4 sätt att kickstarta din marknadsföring på LinkedIn

4 sätt att kickstarta din marknadsföring på LinkedIn

Nytt år och nya möjligheter och det är dags att kickstarta marknadsföring på LinkedIn. Vi har lämnat ett omtumlande år bakom oss och det är dags att blicka framåt. Förhoppningsvis har du fortsatt med marknadsföringen på LinkedIn i samma takt eller högre, bättre, annorlunda? Ja någonting som gjort att du har tagit plats på LinkedIn när andra har bromsat.

I artikeln får du konkreta tips på hur du snabbt kommer igång med din marknadsföring på LinkedIn. Du får frågor till respektive tips och du kan välja att göra alla övningar på en dag, under en vecka eller en månad. Det viktiga är att du avsätter tid och svarar på frågorna.

Du har säkert mängder med saker på din att-göra-lista. Men vad det handlar om är att prioritera, att välja och att välja bort. Istället för att dutta lite här och dutta lite där behöver du ha en plan samt tydliga och mätbara mål med LinkedIn.

kickstarta marknadsföring linkedin

Kickstarta din marknadsföring på LinkedIn

#1  Vilka format & marknadsföringsaktiviteter fungerar bra?

Så tråkigt men ack så viktigt. Att ha koll på statistiken är a och o. Antingen gör du det här löpande eller ett par gånger om året men att gå igenom statistiken på alla dina egna aktiviteter är otroligt viktigt.

Ställ dig följande frågor:

  1. Hur ofta publicerar du inlägg?
  2. I vilka format får du högst engagemang & flest interaktioner?
  3. Vilken dag & tid är dessa publicerade på?
  4. Var sker konverteringarna?

När du får svart på vitt vad som faktiskt fungerar kan du fundera på nästa steg.
Vad kan du göra mer av som leder mot ditt mål?

Exempel, om du:

  • använder LinkedIn för leadsgenerering, vilka aktiviteter är det som genererar leads?
  • driver trafik till hemsidan – vilka sidor lockar flest besökare?
  • får bra effekt med video på LinkedIn, har du övervägt att även använda Youtube?

Fundera på:

  • Vilka andra, kanske obeprövade sätt finns det som du kan testa?
  • Vad kan du göra för att få ytterligare synlighet och högre kännedom om ditt varumärke?
  • Om ditt innehåll inte ger något engagemang, vad behöver du förändra?

Vad gör dina konkurrenter på LinkedIn?

Dels har du en funktion på företagssidan där LinkedIn försöker matcha din sida mot andra företag i branschen. Börja med att kika där. Nästa steg är att använda sökfunktionen för att hitta kända och kanske mindre kända konkurrenter. Sök på specifika sökord, hashtags, branscher, företag och dess medarbetare.

Ställ dig följande frågor:

  1. Vilka format använder de?
  2. Vilka inlägg får de bra effekt på? (engagemang, kommentarer/likes)
  3. Hur ofta publicerar de inlägg?

När du går igenom dina konkurrenter får du mycket information. Säkerligen blir du även inspirerad men det viktiga är att du utgår från din tonalitet och aldrig kopierar deras inlägg rakt av. Det är när du sätter din prägel på som du kommer särskilja dig och bygga varumärkeskännedom. Kanske dina konkurrenter får bra effekt på video, då bör du fundera på hur du oftare kan få in video i din marknadsföringsmix. Tänk på att video är rörligt innehåll och du eller dina kolleger måste inte stå framför kameran varje gång. Med dagens program och appar går det ganska snabbt att skapa rörligt innehåll.

Relaterad artikel: 9 gratis verktyg som hjälper dig bevaka dina konkurrenter

#2 Vad är det som fungerar dåligt?

Precis som det stod i inledningen så handlar det om att välja – och att välja bort. Du som marknadsförare har säkert återkommande utmaningar eller tidstjuvar. Med alla format som finns på LinkedIn så är det säkerligen något som du är riktigt bra på men något som tar både tid och energi. Fundera på vad det är och hur du kan få bättre struktur, eller ta hjälp så du arbetar effektivt.

Om du har en lista som du uppdaterar var eller varannan vecka så har du koll på eventuella problem som uppstår. Är det små utmaningar löser du det säkert själv men om det är större problem så ta hjälp av dina medarbetare, eller någon annan.

