Så lyckas du med LinkedIn live

Så lyckas du med LinkedIn live

Att använda LinkedIn Live är ett väldigt bra komplement till vanliga videos, men det krävs lite av dig i början och anledningen är att du måste förstå tekniken och hur programmet du sänder via fungerar. I den här artikeln bjuder Johnny Axelsson, Head of Social Media från PwC Sverige på sina bästa tips gällande LinkedIn live. PwC var det första företaget i Europa som fick tillgång till LinkedIn Live försommaren 2019.

LinkedIn live

Flödet idag på LinkedIn är fyllt med inlägg som vi stöter på och för det mesta innehåller det en mix av inspelade videos och artiklar med en bild. Där kommer live in som en bra mix att ha med i sitt skapande och ger dig extra uppmärksamhet i nätverket när en livesändning dyker upp. Enligt LinkedIn får rörligt material ett större engagemang men live ännu mer. Men för att sända live måste du först ansöka och få godkänt.

Ha ett syfte med din livesändning på LinkedIn

En livesändning kan du använda för olika mål. Om du till exempel säljer kläder kan du presentera dem live på en catwalk och därefter hålla i en Q&A och berätta mer om lanseringen, materialval, hållbart osv där ditt mål med LinkedIn kan vara att nå ut till inköpare på företag runt om i världen. Ett annat syfte kan vara att stärkas er som företag och berätta utåt hur ert företag arbetar kring hållbarhetsfrågor och hur ni tänker kring hållbara medarbetare. Eller så går ni igenom en stor rapport som ni just släppt eller skapar en sändning där ni presenterar lediga tjänster och varför man ska söka till er. Ja, allt är möjligt. Även så kallade behind the scenes fungerar bra men ha alltid ett klart syfte varför du ska sända live och att manus finns nedskrivet om vad som ska förmedlas.

Förberedelser är a och o

Se till att ha full koll på körschemat och tekniken. Vem är det som ansvarar för och håller i agendan? Och när det är gäster med på remote som ofta i dessa tider med en pandemi, är det ännu viktigare att både du och gästerna är väl förberedda på varsitt håll. Något att tänka på också är att alla inte är vana att stå i en livesändning. Gäster eller deltagare som du tar med, är ofta ovana att stå framför en kameran och då kan det bli stelt och tyst och det vill man undvika i en livesändning.

Både du och deltagarna bör testköra innan en livesändning för att bli mer bekväma med kameran. Det resulterar i en trevligare upplevelse för de som tittar. Om du vill gå live, vilket jag rekommenderar att du ska göra, så testa först! Spela in och öva. De flesta program tillåter ”testsändningar” så du kan i lugn och ro se hur resultatet blir. Har du inte tillgång till LinkedIn live ännu så testa på Facebook, Instagram eller Youtube! Det märks tydligt när sändningen inte är förberedd så det är viktigt att avsätta tid för att planera.

Kombinera event och LinkedIn live

På LinkedIn kan du kombinera evenemangsfunktionen med live. Det innebär att du endast sänder live till de personer som du har bjudit in till ett event och som har tackat ja till att medverka. Du kan alltså välja att bjuda in personer som endast är intresserade av just det specifika ämnet.
Fördelarna är flera. Bl.a begränsas sändningen till deltagarna och att en sådan sändning ofta får mer konkreta frågor kopplade till ämnet. Om du riktar dig till en målgrupp eller har en produktkategori behöver du troligtvis inte specifika event utan du kan sända till alla följarna, vilket ofta ger ett stort engagemang.
Ett exempel på event som PwC anordnade riktades endast till företagare som som var intresserade av hur det går till att sälja ett företag där inbjudna gäster var företagare som hade hade sålt sina företag. Till det jobbade PwC både organiskt och med annonsering. Medarbetarna bjöd in sina kontakter som de tänkte skulle vara intresserade av det specifika ämnet. Sedan kombinerades det med annonsering mot olika målgrupper och där de som såg annonsen direkt kunde klicka på ”delta på evenemang”. En annan fördel är att du kan interagera med deltagarna innan, under och efter eventet, alltså på själva evenemangssidan som är en egen sida. Där kan du även få en inblick i, och förstå bättre vilka förväntningar deltagarna har. Även efter evenemanget kan du ställa följdfrågor för att fortsätta dialogen.
live event följare

Bild från LinkedIn

Uppmuntra till dialog

När du sänder live så bjuder du in dina följare till en diskussion och interaktionerna blir ofta högre än vid ett vanligt inlägg. Det är viktigt att uppmuntra till dialog under själva
sändningen. Du kan även påminna de som har missat att de kan se en inspelad repris.

