag eller vill bygga ett större företag?
Vissa småföretag (som jag) förblir ensamägare, men för andra är strategin att växa. När det finns en avsikt att växa är det bra att skapa en LinkedIn-sida och fördelaktigt att avsätta resurser för att bygga upp företagssidan.
Ofta börjar start-ups i den första kategorin och startar sedan en företagssida efter företaget har växt och fått flera anställda. I ett sådant scenario är det smart att inledningsvis bygga det personliga nätverket (via profiler) och sedan flytta fokus till företagets LinkedIn-sida. Från sidan kan då företaget öka medvetenheten om varumärket, både genom organiskt innehåll och så småningom annonser.
Relaterad artikel: 7 tips på hur du förbättrar din företagssida på LinkedIn
Har du en företagssida på LinkedIn eller ska starta en?
I LinkedIns senaste uppdatering finns numera en stapel som berättar vad du behöver fylla i på din företagssida. En liknande som finns på profilen (om du inte är förbi det stadiet).
Se till att all information är ifylld, logotypen (300×300) är inlagd och du har laddat upp en stor headerbild (1536×768) som stärker varumärket. Därefter behöver du posta innehåll som är relevant för din målgrupp. Berätta att sidan finns och uppmuntra personer att börja följa sidan.
Enligt LinkedIn får sidor som postar dagligen 2x högre engagemang.
Summering profil vs företagssida på LinkedIn
Som du förstår finns det inget rakt svar utan det handlar om två saker. Ditt mål med LinkedIn och hur mycket tid du har för att ta fram relevant innehåll. Även om du kan återanvända en del innehåll så behöver du ändå skapa mer innehåll med både en sida och en profil.
Själv har jag både sida och profil, följ gärna mig och mitt företag SmartBizz på LinkedIn.
Artikeln är delvis kuraterad från LinkedIn.
Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedIn
LinkedIn-expert
Social media manager
Trackbacks & Pingbacks
[…] Relaterad artikel: Profil eller sida på LinkedIn, vad är skillnaden och ska du ha båda? […]
[…] Relaterad artikel: Profil eller sida – vad är skillnaden och ska du ha båda? […]
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!