Något jag ofta hör av mina kursdeltagare säga är att de har brist på resurser. Det tar tid att ta fram bra och läsvärt innehåll vilket du behöver avsätta tid för. Oftast rekommenderar jag att du ska ta fram innehåll för minst två veckor, gärna en månad framåt. Genom en bra planering sparar du tid och du slipper publicera “kontorshunden” i ren stress.

Fundera på:

  • Hur kan du få bättre struktur och arbeta mer effektivt?
  • Utgå från 80/20-regeln. Den funkar i många sammanhang. Exempelvis, 80% av allt innehåll ska vara läsvärt och av värde. 20% ska vara reklam. 80% ska vara i ett visst format och 20% i ett annat. Utgå från statistik och fakta.

utbildning kurs Linkedin

 

Det finns en uppsjö av program som kan hjälpa dig hålla ordning på allting. Oavsett om det gäller planering eller problemlösning så gillar jag Trello och ClickUp, vet andra som använder Slack. Vissa saker går lätt att lösa medan andra tar mer tid. Det beror också på vilka resurser du har tillförfogande för att hantera marknadsföringen.

Relaterad artikel: 8 tips för att lyckas med marknadsföring på LinkedIn

#3 Tänk värde

Att arbeta med innehåll som är både läsvärt och av nytta för de som läser är en framgångsfaktor på LinkedIn. Med en genomtänkt innehållsplanering där fokus är på content marketing ger flera fördelar. Förutom att många användare engagerar sig i läsvärt innehåll bidrar till ökad varumärkeskännedom och thought leader.

Fundera på:

  • hur du kan skapa bra och läsvärt innehåll som är av intresse för din målgrupp?

Även här bör du tänka på de olika formaten som LinkedIn erbjuder. När du bjuder på din kunskap skapar du en medvetenhet hos din målgrupp som förhoppningsvis engagerar sig i ditt innehåll.

Vad är relevant för din bransch?

Alla har kunskap som de kan dela med sig av, även du. Oavsett vilken bransch så behöver du skapa inlägg som engagerar.

Fördjupa dig: Så skapar du en strategi för din marknadsföring på LinkedIn

#4 Tänk brett

Troligtvis finns din målgrupp i flera sociala medier och du kan nå dem på olika sätt. När du har skapat rutiner för att ta fram och regelbundet publicera bra innehåll på LinkedIn kan du börja tänka bredare. Stegvis börjar du införa ett bredare tänk och fler sociala medier. Men det innebär inte att du ska posta exakt samma inlägg i flera sociala medier som du har en närvaro i. Syftet är att dina kunder ska få en positiv bild av ditt varumärke överallt där de ser och hittar dig – inte att de får se exakt samma inlägg.

Ett exempel som jag själv gör är att när jag sänder live på LinkedIn så gör jag det samtidigt till Facebook. Och den här artikeln kan jag göra om till ett inlägg för Instagram eller stories på LinkedIn. Och det går att göra mycket mer än så.

Fundera på:

  • hur kan du återanvända och återpublicera innehåll som du redan har tagit fram – i olika format?

Relaterad artikel: 13 sätt du kan återanvända ditt innehåll på i sociala medier

Lägg åtminstone 20-30 minuter om dagen på LinkedIn plus i de andra sociala medierna som du har en närvaro i. Kom ihåg att du även avsätter tid för att besvara kommentarerna. Har du ont om tid så kan du alltid ta hjälp men var noga med att det blir bra och autentiskt.

Relaterad artikel: 5 avancerade marknadsföringstips för sociala medier

Sammanfattning

Genom att avsätta tid till att studera både din och dina konkurrenters närvaro får du en tydlig bild över vad som fungerar. Våga skapa innehåll med värde och bjud på din kunskap på LinkedIn. Ett bredare tänk bidrar till större möjlighet att påverka din målgrupp – om du gör det bra. Att starta flera sociala medier utan att ha varken tid eller resurser att hantera dessa ger motsatt effekt. Se till att du ger dina besökare en positiv upplevelse.


Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedInLinda Björck

LinkedIn-expert
Social media manager

SmartBizz AB

Välkommen att följa mig:

LinkedIn
Youtube
Spotify
Facebook
Instagram
Twitter

1 svara

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] Relaterad artikel: 4 sätt att kickstarta din marknadsföring på LinkedIn […]

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *