Hur du säljer via LinkedIn utan att vara för säljig

Hur du säljer via LinkedIn utan att vara för “säljig” – Social selling

Ofta ser jag företag eller säljare som försöker sälja direkt på LinkedIn, via meddelande eller i andra sociala medier.
Det funkar inte! Social selling handlar om att vara mer social och mindre säljig.

Egentligen är det konstigt att vissa tror att det fungerar eftersom de troligtvis (eller förhoppningsvis) har ett annat beteende IRL. Helt enkelt går det att jämföra med att så fort du har satt foten innanför dörren hos ditt kundmöte så börjar du sälja dig direkt.

Det funkar dåligt IRL och det funkar dåligt på LinkedIn.

social selling linkedin

Nyckeln till social selling på LinkedIn är att vara mer social och mindre säljig

För att låsa upp möjligheten att sälja via sociala medier behöver du rätt nyckel. Visst du kan försöka ta genvägar, testa att bryta upp låset eller lura algoritmerna men hur blir det långsiktiga resultatet då?

Själv råkar jag ganska ofta ut för att jag får ett säljmeddelande på LinkedIn – direkt efter vi har fått kontakt. Varken det eller att skrika “kom & köp” eller att konstant prata om dina produkter, tjänster och erbjudande fungerar.

Social selling är mer komplext än så men lika enkelt som att sälja IRL.

Använd bra innehåll och ha ett långsiktigt mål

Nyckeln är att arbeta med bra innehåll som är av värde för dina följare och kontakter. Ja, det tar tid men sociala medier är ingen quick fix. Många av oss är inte kändisar med ett jättestort nätverk och som får mängder av engagemang, eller trafik via ett enda inlägg.

Relaterad artikel: Så lyckas du med social selling

Genom att posta bra och relevant innehåll som är av värde för din målgrupp kommer du se ett bra och långsiktigt resultat. Alltså mindre sälj och mer värde vilket också kommer att uppskattas av ditt nätverk.

6 tips till hur du kan skapa intresse för dig och dina produkter på LinkedIn utan att vara för säljig – genom social selling

#1 Ge värde och skapa förtroende

Det första steget att sälja via sociala medier utan att vara för säljande är att posta innehåll av värde och att att bygga förtroende hos dina följare. Det gör du genom att tillhandahålla och publicera innehåll av värde så ofta du kan. Inte en gång i månaden eller varannan vecka utan löpande, dag för dag.

Det innebär att du syns konsekvent och med målmedvetna budskap. Att spontant publicera ogenomtänkt innehåll eller posta bara för att du ska kommer inte att ge dig några bra resultat. Istället måste du sätta mål för vart och ett av dina inlägg och skapa en innehållskalender som hjälper dig att hålla ordning på aktiviteterna.

Kanske du nu tänker – jag är ju säljare – inte marknadsförare?
Därför är det viktigt att samarbetet mellan säljavdelningen och marknadsavdelningen ökar.

När du postar inlägg av värde bygger det en trovärdighet och du  blir sedd som en expert inom området. Då kommer dina följare att lära sig att det du erbjuder är värt deras tid – och få dem positiva till att skapa kontakt eller anlita dig.

Relaterad artikel: 7 steg till att lyckas med content marketing

#2 Fokusera på återkommande frågor, problem och lösningar

För att sälja via sociala medier utan att vara för påträngande, måste du också visa att du förstår vilka problem och utmaningar din målgrupp tampas med. Och att du kan tillhandahålla relevanta lösningar för att hjälpa till.

Social is not a place for a hard sell – it’s a place to build trust and credibility.
– Julio Viskovich

Fånga upp de viktigaste frågorna och utmaningarna som din målgrupp står inför och fundera på hur dina produkter och tjänster passar. Du kan sedan anpassa det du postar riktat till din målgrupp genom att tillgodose deras behov. Det är alltså motsatsen till att helt enkelt basunera ut ditt senaste erbjudande.

Relaterad artikel: Ditt SSI (social selling index) hjälper dig på vägen

#3 Prata värde och fördelar

Som jag har sagt flera gånger, det fungerar inte att bara sälja på sociala medier.

Du måste konsekvent visa dina följare värdet och fördelarna som din produkt eller tjänst ger. Ta med dem bakom kulisserna, berätta om företaget och om det är möjligt, vad som inspirerade dig att ta fram en specifik produkt. Glöm inte att visa hur din produkt kommer att förbättra deras situation.

Ett bra sätt att styrka dina fördelar är att använda referenser som understryker att din lösning gör vad du säger att den kommer att göra. På LinkedIn kan du ha rekommendationer och intyg på din profil medan på Facebook kan du ha rekommendationer på företagssidan.

Relaterad artikel: Hur du konverterar besökare till kunder

#4 Ditt erbjudande

Givetvis måste du nämna dina produkter och tjänster i sociala medier – då och då.

Om du följer steg ett till tre här ovanför är du redan igång med marknadsföring som inte är för påträngande. Men samtidigt uppfattar folk troligtvis inte att det finns ett faktiskt erbjudande, förrän du visar upp det för dem.

Nyckeln till att sälja via sociala medier utan att vara säljande är att kontinuerligt utbilda dina följare och sedan faktiskt be om ordern. Kom ihåg att använda en tydlig ”call to action” (uppmaning till konkret handling) för att få följare att göra det du vill. Exempelvis klicka sig vidare till din hemsida, skicka ett meddelande, hämta en pdf eller kommentera ditt inlägg för att få mer information.