LinkedIn live engagemang

Bild från LinkedIn

Utrustning för LinkedIn Live

Sedan vi på PwC började med live på just sociala kanaler har vi endast använt mobiltelefoner som vi kopplar upp till programmet Switcher. För att sända live på LinkedIn måste du använda ett godkänt tredjepartsverktyg och detta är ett av dem. Kika på LinkedIn vilka program som fungerar och testa vilket som passar just er bäst. Det funkar jättebra med nyare mobiltelefoner, det blir bra kvalitet och upplösning och har du ett program som bara tillåter dator, så fungerar det bra också för enklare sändningar. En annan viktig sak är att ha bra ljud och ljus. Det är framför allt viktigt när gästerna också är med på distans så att även dessa delar är bra hos dem. Tänk även på att det är viktigt med bra bredbandsuppkoppling – uppströms! Var även medveten om att allt kan hända vid live-streaming, du kan få strömavbrott eller wifi:n går ner. Se till att du är väl förberedd.

Mät och utvärdera

Stirra inte dig blind på antal deltagare. En livesändning hamnar i flödet efteråt som ett vanligt inlägg och portioneras ut via algoritmerna. Ofta tittar personer efter själva
livesändningen så titta på statistiken först efter några dagar och skapa dig en bild från det. Därefter utvärderar du sändningen. Var det i något specifikt ämne eller samtal som du fick många frågor? Och om deltagarna hoppade av under sändningen, vad kan du ta med dig från det till nästa sändning? Statistiken skiljer sig åt om du sänder via din profil eller via företagssidan. Via företagssidan ser du exakt när en person hoppar av samt de 10 främsta företagen som har tittat.

Fördjupa dig: LinkedIn FAQ om live

5 tips för att lyckas med LinkedIn live

  1. Förbered dig själv och läs på i ämnet.
    Var ska du vara, hur många ska vara med. Är det någon på distans eller i en studio? Är tekniken klar? Är ni synkade och vet hur körschemat ser ut?
  2. Våga börja.
    En mobiltelefon eller datorns kamera räcker att börja med. Med bra ljus och hörlurar kan du starta! Har du en större budget bör du investera i en bra belysning, webbkamera och en mikrofon.
  3. Berätta om sändningen.
    För att du ska få fler deltagare behöver du berätta för din målgrupp, kontakter och följare att du planerar att gå live – i god tid innan sändningen. Är det ett större event så använd även annonsering. I vissa program kan du schemalägga en livesändning så deltagarna kan klicka på ”remind me” när du går live.
  4. Håll dig uppdaterad.
    Både LinkedIn och verktyg som du använder släpper nya funktioner. Se till att du håller dig uppdaterad och kanske det finns möjlighet att få hjälp direkt från tillverkaren?
  5. Mät och följ upp.
    Att avsätta tid för att mäta och följa upp är minst lika viktig som att förbereda sig. Vad fungerade bra och vad behöver du förändra? Har du sänt på bästa tiden och var innehåll relevant för din målgrupp?
Här kan du se hur en livesändning från PwC Sverige kan gå till innan, under och efter.
Stort tack Johnny för att jag fick intervjua dig och för att du bjuder så frikostigt på dina erfarenheter gällande live på LinkedIn.

Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedInLinda Björck

LinkedIn-expert
Social media manager

SmartBizz AB

Välkommen att följa mig:

LinkedIn
Youtube
Spotify
Facebook
Instagram
Twitter

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *