LinkedIn live – PwC först ut i Sverige – därför satsar de på live
LinkedIn live – PwC först ut i Sverige
I veckan såg jag ett inlägg på LinkedIn av Johnny Axelsson, Social media manager på PwC Sverige där de som första företag i Europa får testa LinkedIn live. LinkedIn live har fram tills nu, enbart ett fåtal företag i USA fått testa och nu har alltså PwC fått möjlighet att testa funktionen. LinkedIn live efterfrågas av många användare och möjlighet att sända live finns redan på andra sociala medier såsom Facebook, Instagram och Youtube.
Läs mer: Så fungerar LinkedIn live
En del tror att LinkedIn live kommer sänka kvalitén på innehållet och utarma den kunskap som många går till LinkedIn för att ta del av. Om det används på ett bra sätt tror jag att det kommer bli riktigt bra, det gäller bara att hitta nivån och dela med sig av sin kunskap, bra content alltså.
När funktionen släpps till alla användare och länder är inte klart men att ha med rörligt innehåll i marknadsföringsmixen är otroligt viktigt oavsett om det är inspelad video eller live-sändning.
Läs mer: Så skapar du video till LinkedIn med låg budget
80% of consumers prefer to watch live videos from a brand than read a blog – Livestream
Innehåll som fungerar bra är exempelvis:
- How tos
- Live från event
- Intervjuer
- Behind the scenes
- Q&A
Som du säkert känner till premierar LinkedIn rörligt innehåll och gör detsamma med live-sändningar. Jag följer exempelvis Digital Trends som är ett av företagen som kör LinkedIn live och varje gång de kör en sändning får jag en avisering.
Intervju med Johnny gällande LinkedIn live
Nyfiken som jag är tog jag tog kontakt med Johnny och ställde några frågor. Säkerligen är det många fler än jag som undrar hur verktyget fungerar och varför ska företag egentligen satsa på live i sin marknadsföring.
Det och mycket mer får du svar på här nedanför.
Vad var det som gjorde att ni ansökte om få börja med LinkedIn live?
Vi blev intresserade så fort vi hörde talas om lanseringen. Video är starkt efterfrågat och livestreaming är sedan länge en av LinkedIns mest efterfrågade funktioner. Så fort nyheten kom om att ett fåtal större företag i USA fått tillgång till en betaversion i början av året, så var vi snabba med att visa intresse. På PwC strävar vi alltid efter att vara i digital framkant och det här går helt i linje med det. Genom goda kontakter blev det till slut möjligt för oss på PwC i Sverige att som första företag och land i Europa få streama live på plattformen. Det är vi naturligtvis väldigt stolta över.
Hur fungerar verktyget? Var det enkelt att sända och hur var kvalitén?
LinkedIn använder sig av tredjepartsverktyg för att streama på plattformen. Det fungerade riktigt smidigt under vår pilot. Det var inga komplicerade steg och var enkelt att koppla upp sig mot rätt profil eller företagssida på ett par klick. Under vårt test körde vi med en mobilkamera och det blev mycket bra kvalité (det finns möjlighet att välja att sända i Low- Medium- High- och i HD-kvalité) och vi var igång med sändningen på ett par sekunder. Vi kommer även att testa att streama med mer professionell utrustning framöver när det passar.
Varför har ni valt att satsa på LinkedIn-live?
Jag minns så väl när LinkedIn släppte sin videofunktion under 2017. Det blev snabbt ett av plattformens mest lockande innehållsformat. Vi ser än idag en tydlig trend uppåt att video är något som verkligen engagerar och fungerar riktigt bra – för oss som för många andra företag. Att nu även kunna sända live på LinkedIn ser vi som en naturlig utveckling och något som känns kul att kunna erbjuda våra följare på världens största affärsnätverk.
Vad är främsta målet med live-sändningarna?
Vårt främsta mål är att komma ännu närmare våra kunder. Genom den här kanaler har vi än bättre möjligheter att skapa en tvåvägsdialog som gör det möjligt för oss att verkligen ha örat mot rälsen och förstå vilka de största utmaningarna och viktigaste trenderna är. Så som ledande aktör inom revisions- och rådgivningsbranschen vill vi såklart kunna erbjuda sändningar framåt som passar våra olika målgrupper och deras olika intressen.
Eftersom det är en ny plattform att sända live på så kommer vi definitivt att testa vad som fungerar bra och mindre bra, men vi har många idéer som vi kikar på. Att kunna prata direkt till människor som tittar och lika snabbt få tillbaka reaktioner i form av frågor som kan besvaras live, är såklart en spännande kommunikationsmöjlighet vi nu har tillgång till.
Vad kommer det innebära för ert varumärke och/eller arbetsgivarvarumärke?
Vi är redan idag väldigt stolta över våra siffror kring både varumärkeskännedom och employee branding, bland annat vann vi tidigare i år Universums Företagsbarometern 2019 bland ekonomistudenter och kom på femte plats totalt bland alla arbetsgivare i Sverige. Men allt kan naturligtvis alltid bli ännu bättre och att ha fått den här chansen av LinkedIn blir ett bra kvitto mot alla våra intressegrupper att vi verkligen ligger i framkant digitalt. Förhoppningsvis kan det även hjälpa oss att hitta andra intressanta målgrupper inom nya yrkesgrupper.
Hur tänker du ur ett marknadsföringsperspektivet gällande LinkedIn och live-video.
LinkedIn är vår viktigaste sociala kanal och också den vi växer mest inom. Vi har i år tagit ett nytag kring vår digitala närvaro och ser redan effekten av den. Bland annat nådde vi häromdagen 18.000 följare i Sverige, vilket känns jättekul. Video och kanske främst live-video är en viktig del av vår marknadsföringsmix, och sannolikt den del som växer snabbast och ger bäst effekt i form av engagemang från våra läsare.
Sänder ni, eller har sänt live i någon annan plattform?
Ja, bl.a. sänder vi alltid live från våra ca 20 seminarier i Almedalen och vi streamar även Finansdagen på webben och har gjort i många år. Utöver det har vi chefer som vloggar som en effektiv och intressant kanal för intern kommunikation.
Vilken typ av innehåll planerar ni att sända?
Nu har vi gjort vår första sändning med goda resultat där två av våra specialister, Mattias Gröndahl och Aline Peters berättade om hur vår cyberavdelning arbetar med penetrationstester. Vi kommer framöver att testa ganska brett, alltifrån olika mindre frågestunder med våra experter och gäster till att sända direkt på LinkedIn från Almedalen om bara några veckor.
Hur ofta tänker ni sända live?
Vi kommer att mixa in live i vår agenda och så fort vi har intressanta saker vi vill dela med oss av till våra följare, så sänder vi. Hur ofta det blir får vi testa oss fram till, men vi tror på det starkt.
Relaterad artikel: Hur du lyckas med video på LinkedIn
Sammanfattning
Det är bara att inse att live-sändningar är en viktig del för företagens marknadsföringsmix i sociala medier. Vi konsumerar mer och mer rörligt, det är ett enkelt sätt att ta till sig information och kunskap. Oavsett om det är Stories på Instagram, IGTV eller LinkedIn live så bör företag ha mer rörligt innehåll.
Jag säger stort tack till Johnny för att jag fick ställa dessa frågor som läsarna får möjlighet att ta del av.
Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedIn
LinkedIn-expert
Social media manager
Välkommen att följa mig:
LinkedIn
Youtube
Spotify
Facebook
Instagram
Twitter
Trackbacks & Pingbacks
[…] Axelsson, Head of Social Media från PwC Sverige på sina bästa tips gällande LinkedIn live. PwC var det första företaget i Europa som fick tillgång till LinkedIn Live försommaren […]
[…] Relaterad artikel: PwC först ut i Sverige – läs intervjun och ta del av tipsen de delar med sig av […]
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!