Relaterad artikel: så här skapar du konkreta resultat med marknadsföringen i sociala medier

#5 Planera & använd en innehållskalender

Jag har tidigare nämnt vikten av att planera inlägg och använda en innehållskalender. Det kommer göra att du håller dig på rätt spår men om du vill ta det ett steg längre, planera de steg som hjälper dig hålla fokus på att sälja – utan att vara för säljande.

Om du ska lansera en ny produkt eller tjänst kan det se ut såhär:

  • Vecka 1: Utbilda och ge värde baserat på ditt expertisområde kopplat till de produkter/tjänster du erbjuder
  • Vecka 2: Prata om de viktigaste utmaningarna som din målgrupp tycker sig ha
  • Vecka 3: Skapa stimulans kring din produkt/tjänst genom att ställa relevanta frågor till din målgrupp
  • Vecka 4: Lansera din produkt eller tjänst och prata om den i kombination med vilka fördelar den ger

Detta är en väldigt grundläggande och enkel plan men det ger dig förhoppningsvis en uppfattning på hur du strukturerar och planerar dina inlägg. Målet är att gradvis bygga upp ”surret” så att du kan sälja via sociala medier utan att vara säljande.

Om din produkt redan finns på marknaden, kom ihåg att fortsätta utbilda, prata med din målgrupp och lyft dina kunders problem. Addera värde samtidigt som du då och då lägger in ett säljbudskap.

Hur planerar jag mina inlägg?

Många undrar hur jag gör och hur jag planerat mitt innehåll som jag postar på LinkedIn och i andra sociala medier. Jag planerar minst en månad framåt, en för LinkedIn, en för Facebook, en för Instagram, en för Twitter och en för min blogg. Jag undviker att posta exakt samma innehåll på samma dag i flera sociala medier utan schemalägger alla inläggen på olika dagar och tider.

Istället för som i ovan exempel planerar jag vilket innehåll och format jag ska posta vecka efter vecka.

Det kan se ut så här för LinkedIn:

  • Vecka 1: Posta en video, ett textinlägg och en bild
  • Vecka 2: Posta en länk till bloggen, en video och en bild
  • Vecka 3: Posta en video, ett textinlägg och en bild
  • Vecka 4: Posta en länk till bloggen, en bild och ett textinlägg

Innan dess har jag bestämt vad varje inlägg ska innehålla. Exempelvis att bilden vecka 1 och 3 innehåller ett konkret tips om LinkedIn och att textinlägget har ett tydligt syfte. Jag publicerar mina korta videos på olika dagar. På torsdagar publicerar jag på min företagssida på LinkedIn, på onsdagar på Youtube och på tisdagar på Facebook. Allt är schemalagt och planerat för flera månader framåt.

Utgå från 80/20 eller 90/10

Jag utgår från 80/20 eller snarare 90/10. Minst 80% av dina inlägg ska vara läsvärda, alltså av värde för ditt nätverk och din målgrupp. Resterande 10-20% ska handla om dina produkter och tjänster. Genom att planera och veta vad du ska posta kommer innebära att du får ett bättre resultat.

Du kan också använda dig av 70/20/10 och då ser det ut så här:

  • 70% av dina inlägg ska vara av värde och bygga varumärket
  • 20% av dina inlägg kan vara relaterat innehåll, branschnyheter eller någon artikel
  • 10% ska vara reklam där du pratar produkt eller innehåller ett erbjudande till dina följare

Oavsett vilken modell du väljer så ser du ganska tydligt att merparten av det du ska posta i sociala medier ska vara av värde för ditt nätverk och dina följare.

#6 Återanvänd ditt innehåll

Det tar tid att skapa innehåll som är användbart och som engagerar. Fundera på hur du kan återanvända befintligt innehåll för att maximera effekten. Exempel, din marknadsavdelning (eller du själv?) har ett bra blogginlägg, hur kan du förvandla det till en bild, text eller kanske en kort video för att posta på LinkedIn eller i andra sociala medier?

Har du ett inlägg som fick bra effekt för säg 2-3 månader sedan? Posta det igen men ändra gärna litegrann på texten.

Om du mixar mellan nytt, gammalt och återanvänder innehåll kommer du märka att fler får en möjlighet att se det. Dina läsare och följare är upptagna, se till att du gör det värt att följa dig.

Relaterad artikel: 13 sätt du kan återanvända ditt innehåll

Summering sälj utan att vara säljig – social selling på LinkedIn

För att sammanfatta, att fokusera på värde ger en ökad förståelse för ditt varumärke via en smart och medveten kommunikation till dina följare. Det kommer att förmänskliga ditt varumärke. Alla dessa delar gör att du bättre kan sälja via sociala medier – utan att känna dina följare känner det för påträngande eller att du är för säljig. Men kom ihåg att du måste också veta när du ska lyfta diskussionen från LinkedIn, kanske för ett samtal eller boka ett möte.


Linda Björck <– följ gärna mig på LinkedInlinda_björck_smartbizz_linkedin

Social media manager
LinkedIn-expert

SmartBizz AB

Välkommen att följa mig:

LinkedIn
Facebook
Instagram
Twitter

 

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *