Så lyckas du med LinkedIn live
Så lyckas du med LinkedIn live
Att använda LinkedIn Live är ett väldigt bra komplement till vanliga videos, men det krävs lite av dig i början och anledningen är att du måste förstå tekniken och hur programmet du sänder via fungerar. I den här artikeln bjuder Johnny Axelsson, Head of Social Media från PwC Sverige på sina bästa tips gällande LinkedIn live. PwC var det första företaget i Europa som fick tillgång till LinkedIn Live försommaren 2019.
Flödet idag på LinkedIn är fyllt med inlägg som vi stöter på och för det mesta innehåller det en mix av inspelade videos och artiklar med en bild. Där kommer live in som en bra mix att ha med i sitt skapande och ger dig extra uppmärksamhet i nätverket när en livesändning dyker upp. Enligt LinkedIn får rörligt material ett större engagemang men live ännu mer. Men för att sända live måste du först ansöka och få godkänt.
Ha ett syfte med din livesändning på LinkedIn
Förberedelser är a och o
Se till att ha full koll på körschemat och tekniken. Vem är det som ansvarar för och håller i agendan? Och när det är gäster med på remote som ofta i dessa tider med en pandemi, är det ännu viktigare att både du och gästerna är väl förberedda på varsitt håll. Något att tänka på också är att alla inte är vana att stå i en livesändning. Gäster eller deltagare som du tar med, är ofta ovana att stå framför en kameran och då kan det bli stelt och tyst och det vill man undvika i en livesändning.
Både du och deltagarna bör testköra innan en livesändning för att bli mer bekväma med kameran. Det resulterar i en trevligare upplevelse för de som tittar. Om du vill gå live, vilket jag rekommenderar att du ska göra, så testa först! Spela in och öva. De flesta program tillåter ”testsändningar” så du kan i lugn och ro se hur resultatet blir. Har du inte tillgång till LinkedIn live ännu så testa på Facebook, Instagram eller Youtube! Det märks tydligt när sändningen inte är förberedd så det är viktigt att avsätta tid för att planera.
Kombinera event och LinkedIn live

Bild från LinkedIn
Uppmuntra till dialog
När du sänder live så bjuder du in dina följare till en diskussion och interaktionerna blir ofta högre än vid ett vanligt inlägg. Det är viktigt att uppmuntra till dialog under själva
sändningen. Du kan även påminna de som har missat att de kan se en inspelad repris.

Bild från LinkedIn
Utrustning för LinkedIn Live
Mät och utvärdera
Stirra inte dig blind på antal deltagare. En livesändning hamnar i flödet efteråt som ett vanligt inlägg och portioneras ut via algoritmerna. Ofta tittar personer efter själva
livesändningen så titta på statistiken först efter några dagar och skapa dig en bild från det. Därefter utvärderar du sändningen. Var det i något specifikt ämne eller samtal som du fick många frågor? Och om deltagarna hoppade av under sändningen, vad kan du ta med dig från det till nästa sändning? Statistiken skiljer sig åt om du sänder via din profil eller via företagssidan. Via företagssidan ser du exakt när en person hoppar av samt de 10 främsta företagen som har tittat.
Fördjupa dig: LinkedIn FAQ om live
5 tips för att lyckas med LinkedIn live
- Förbered dig själv och läs på i ämnet.
Var ska du vara, hur många ska vara med. Är det någon på distans eller i en studio? Är tekniken klar? Är ni synkade och vet hur körschemat ser ut? - Våga börja.
En mobiltelefon eller datorns kamera räcker att börja med. Med bra ljus och hörlurar kan du starta! Har du en större budget bör du investera i en bra belysning, webbkamera och en mikrofon. - Berätta om sändningen.
För att du ska få fler deltagare behöver du berätta för din målgrupp, kontakter och följare att du planerar att gå live – i god tid innan sändningen. Är det ett större event så använd även annonsering. I vissa program kan du schemalägga en livesändning så deltagarna kan klicka på ”remind me” när du går live. - Håll dig uppdaterad.
Både LinkedIn och verktyg som du använder släpper nya funktioner. Se till att du håller dig uppdaterad och kanske det finns möjlighet att få hjälp direkt från tillverkaren? - Mät och följ upp.
Att avsätta tid för att mäta och följa upp är minst lika viktig som att förbereda sig. Vad fungerade bra och vad behöver du förändra? Har du sänt på bästa tiden och var innehåll relevant för din målgrupp?
Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedIn
LinkedIn-expert
Social media manager
Trackbacks & Pingbacks
[…] LinkedIn kan du använda Live-sändningar för detta men även om du inte har tillgång till LinkedIn Live, kan du skapa ett liknande format via andra […]
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!